full screen background image
Search

א א א

בלוג מכבי

בלוג מכבי שירותי בריאות

טבעונות בדרך הנכונה

קטניות וירקות
חברי מכבי רבים שואלים אותנו על מעבר לתזונה טבעונית: כיצד לעשות זאת, האם יש מגבלות, מהם היתרונות וכדומה. קארין לייבוביץ, תזונאית קלינית מומחית בתזונה טבעונית במכבי שירותי בריאות, עונה על כל השאלות

“לא חשוב אם בחרתם בתזונה טבעונית ממניעים אידיאולוגיים או ממניעים בריאותיים, כמו בכל שינוי בחיים, ובטח בתזונה שמשפיעה כל כך על בריאותינו, צריך להגיע מוכנים. אם החלטתם שאתם פונים לתזונה מבוססת צומח, יהיו ימים קלים יותר וקלים פחות. זה חלק מתהליך השינוי. חשוב לא להתייאש ולהתייעץ עם דיאטנית מכבי שמתמחה בטבעונות ובצמחונות על מנת ללמוד ולקבל רעיונות לתפריט מאוזן, מתכונים ודגשים חשובים”.

כיצד מתחילים בתהליך?
“קודם כל צריך להחליט אם נכון לנו לעשות שינוי הדרגתי, להוריד בכל פעם פריט מסוים, או לעשות את השינוי בבת אחת. אם בוחרים בהדרגה, כדאי להתחיל ממה שהכי פחות חשוב לנו (למשל אדם שמאוד אוהב מוצרי חלב, יכול קודם להוריד בשר, אחר כך ביצים, אחר כך דגים ואחר כך מוצרי חלב). יש אנשים שמחליטים ועושים את השינוי ביום אחד. כל אחד מכיר את עצמו ויודע מה נכון עבורו.
“כיום המודעות הציבורית בארץ גדולה מאוד. יש מוצרים טבעונים ותחליפים בכל מקום. מסעדות מציעות תפריטים מיוחדים, המדפים ברשתות מכילים מגוון מאוד רחב של מזונות ואפילו באירועים יש מנות מתאימות. אפשר בקלות לבנות תפריט בריא ועשיר.
“כדאי לשים לב שהמעבר אכן מבוקר ושאנחנו לא מוותרים על מרכיבי המזון החיוניים לנו: אבות המזון – חלבונים, פחמימות, שומנים ויטמינים ומינרלים. הרבה אנשים ששינו את התזונה לתזונה מבוססת צומח מעידים כי נחשפו למגוון מאכלים טעימים ומזינים, שאחרת לא היו מגיעים אל שולחנם, והם דווקא מרגישים שיש שפע גדול יותר בתזונה החדשה”.

כיצד בונים תפריט מאוזן?
“תזונה מבוססת צומח מורכבת בעיקר מקטניות (עדשים, גרגרי חומוס, שעועית, פול וכדומה), מירקות, מפירות, מדגנים (לחם, פסטה, אורז, קוסקוס), מאגוזים ומשומנים מהצומח (טחינה, אבוקדו, שמן זית או קנולה ועוד). מומלץ לבחון את מרכיבי התפריט ולהתייעץ עם דיאטנית כדי שתוכלו לבנות יחד תפריט מותאם לאורח החיים, לסדר היום, לגיל ולרמת הפעילות הגופנית”.

כדאי להכיר את מרכיבי התפריט:

  • קטניות – “יש אנשים המגדירים את הקטניות כ’חברו הטוב של הטבעוני’: אפונה, עדשים, מש, גרגרי חומוס, שעועית יבשה (לבנה/אדומה/מנומרת), אדממה (פולי סויה), פול ועוד. ההרכב התזונתי של הקטניות איכותי במיוחד והן מכילות חלבון, פחמימות, ויטמינים, מינרלים, נוגדי חמצון וסיבים תזונתיים. אפשר לקנות את הקטניות יבשות, להשרות ולבשל אותן, או לקנות אותן בשקיות קפואות שאינן פוגמות בערך התזונתי שלהן. חשוב לציין כי השריה והנבטה מקלות על העיכול ומעלות את זמינות הוויטמינים והמינרלים. לעומת זאת, שקיות מזון קפואות הן פתרון נוח וזמין למי שסדר יומו אינו מאפשר לו לבלות זמן רב במטבח. הן מאפשרות בישול מהיר והן נגישות יותר.
    “לרוב הקטניות הן תחליף למנה העיקרית, ולכן ניתן להעשיר אותן בירקות טריים או מבושלים ובפחמימות מורכבות על מנת לאזן את התפריט מבחינה קלורית. ישנן קטניות המגיעות בקופסאות שימורים, נמליץ להשתמש בהן לעתים רחוקות בלבד”.
  • מוצרים מעושרי סידן – “עבור רובנו החלב היה מקור הסידן העיקרי. הבשורה המשמחת היא שאפשר להגיע לצריכת סידן מספקת על ידי אכילת ירקות ירוקים (כגון ברוקולי, כרוב, בוקצ’וי, שמיר ושומר), מוצרים מועשרים בסידן כגון משקאות סויה או משקאות אורז מועשרים בסידן, טופו, שבבי סויה, סאייטן, טחינה גולמית, שעועית לבנה, אפונה, בטטה ועוד”.
  • ברזל – “קטניות וטחינה גולמית עשירות בברזל. עם זאת, הגוף אינו סופג את הברזל הצמחי כפי שהוא סופג ברזל מהחי. על מנת לשפר את ספיגת הברזל הצמחי מומלץ להוסיף לאורחה ויטמין C. את הוויטמין אפשר למצוא בפלפל אדום, בעגבניות ובפירות הדר. בגלל רגישות הוויטמין לחמצון מומלץ לאכול ירקות טריים סמוך לארוחה”.
  • אומגה 3 – “המקורות הצמחיים הם זרעי פשתן, זרעי צ’יה, אגוזי מלך, שמן קנולה ושמן פשתן. את זרעי הצ’יה והפשתן יש לצרוך לאחר טחינת הזרעים ולשמור בקירור/הקפאה כדי למנוע את חמצונם”.
  • תוספי תזונה – “ויטמין B12 הוא ויטמין שכל טבעוני צריך להכיר ולצרוך. המקור של הוויטמין בתזונה הוא רק מעולם החי. חשוב לבדוק את המדדים בגוף ולהשלים את החסר על ידי תוספי תזונה. המינון ייקבע על ידי הרופא בהתאם לגיל ולמין הנבדק. אפשר למצוא גם תוספי תזונה טבעוניים”.

האם ישנן בדיקות שצריך לעשות לפני שעוברים לתזונה טבעונית?
“באופן כללי כדאי לשמור על שגרת בדיקות, ובכל חשש אפשר תמיד להתייעץ עם רופא המשפחה או הדיאטנית. חשוב לבדוק את רמות האבץ בגוף, הוויטמינים (ובמיוחד ויטמין D ו-B12), ספירת הדם וכדומה”.

“מקובל לחשוב שפנייה לדיאטנית נעשית כאשר אדם נמצא בעודף משקל. אך דיאטניות יכולות לסייע לבנות תפריט מאוזן ובריא לכל אדם, ובמיוחד אם הוא עושה שינוי תזונתי. במכבי יש דיאטניות אשר עברו הכשרה מיוחדת בתחום הטבעונות והצמחונות, ולאחרונה אף קמו קבוצות ‘מכבי קל‘ לטבעונים – קבוצות ירידה במשקל אשר מותאמות לאורך החיים הטבעוני והצמחוני. לפרטים פנו למוקד זימון תורים או לסניף הקרוב”.

 

האם לתזונה כזו יכולים להיות יתרונות בריאותיים?
“בהחלט כן, ישנם מחקרים גדולים וטובים המראים יתרונות לתזונה כזאת במיוחד בהקשר של מחלות לב, לחץ דם, סוכרת ועודף משקל- שוב בתנאי שמבוססות על תפריט מזין ומאוזן.”




19 thoughts on “טבעונות בדרך הנכונה

  1. פיני

    כל הכבוד על הבלוג. באמת הגיע הזמן להביא לידיעת האנשים החברים במכבי שתזונה טבעונית היא בהחלט בריאה ומזינה!

    1. ליאור מוסאיוף

      שלום לכותבת המאמר והבחור שהגיב מעלי.
      קודם כול הכתבה יפה.
      דבר שני, אני חושב שכשמדברים על טבעונות צריך להסתכל ולבחון את כול הצדדים.
      טבעונות לא נכונה לכול בנאדם ובעיקר במדינת ישראל ובעיקר לתושבי המרכז. וזה למה?
      כול דבר ביקום עשוי מאנרגיה וגם מזון. לכול מזון יש את התדר האנרגטי שלו. אני למדתי אצל נטורפתית מדהימה בשם אילנה רוגל שהיא מסבירה מבחינה אנרגטית למי מתאים טבעונות ולמי לא ולמה , מה הסיבה לכך. מומלץ בחום לכול אחד לראות את הסרטון ולהתרשם בעצמו :

      https://www.youtube.com/watch?v=QPsTAsnTHiA

      ליאור.

      1. שלומי

        שלום ליאור,
        אז אינך חושב שטבעונות מתאימה לכול אדם? לאיזה אדם מתאים להיות חלק מהתעשייה הזו? איזו אנרגיה מגיעה למי שנוטל חלק בתעשייה הזו?
        אין סיכוי שאם אתה מכיר את המציאות בתעשיית החי אתה חושב שאני מגזים.
        ואין סיכוי שאם אי-פעם צדת בכוחות עצמך (ולא שגידלו, הרביעו, שחטו, ניקו, ועטפו את הבשר בשבילך) שתהיה מסוגל לתאר מערכת בת-קיימא המאפשרת תזונה מהחי.
        אז אני באמת רוצה להבין ממך באיזה תרחיש יש צידוק לצריכת מזון מן החי.

    2. רוני, מכבי שירותי בריאות

      פיני בוקר טוב!
      שמחה לקרוא שהמידע עניין אותך ולקרוא את הפרגון.
      אני רוצה להזמין אותך לעמוד תזונה של מכבי בפייסבוק. יש שם מידע מקיף על תזונה ואורח חייים בריא, אפשרות להתייעץ עם המומחים שלנו ולשאול שאלות. כמובן שיש גם כתבות נוספות בנושא טבעונות ובכלל.
      https://www.facebook.com/pages/%D7%9E%D7%9B%D7%91%D7%99-%D7%AA%D7%96%D7%95%D7%A0%D7%94/197755596910409?fref=ts

  2. ארז

    1. אז מזה אני צריך להבין שנמלצת הקופה (מכבי) היא לעבור לתזונה טבעונית?
    כמו כן,
    2. מהי בדיוק תרכובת האומגה 6?
    3. מהי כמות האומגה 6 בשמן הקנולה המומלץ?
    4. ומה הם הסיכונים החובים בו?

    1. רוני, מכבי שירותי בריאות

      הי ארז,
      לא. הכתבה עונה על צורך שעלה מחברי הקופה – אנשים שרצו לדעת יותר על תזונה טבעונית ושאלו שאלות בעמוד הפייסבוק שלנו.
      אנחנו כמובן עונים ומספקים מידע גם בשאלות או בתחומים שאינם קשורים לתזונה שאינה טבעונית. אתה מוזמן להיכנס לעמוד הפייסבוק שלנו, להתרשם ולהתייעץ איתנו.
      https://www.facebook.com/pages/%D7%9E%D7%9B%D7%91%D7%99-%D7%AA%D7%96%D7%95%D7%A0%D7%94/197755596910409?fref=ts

    1. רוני, מכבי שירותי בריאות

      הי שוב,
      אני מצרפת את תגובת מיכל סוקמן, דיאטנית במכבי ומומחית בעמוד תזונה שלנו בפייסבוק
      אומגה 6 (חומצה לינולאית) הינה חומצת שומן מקבוצת חומצות השומן הרב בלתי רוויות. היא נקראת כך בשל הקשר הכפול בין פחמנים בעמדה 6 שלה.
      לאומגה 6 תפקידים ביולוגים חשובים רבים סביב פעילות גופנית, גדילה, מצבי דלקת ועוד ונמצא כי יש חיישנים לחומצת שומן זו בכל רקמות הגוף.
      מצד אחד יש חשיבות רבה לאומגה 6 בתזונה, אך קיימת חשיבות גם ליחס שלה עם חומצת שומן נוספת מסוג אומגה 3.
      מחקרים הראו שכאשר היחס הוא עד 10:1 ופחות יש הפחתה בתהליכי דלקת שונים ואחרים.
      בשמן קנולה, כ 20% מחומצות השומן הן מסוג אומגה 6.
      צמח הליפתית ממנו מופק שמן הקנולה אינו מהווה היום סיכון כלל.
      שמן הקנולה בטוח ומומלץ לשימוש.

      מידע נוסף תוכל למצוא בקישור הבא, מאמר של ד”ר נסטור ליפוביצקי, דיאטן מכבי
      http://www.doctornestor.co.il/2011/06/%D7%A9%D7%9E%D7%9F-%D7%A7%D7%A0%D7%95%D7%9C%D7%94-%D7%95%D7%91%D7%A8%D7%99%D7%90%D7%95%D7%AA-%D7%94%D7%9C%D7%91/

  3. לי

    תודה רבה על הבלוג, בהחלט נפלא לראות ש”מכבי” מתקדמת לכיוון חיובי יותר כלפי הטבעונות. כיצד ניתן לקבל המלצה על רופא משפחה במכבי שהוא “פרו טבעונות”? לצערי נאלצתי להפסיק ולבקר את רופא המשפחה שלי שהוא אדם מקסים אבל התנגדותו לטבעונות וחוסר ההבנה שלו הביאו אותי לכך שכרגע אני בלי רופא. אני מחפשת רופא משפחה שלא ירשום לי תרופות שמכילות מוצרים מהחי, לא יטיף לי על נזקי הטבעונות, ואם הוא מאמין ברפואה מונעת ורפואה אלטרנטיבית – בכלל יתמזל מזלי.

    1. שרה .

      ממליצה על ד”ר מיכאל ויינפס. מקבל במכבי ברמת גן. רופא משפחה מדהים ותואם את הציפיות שלך.

  4. בעז

    שלום

    איך כותבת נכון התזונאית:
    “תוספי תזונה – “ויטמין B12 הוא ויטמין שכל טבעוני צריך להכיר ולצרוך. המקור של הוויטמין בתזונה הוא רק מעולם החי. חשוב לבדוק את המדדים בגוף ולהשלים את החסר על ידי תוספי תזונה…”

    ואח”כ היא כותבת בצדק:
    “באופן כללי כדאי לשמור על שגרת בדיקות, ובכל חשש אפשר תמיד להתייעץ עם רופא המשפחה או הדיאטנית. חשוב לבדוק את רמות האבץ בגוף, הוויטמינים (ובמיוחד ויטמין D ו-B12), ספירת הדם וכדומה”.

    אז מה הבעיה?
    הבעיה היא שמכבי מתעלמת – משיקולים כלכליים כמובן – מההמלצות הללו.
    כשרופא משפחה מפנה צמחוני/טבעוני לבדיקת B12 (וגם אם הרופא ינמק מדוע בדיקה זו כה חשובה), המערכת הממוחשבת לא תיתן לו לבצע את ההפנייה לבדיקה בטענות מגוחכות של “המבוטח נבדק ב-3 שנים האחרונות”, “בבדיקה האחרונה של המבוטח נמצאו רמות תקינות…” וכו’.
    האם בדיקה מלפני שנה, שנתיים או שלוש יכולה להעיד על רמת הויטמין כיום?
    האם ערכים תקינים מלפני שנה, שנתיים ושלוש יכולים להעיד על ערכים תקינים היום?
    התשובה היא כמובן לא, היות ורמות הויטמין יורדות מהר ללא אספקה סדירה (ואין סיבה לצמחוני/טבעוני לקחת כדורי ויטמין אם הרמות אצלו מספקות), אך כל זה לא מעניין את מערכת מכבי או את הרופא המחוזי או מנהלת המעבדה המופקדת על מתן האישור.

    בקטע הכלכלי (מעבר לשרירותיות והקיפוח מעלה), במכבי לא מבינים ש”עלות” בדיקת ויטמין B12, גם פעם בשנה, קטנה משמעותית משל ההוצאות הנגרמות על טיפול בלא צמחונים/טבעונים, שאם מכבי תסכים על כך או לא, המחקרים הרבים מראים שהם בריאים יותר מיתר האוכלוסיה. כדאי היה למכבי שכמה שיותר מבוטחים שלה יהיו צמחונים/טבעונים, כי אז עלות הטיפול בהם קטנה יותר.

    מה יכול לגרום למכבי לשנות מדיניות זו?
    נכון. שמבוטחים יעזבו את הקופה לטובת קופות אחרות שמסתכלות על הרפואה המונעת ועל הבריאות לא רק דרך החור שבגרוש.

    כדאי היה שתגובה זו תועבר להנהלת מכבי ולא תשאר כ”תגובה” באתר.

    בעז לרנר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *