full screen background image
Search

א א א

בלוג מכבי

בלוג מכבי שירותי בריאות

האם תזונה נכונה יכולה למנוע סרטן?

כל שנה 12.7 מיליון אנשים ברחבי העולם מאובחנים עם סרטן ו7.6 מיליון מתים מהמחלה. הסיכוי של אדם לחלות בסרטן במהלך חייו הוא כ28.5%. האם תזונה באמת יכולה לשנות את המאזן ולצמצם את ממדי המחלה? יוליה אבידור, דיאטנית במכבי, מסבירה וממליצה על תזונה נכונה. אם זה לא יעזור, זה לבטח לא יזיק…

למרות שלגנים שלנו יש תפקיד בקביעת מידת הסיכון לפתח סרטן, השפעה גדולה יש לאורח החיים שלנו ולסביבת החיים שלנו.

שמירה על משקל תקין, המנעות מעישון, צריכה מתונה של אלכוהול והקפדה על פעילות גופנית עשויים להפחית את הסיכון לפתח סוגים רבים של סרטן כגון סרטן מעי גס, סרטן קיבה, סרטן ערמונית וסרטן לבלב.

אז מה מומלץ?

1 לאכול בקביעות פירות וירקות – הם עשירים בסיבים תזונתיים וויטמינים (לדוגמא C, בטא קרוטן וסלניום). מומלץ לצרוך לפחות 5 מנות של פירות וירקות ליום בצבעים שונים ולפחות 3 מנות לשבוע של ירקות ממשפחת המצליבים. מנת ירק מוגדרת כ- 100 גרם של ירק,  2/3 כוס ירקות חתוכים או 1/2 כוס ירק מבושל .מנת פרי היא לדוגמא תפוח עץ אחד / 2 משמשים / 10 תותים.

שיטת הכנת הירקות גם היא חשובה. מומלץ לבשל ירקות במעט מים ולבשלם זמן קצר. מומלץ גם להשתמש בשיטות של אידוי ירקות  על פני טיגון.

2 חשוב לשלב מזונות עשירים בסיבים תזונתיים – הסיבים מצויים בפירות ובירקות וגם בדגנים מלאים כמו חיטה מלאה, כוסמת, שיפון, קינואה וכן בקטניות כגרגרי חומוס, שעועית, עדשים ועוד.  מומלץ לצרוך מדי יום כ- 25 גרם סיבים תזונתיים.

3 המעיטו בצריכת אלכוהול – צריכה מוגזמת של אלכוהול קשורה להגברת סיכון לסרטן קיבה, כבד, וושט. הסיכון עולה ככל שעולה הצריכה. מומלץ לצרוך אלכוהול בכמות שלא עולה על מנה אחת לאישה ו2 מנות לגבר ליום . מנה מוגדרת כ-100 מ”ל יין /  330 מ”ל בירה / 30 מ”ל משקה חריף יותר.

4 השתדלו להמנע ממזונות מעושנים ומזונות הנצלים על גחלים – מומלץ להפחית למינימום צריכה של מזונות אלה שכן הם מכילים חומרים כמו ניטרוזאמינים המעלים סיכון לסרטן , למשל סרטן קיבה.

5 צמצמו מזונות עשירים בנתרן (מלח)– מומלץ להפחית צריכה של מזונות אלו שכן הם מעלים סיכון לסרטן קיבה. מזונות השייכים לקבוצה זו הם מזונות מעובדים. דוגמאות נפוצות הן ממרחים קנויים, רטבים מוכנים , אבקות מרק, חטיפים מלוחים כמו ביסלי, גבינות כמו בולגרית, זיתים, דג מלוח ועוד.

מומלץ להפחית את כמות המלח שאנחנו מוסיפים למזון במהלך הבישול ולשפר את טעמו עם תבלינים כמו פלפל, פריקה, שום ועשבי תיבול.

6 ומה לגבי סויה: מזונות עשירים בפיטואסטרוגנים כמו סויה, חיטה מלאה, קטניות נוספות וירקות מסויימים עשויים להפחית סיכון להתפתחות סוגי סרטן מסויימים.

7 מומלץ להפחית צריכת שומן מן החי. מומלץ לבחור מזונות דלים בשומן כמו בשר רזה ודברי חלב עד 5% שומן. מומלץ להסיר את השומן הנראה לעין מהבשר ולהוריד את העור מעוף לפני הבישול.

8 אין צרוך בתוספים. מומלץ לקבל את הויטמינים והמינרלים וכן שאר המרכיבים המגנים מפני סרטן מהמזון עצמו ולא מתוספים.

בתיאבון ו… לבריאות!




כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *