full screen background image
Search

א א א

בלוג מכבי

בלוג מכבי שירותי בריאות

הכל אודות השוקולד…

שוקולד פנימי

בני תרבות המאיה והאצטקים הקדמונים היו הראשונים לגלות את תכונותיו המועילות של הקקאו ומאז שהגיע לראשונה ליבשת אירופה (בשנת 1585) כבש הקקאו והנגזרת שלו – השוקולד, את העולם. מה לא אמרו עליו – שהוא מעורר, שהוא מנחם, שהוא בריא, נחשק ומה לא… אך למרות ההיסטוריה הארוכה וההווה המפואר ישנם עדיין כאלו שאינם יודעים למשל ששוקולד לבן, אנו שוקולד כלל ועיקר… בלה דניאלי, דיאטנית ומנחת קבוצות במכבי עושה לכם סדר בכל הקשור לממתק הזה שבפועל, ככל שהוא מריר יותר, כך הוא טוב יותר…

כולנו (כמעט) אוהבים אותו, אך מעטים יודעים הכל אודותיו. הנה כמה עובדות שאולי לא ידעתם על השוקולד.

1. פולי קקאו גדלים על עץ Theobroma cacao; (תאוברומה” ביוונית ‘מזון האלים’). הטעם המר בשוקולד מתקבל הודות לתיאוברומין. עדויות ראשון על צריכת שוקולד הופיעו כבר אצל בני המאיה והאצטקים, אשר הכינו משקה מר ללא סוכר (שוקולטל), מפולי קקאו טחונים, ויחסו לו תכונות מעוררות ותרפויטיות.

2. שוקולד מריר הינו שוקולד ללא תוספת חלב או עם כמות מועטה של חלב. לרוב יכיל השוקולד המריר אחוז גבוה יחסית של מוצקי קקאו (מעל 35%) לעומת שוקולד חלב או שוקולדים אחרים.

3. שוקולד לבן אינו שוקולד, מכיוון שאינו מכיל מוצקי קקאו.

4. על האריזה מצויה רשימת הרכיבים, אשר מסודרת מהרכיב בעל הכמות הגדולה ביותר ועד לרכיב שכמותו במוצר היא הקטנה ביותר: בשוקולד מריר נעדיף לבחור בשוקולד שבו במקומות ראשונים יופיעו חמאת קקאו ו/או עיסת קקאו, והסוכר יופיע במקום שלישי בלבד או יותר.

5. שוקולד ללא סוכר לרוב יכיל ממתיק בשם מלטיטול, אבל יהיה עם אחוז יחסית נמוך של מוצקי קקאו. מומלץ לבחור בשוקולד מריר עם מוצקי קקאו גבוהים ועם אחוז פחמימות השווה או נמוך מ 25 גר’ ל 100 גר’, כאשר מקור הפחמימות יהיה ברובו מפולי קקאו (בצורת עמילן וסיבים מסיסים ובלתי מסיסים) וכמה שפחות מסוכר מתוסף בזמן ההכנה.

6. פולי קקאו מכילים כ 50% שומן, חומצות פלמיטית, סטיארית ואולאית, להן אין השפעה שלילית על ערכי כולסטרול בדם.

7. שוקולד מכיל אנטיאוקסידנטים פלאוינואידים – אלה יכולים להקטין סיכוי למחלות לב וכלי דם, בצריכת 1-2 קוביות ביום של שוקולד מריר איכותי.

8. שוקולד מכיל מספר חומרים שגורמים לנו להרגיש טוב:
פנילתילאמין -פועל באופן דומה לדופמין ואדרנלין, קפאין (43 מ”ג בחבילה של 100 גר’ לעומת כ 50-90 בכוס נס קפה אחת), מינרלים כגון אבץ, מגנזיום, אשלגן.
קקאו ושוקולד יכולים לעלות את רמת הסרוטונין במוח (סרוטונין נמוך נצפה לעיתים אצל הסובלים מדיכאון ולאלה שסובלות מתסמונת קדם וסתית).

9. משקה קקאו הוא אופציה נהדרת לימי חורף קרירים , ניתן להכינו מאבקת קקאו או שבבי קקאו, לדוגמא כפית אחת לכוס נוזל חם או קר, ניתן להוסיף תבלינים ולהמתיק לפי הטעם. משקה קקאו יכול להחליף כוס קפה, ועדיף עלפני אבקת שוקו רגילה.

10. מתכון בסיסי לשוקולד ביתי (כ 15 מנות, כ 17 גר’ למנה):
המצרכים: 50 גר חמאת קקאו , 100 גר אבקת קקאו / שבבי קקאו , 3 כפות דבש, 100 גר’ שקדים , חצי כפית קינמון, תרמיל וניל או חצי כפית תמצית וניל איכותית, חצי כפית אגוז מוסקט
הוראות הכנה: בבאן מארי להמיס חמאת קקאו, להוסיף בהדרגה אבקת קקאו, תבלינים ו 2 כפות דבש. לשפוך את השוקולד לתבניות , להוסיף שקדים בתפזורת, לצנן על השיש ולקרר במקרר. כאשר השוקולד מוכן, מומלץ ליהנות ממנו ללא הסחות דעת כגון טלוויזיה או טלפון, לתת לו להתמוסס על הלשון ולחוש את מלוא טעמו.

טבלת ערכים תזונתיים

ערכים תזונתיים ל-100 גרם למנה\יחידה
קלוריות 498 83
חלבונים 16 3
פחמימות 32 5
שומנים 25 4

שיהיה לכם במתיקות! (או שמא נאמר – במרירות 🙂 )

 




כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *