full screen background image
Search

א א א

בלוג מכבי

בלוג מכבי שירותי בריאות

איך בא לי פיצה!

הדיאטנית שלנו מחזיקה משולש פיצה

האם פיצה יכולה להיחשב כארוחה בריאה? התשובה המפתיעה היא: כן! דקלה דוד, דיאטנית קלינית, מספרת כיצד אפשר לשלב את הפיצה בתפריט שלנו ועדיין לשמור על אורח חיים בריא.


בצעירותי, הבילוי המועדף היה ללכת לפיצה השכונתית. אהבתי לראות, בזמן ההמתנה לפיצה, את “איש הפיצה” מעיף במיומנות את הבצק באוויר תוך כדי המתיחה, מורח את רסק העגבניות בתנועות סיבוביות, מפזר את פתיתי הגבינה הניתזים ולבסוף מכניס את הפיצה לתוך הטבון החם. אהבתי מאד את ריח הבצק וחום הטבון המורגשים למרחקים.
מאז חלפו להם כמה שנים והקונוטציה שנצרבה בילדותי של פיצה = בילוי, התחלפה לצערי לפיצה = חטא. למה זה קרה? למה רובינו תופסים את הפיצה כסמל השחיתות ו”שבירת” כל דיאטה? מדוע משמיצים את הפיצה ומחשיבים אותה כג’אנק פוד? אז נכון, ב-2 משולשי פיצה יש כ-600 קלוריות, 75 גר’ פחמימה (כמו 5 פרוסות לחם), 25 גר’ שומן, קמח לבן, כמות נתרן אדירה (חצי מהכמות המומלצת ליום) וכל זה רק ב-2 משולשים… מי שובע מ-2 משולשים? עם זאת, יש גם חדשות טובות: כך ניתן בכל זאת לשלב את המאכל הנחשק לחלק מתפריט מאוזן, גם לאלו שרוצים לרדת במשקל:

  • מומלץ לצרף לפיצה סלט ירקות עשיר שישביע אותנו.
  • כדאי להכין פיצה ביתית, היא בטוח תהיה בריאה יותר וזו פעילות נפלאה לביצוע יחד עם הילדים.
  • אם אתם מאוהבי הפיצה, כדאי לערוך “יום פיצה” קבוע אחת לחודש, למשל. יום קבוע ימנע אכילה לא מבוקרת.
  • תוספת חלבונית על הפיצה היא משביעה יותר (טונה/ בולגרית 5%).
  • בחרתם בפיצה קנויה? כדאי לוודא שהפיצה הוכנה מגבינה ולא מתחליפי גבינה ושהרוטב מכיל גם עגבניות ולא רק רסק.

מתכון לפיצה ביתית
המתכון מתאים להכנת 4 מנות.
רכיבים:

  • לבצק:
    3.5 כוסות קמח מנופה (אפשרות לכוס וחצי מתוכם קמח מלא).
    כף שמרים יבשים
    כף סוכר
    3 כפות שמן זית
    כפית שטוחה של מלח.
    כוס מים פושרים (כוס וחצי בשימוש עם קמח מלא).
  • לרוטב:
    3 עגבניות גדולות חתוכות ל1/8.
    1/2 כפית מלח
    שן שום
    4 עלי בזיליקום טריים או כף בזיליקום מיובש.
  • מעל הפיצה:
    250 גר’ גבינה מוצרלה 22% (אפשר להחליף חצי מהכמות עם גבינה 9%)
    לטבעונים שבינינו: ניתן להיעזר בתחליפי גבינה, או להימנע לגמרי ולהעשיר את הפיצה ברוטב ותוספות.
    תוספות: זיתים, פטריות טריות, בצל, בולגרית 5%, טונה, תירס, אננס, פלפלים ועוד.
    תוספות מיוחדות:
  • חצאי עיגולי בצל סגול מטוגנים עם כפית שמן זית ופלפל שחור. לפזר על הפיצה ומעל 2-3 רצועות אנשובי.
  • ברוקולי שהוקפץ במחבת עם מעט שמן עד לריכוך קל.
  • חציל קלוי (פרוסות חציל ששמנו 15 דקות בתנור ואז ניתן לפזרו על הפיצה), משתלב נפלא עם פתיתי גבינת פרמז’ן (להפחית מכמות המוצרלה) ומעט צנוברים.
  • ניתן להוסיף לרוטב 1/2 פלפל אדום.

אופן ההכנה:

  • בצק:
  • מערבבים בקערה את הקמח, סוכר והשמרים.
  • יוצרים גומה ומוסיפים את המים והמלח.
  • מערבבים את הכל עד שכל המרכיבים מתאחדים ומוסיפים את השמן. בשימוש בקמח מלא יש להוסיף כמות נוזלים גדולה יותר.
  • יוצרים גוש בצק.
  • מתפיחים למשך שעה.

רוטב:

  • מכניסים לבלנדר את העגבניות, השום והבזיליקום. טוחנים עד ליצירת מרקם אחיד ונוזלי.
  • אפשר להחליף את העגבניות הטריות ברסק עגבניות קלופות משומר.

לאחר ההתפחה:

  • מחלקים את הבצק ל-2.
  • על גבי נייר אפייה מרדדים עד לקבלת העובי בצק הרצוי.
  • לאוהבי הבצק העבה והאווירי – המתינו חצי שעה לפני הנחת הרוטב והתוספות לתפיחה קלה נוספת.
  • מורחים את הרוטב ומפזרים את הגבינה והתוספות.
  • מכניסים לתנור שחומם מראש ל-180 מעלות עד שהפיצה משחימה.

אפשר ליהנות מ”חטא הפיצה” ועדיין להישאר בחיים.
בתיאבון (:

 

רוצים לדעת עוד? הצטרפו לעמוד שלנו, מכבי תזונה בפייסבוק!




One thought on “איך בא לי פיצה!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *