full screen background image
Search

א א א

בלוג מכבי

בלוג מכבי שירותי בריאות

בלי לחץ

רופא מודד לחולה לחץ דם

 חודש מאי הוכרז בעולם כחודש המודעות ליתר לחץ דם עקב המחיר הכבד שאי שמירה על לחץ דם תקין יכולה לגבות. הבשורה הטובה היא שניתן בקלות יחסית לשמור על לחץ דם תקין על ידי אימוץ אורח חיים בריא. וכן, בדיקת לחץ דם שנתית כעניין שבשגרה יכולה בפירוש להציל חיים.

מהו לחץ דם ומדוע חשוב כל כך לשמור עליו תקין?
לחץ דם מוגדר כלחץ המופעל על ידי הדם הזורם בעורקים על דפנותיהם. לחץ דם גבוה מהתקין מהווה גורם סיכון עיקרי להתפתחות מחלות לב וכלי דם, שבץ, התקף לב ופגיעה כלייתית. יחד עם זאת, מספר שינויים פשוטים באורח החיים עשויים להפחית לחץ דם גבוה ולעזור לנו לשמור על הבריאות.

לחץ דם גבוה מהתקין גורם ללב לפעילות מוגברת כדי להזרים דם לרקמות הגוף ולשאוב אותו מהן. כאשר הוא גבוה לאורך זמן, ייחלש שריר הלב וכך אף דפנות העורקים. מצב זה עלול להוביל לאי-ספיקת הלב מחד, ולהתפוצצות עורק ולשבץ, מאידך.
שמירה על לחץ דם תקין היא אחת המטלות הבריאותיות שניתן להשיג בקלות, בעוד שמחיר ההזנחה עלול להיות כבד. גם אלו שאובחנו כבעלי לחץ דם גבוה יכולים בעזרת כמה שינויים בהרגלי החיים להיטיב את מצבם.

מהו לחץ הדם שלי?
ראשית יש למדוד את לחץ הדם באופן סדיר. אנשים הנמצאים בקבוצת סיכון (לרבות בעלי היסטוריה משפחתית של יתר לחץ דם, משקל יתר, עישון, סוכרת והלוקים ברמת כולסטרול גבוהה) צריכים למדוד לחץ דם לעיתים תדירות יותר משאר האוכלוסייה.

בעת הריון, יש להקפיד על ביצוע בדיקות לחץ דם באופן סדיר, גם אם האישה אינה סובלת מיתר לחץ דם. מעקב שכזה מפחית את הסיכון להתפתחות יתר לחץ דם העלול להוביל לרעלת הריון.

למדידת לחץ דם ניתן לזמן תור לרופא המשפחה או לכל מרפאת אחיות במרפאות מכבי דרך מוקד מכבי ללא הפסקה בטלפון 3555* או 1-700-50-53-53 .
ניתן גם לרכוש מכשיר ביתי למדידת לחץ דם.

מה משמעות התוצאות?
לחץ הדם נמדד בעזרת שני מדדים – לחץ סיסטולי ולחץ דיאסטולי, ומבוטא במילימטרים של כספית. הלחץ הסיסטולי הוא לחץ הדם הנמדד כאשר שריר הלב מתכווץ במטרה להזרים דם לרקמות הגוף, והלחץ הדיאסטולי הוא לחץ הדם הנמדד כאשר שריר הלב נמצא במצב מנוחה, בין ההתכווצויות.
אצל אנשים בריאים ערך לחץ דם סיסטולי תקין הוא עד 140 מ”מ כספית וערך דיאסטולי תקין הוא עד 90 מ”מ כספית.

לחץ הדם שלי גבוה, מה לעשות?

רופא המשפחה יוכל לייעץ לכם על טיפול מתאים להפחתת לחץ דם.
בנוסף, כדאי לזכור ש-6 הפעולות הבאות עשויות לסייע בהפחתת לחץ דם גבוה או לשמור על לחץ דם תקין, ומומלץ לאמץ אותן:

  •  פעילות אירובית – לפחות 30 דקות ביום, 5 פעמים בשבוע
  • הפחתת משקל בעזרת תזונה מאוזנת ופעילות גופנית
  • העשרת המזון באשלגן (עגבנייה, בננה, רימון) ובסידן (שקדים, טחינה, מוצרי חלב רזים) בהתאם להמלצת הדיאטנית של מכבי
  • הגבלת צריכת האלכוהול והגבלת צריכת הקפה (לא יותר מ-5 כוסות קפה ביום)
  • הפחתת כמות המלח במזון
  • הפסקת עישון



כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *