איך נדע שהמתבגרים שלנו אוכלים מספיק?

פנימי

המתבגר שלכם "גר במקרר" ונדמה לכם שהוא פשוט לא מפסיק לאכול? יש לכך סיבה… רעות גולדשמיט, דיאטנית קלינית במכבי, מסבירה ונותנת טיפים חשובים שיעזרו לכם לוודא שהמתבגר שלכם אוכל מספיק אך לא יותר מדי.

גיל ההתבגרות מתאפיין בקצב גדילה מהיר ושינויים גופניים משמעותיים לצד התעסקות רבה יותר בחשיבותו של המראה החיצוני.

לשם תמיכה בגדילה המואצת, צרכיו התזונתיים של המתבגר עולים, דבר המתבטא לרב בהגברת התיאבון.

"פותחים מקרר-סוגרים מקרר" הינו ריטואל מוכר וטבעי בגיל זה, לכן חשוב שתכולת המקרר שהיא באחריות ההורים תכיל בעיקר  את רכיבי התזונה החיוניים לגדילה ובכך תסייע למתבגר לעשות בחירות נכונות.

אכילה ממגוון קבוצות המזון (דגנים, קטניות, ירקות, פירות, מוצרי חלב, בשר, עוף, דגים וביצים) חשובה לאספקת כמויות מתאימות של חלבון, ברזל וסידן.

אין מניעה מצמחונות וטבעונות בגיל ההתבגרות, אך מומלץ ליווי תזונתי לשם אספקת כמות נאותה של רכיבי מזון אלו.

נער ממוצע זקוק ל- 2500-3000 קלוריות ביום בממוצע לשם גדילה תקינה, בעוד נערה ממוצעת זקוקה ל- 2000-2500 קלוריות ביום בקירוב. כלומר, על מנת לתחזק גדילה נאותה ולממש פוטנציאל גובה גנטי, הנוער צורך בממוצע פי 1.2-1.7 מהמבוגר.

נוער העוסק בספורט זקוק לכמות גדולה אף יותר של אנרגיה.

צריכה של חטיפים, שתייה ממותקת וג'אנק פוד לרב תספק את כמות האנרגיה הנדרשת, אך לא את כמות החלבון, הוויטמינים והמינרלים להם זקוק גוף המתבגר.

בכל מקרה לא מומלץ להתחיל לספור קלוריות אלא לשמור על תבנית אכילה מסודרת ומגוונת, ארוחות מסודרות לאורח כל היום , לעודד אכילה של ארוחת בקר ולקיחת אוכל בריא גם לבית הספר , והדרך הטובה ביותר לעזור לנער\ה לרכוש הרגלים אלו ע"י מודל נכון ובריא של ההורים , במידה וההורים אוכלים לא מסודר , חטיפים ליד הטלוויזיה \ מחשב  במקום ארוחה מסודרת ומזינה ,סביר להניח שהילדים ינהגו כמותם.

מאד חשוב ללמוד להקשיב לתחושות הרעב והשובע, שמשתנות בגיל זה. השתדלו להימנע מהערות לגביי כמות האכילה של ילדיכם, שכן מדובר בגיל רגיש במיוחד לילד באשר לדימוי גופו.

לסיכום :

תזונה מזינה היא הבסיס לחיים בריאים ומאוזנים. בתקופת גיל ההתבגרות תזונה בריאה חשובה במיוחד, ולכן יש לספק לגוף את מרכיבי המזון הנחוצים בכמות הנדרשת להתפתחות וגדילה תקינים.