גמילה מעישון: אחת ולתמיד!

להפסיק לעשן זה חשוב, אך לא פשוט. אחת הדרכים היעילות להפסיק לעשן ולשמור על התוצאות לאורך זמן, היא השתתפות בסדנה לגמילה מעישון.

על פי ארגון הבריאות העולמי, עישון טבק הוא גורם המוות מס' 1 בעולם הניתן למניעה. העישון גורם לנטל בריאותי עצום, ועלול לגרום למחלות כמו סרטן, מחלות לב ומחלות כלי דם, ויש לו השפעה מזיקה על מערכות הגוף. הדרך הטובה ביותר להימנע מעישון היא כמובן לא להתחיל. אך כשכבר מעשנים, לא פשוט להפסיק, ולשם כך, פיתחנו במכבי סדנאות לגמילה מעישון.
מטרת הסדנאות היא לסייע למעשנים להיגמל בדרך היעילה ביותר, תוך ליווי והקלה על התהליך המאתגר, ושמירה על התוצאות לאורך זמן, והן מתקיימות במרכזים הרפואיים של מכבי או באופן מקוון בזום.

למה כדאי להצטרף לסדנה?
נקודת המבט בסדנאות היא תומכת ולא שיפוטית. הסדנאות מאפשרות לנגמל תמיכה וליווי בדרך להפסקת העישון ומסייעות בשמירה עליה לאורך זמן. הסדנאות ממוקדות בהבנת הקושי ובהתאמת הליווי לתהליך האישי של כל משתתף.
לסדנאות הגמילה מעישון שיעורי הצלחה גבוהים. מחקרים מראים כי מרבית המעשנים אשר עוברים תהליך גמילה עצמאי, שלא במסגרת סדנה, חוזרים לעשן במהלך השנה הראשונה שלאחר ההפסקה. מבדיקה שנערכה במכבי שירותי בריאות, עולה כי כ-80% ממשתתפי הסדנאות אשר התמידו והגיעו למפגשים,
הפסיקו לעשן בתום הסדנה, וכי כ-50% מהנגמלים הצליחו לשמור על התוצאות, ולא חזרו לעשן גם כעבור שנה.

מה כולל תהליך הגמילה?
ההתמכרות לעישון מורכבת מהתמכרות פיזיולוגית ותלות התנהגותית ופסיכולוגית. מחקרים מראים שכדי לערוך תהליך גמילה יעיל אשר ניתן יהיה לשמור עליו לאורך זמן, חשוב להתייחס לשני היבטי ההתמכרות. לכן, במהלך הסדנה ניתן למשתתפים ליווי התנהגותי, לצד אפשרות לשלב טיפול תרופתי מסובסד, אם הם מעוניינים בכך.

תהליך הגמילה בסדנאות מחולק לשלושה שלבים:
שלב 1: היכרות, הכנה לגמילה, הגברת המוטיבציה לגמילה ושינוי הרגלים.
שלב 2: הפסקת העישון.
שלב 3: שמירה על השינוי לאורך זמן, והתמודדות עם הפיתויים המסוכנים שבחזרה לעישון.

כאמור, ניתן לשלב טיפול תרופתי תומך בתהליך הגמילה מעישון. מטרת הטיפול התרופתי, היא בהפחתת הדחף והתלות הפיזיולוגית בעישון. התרופות מפחיתות את הדחף לעשן ומצמצמות את התסמינים הפיזיולוגיים של הגמילה, באופן אשר מקל על המשתתפים ומאפשר להם להיות פנויים יותר לתהליך השינוי ההתנהגותי. מחקרים מוכיחים כי הדרך היעילה ביותר להפסיק לעשן, היא שילוב של טיפול תרופתי וטיפול התנהגותי.

בנוסף לכך, כל אדם שעובר גמילה מעישון במסגרת הסדנה, זכאי למפגשי ייעוץ עם תזונאית.

מי מנחה את הסדנאות?
את הסדנאות מעבירים מנחים לגמילה מעישון ממגוון תחומים: פסיכולוגים, עובדים סוציאליים, פיזיותרפיסטים, מקדמי בריאות, רופאים ואחיות אשר עברו הכשרה מיוחדת בנושא זה.

מהי מסגרת הסדנאות?
הסדנאות הפרונטליות מתקיימות בשעות אחר הצהריים או הערב, ונערכות בקבוצות של כ-15 אנשים במשך 8 מפגשים, אחת לשבוע. כל מפגש נמשך כשעה וחצי. הסדנאות המקוונות מתקיימות בזום, המשתתפים מקבלים קישור ומתחברים למפגש מהבית.

מי יכול להצטרף לסדנאות?
סדנאות הגמילה מעישון הן שירות שעומד לרשות חברי מכבי מגילאי 18 ללא תשלום, כחלק מסל השירותים.
כל חבר מכבי שמעוניין להפסיק לעשן, יכול להצטרף לסדנה. אפשר להצטרף לסדנאות יותר מפעם אחת. ההשתתפות בסדנאות אינה מוגבלת, ואפשר להשתתף בהן כמה שצריך כדי להצליח להיגמל.

מה אם המעשן לא בטוח שהוא באמת רוצה להפסיק?
כדאי להגיע ולהשתתף בסדנה, גם אם לא שלמים עם ההחלטה להפסיק לעשן. הסדנאות מתאימות גם למי שאמביוולנטי לגבי השינוי: הנטייה לרצות להפסיק לצד הרצון להמשיך לעשן היא טבעית. כל אחד נמצא בשלב שונה בתהליך הגמילה. האמביוולנטיות ביחס לגמילה היא עוד שלב בתהליך שאפשר להמשיך ולהתקדם ממנו.

מהן אפשרויות הגמילה הנוספות במכבי?

בנוסף לסדנאות הגמילה מעישון, קיימים במכבי מסלולי גמילה נוספים: מוקד טלפוני לגמילה מעישון ותוכנית בליווי הרופא המטפל. במסגרת המוקד הטלפוני, ניתן ליווי על ידי יועץ קבוע בעל הכשרה בתחום הגמילה מעישון, ביום ובשעה קבועים ככל האפשר ובהתאמה אישית לחבר. שיעורי הנגמלים דומים לאלו שבסדנאות הקבוצתיות. ייחודו של המוקד הוא באפשרות להתאמה אישית לצרכים של כל מטופל, כולל צורכיהם של מטופלים אשר אינם יכולים להתנייד בקלות ולצאת מהבית ומעוניינים לקבל ייעוץ אישי. חברי מכבי עם מוגבלות בשמיעה ובדיבור, זכאים לייעוץ בהתכתבות עם יועץ/ת לגמילה מעישון >

תוכנית הגמילה על ידי רופא, מאפשרת קבלת ליווי אישי של רופא המשפחה המטפל. השירות ניתן על ידי רופאים שהוכשרו לכך במיוחד. לאיתור רופא משפחה העוסק בגמילה מעישון >

בכל שאלה ניתן לפנות לרופא המשפחה.

בהצלחה!

השתתפה בכתבה: אירית מנטש, מקדמת בריאות ומנחת סדנאות לגמילה מעישון במכבי שירותי בריאות