אור בריא – ההשפעות הבריאותיות של האור

כולנו זקוקים לאור לשמירה על הבריאות. לכבוד חג החנוכה – חג האור, הנה כמה מההשפעות הבריאותיות החשובות של האור

אור על הפנים

האור הכרחי לבריאות וכמות מספקת שלו נחוצה לנו בעוצמה המתאימה ובזמנים הנכונים ביום. הנה כמה מהיבטיו החשובים של האור ותרומתו לבריאות:

  1. תורם לאיזון מעגלי השינה והערות: אור מסייע לנו להתעורר בבוקר ולהרגיש ערניים ומלאי אנרגיה בעוד שהפחתת האור בלילה, מסייעת בהפרשת הורמון המלטונין המשרה עלינו שינה. פגיעה בשינה עלולה להביא לעייפות, חוסר ריכוז, חרדה, פגיעה במערכת החיסונית ולסיכון גבוה יותר לתאונות דרכים. הפרעה מתמשכת בשינה עלולה להגביר את הסיכון למחלות כמו סוכרת ודיכאון. הפגיעה בשינה משמעותית במיוחד בקרב ילדים ובני נוער הזקוקים לשינה לתהליכי הגדילה וההתפתחות.
    טיפ! כבו את האור והפחיתו את החשיפה למסכים בלילה: חשיפה מוגברת לאור מלאכותי, כולל האור המלאכותי המופץ ממכשירים כגון סמארטפונים וטאבלטים בשעות הלילה, פוגעת ביצור המלטונין, ועלולה לפגוע במחזורי השינה התקינים ולגרום להפרעות כרוניות בשינה. לכן, מומלץ להגביל את החשיפה למסכים ולהימנע משימוש בהם בשעות החושך, או בסמוך לשינה.
  • תורם לאיזון מצב הרוח ומפחית את שכיחות הדיכאון: הנתונים מראים כי במדינות שטופות שמש נרשמים אחוזים נמוכים יותר של דיכאון וכי החשיפה לאור השמש מגבירה את הפרשת הסרוטונין במערכת העצבים, מיטיבה עם מצב הרוח ועם תחושת שביעות הרצון.
    טיפ! הקפידו לצאת כל יום החוצה ולו לכמה דקות: ואם אתם כבר בחוץ צאו להליכה או לריצה קצרה.
  • מסייע בפעילות ויטמין ה-D בגוף: ויטמין ה-D מיוצר ברובו בכליות ולפעילותו ישנן משמעויות נרחבות אשר נחקרות בשנים האחרונות. אף על פי שישנם מזונות המכילים את הויטמין, כגון שמן דגים וסרדינים, אור השמש הכרחי "להפעלתו" בגוף ולפעילותו התקינה. חשוב לדעת כי אין צורך בחשיפה מרובה לשמש, אשר הינה מסוכנת לעור, ולא לשכוח לשמור על כללי ההגנה מהקרניים האולטרה-סגוליות של השמש.
    לויטמין ה-D מספר יתרונות:
  • תורם לשמירה על צפיפות העצם: נמצא כי מחסור בויטמין D עלול להביא לבריחת סידן (אוסטיאופרוזיס) אצל מבוגרים.
  • מפחית תחלואת חורף: מחקרים עדכניים מצאו כי אנשים שנטלו ויטמין D באופן קבוע, חלו פחות במחלות חורף.
  • עשוי לתרום לתפקודי המוח: במחקר ראשוני מהעת האחרונה נמצא קשר בין מחסור ניכר בויטמין D לדמנציה ולמחלת האלצהיימר. עם זאת, הקשר לא הוכח כסיבתי והודגש כי יש צורך בהמשך מחקר על מנת לאשש את הממצאים.
    טיפ! מומלץ לשקול ליטול תוסף ויטמין D: במיוחד אם ידוע לכם על מחסור בויטמין D בגופכם ואם אתם מבלים את רוב זמנכם באזורים עם מיעוט אור שמש כמו משרדים או מפעלים.

חג שמח ומלא אור!

השתתף בכתבה: ד"ר אילן יהושע, מומחה ברפואת משפחה ומנהל המחלקה להתמחות ברפואת משפחה של מכבי שירותי בריאות