הכל אודות חומצה פולית

אישה בהריון

מהי חומצה פולית ולמה כל כך חשוב להתחיל ליטול אותה כבר לפני ההריון? נטלי ברקאי, דיאטנית קלינית לתזונת הריון, המרכז לבריאות האישה הדר יוסף במכבי, מסבירה לנו הכל אודות תוסף התזונה הייחודי.

חומצה פולית הינה ויטמין B9. פולאט הינו הצורה הטבעית של חומצה פולית, אותו מקבלים מהמזון (מהצומח). החומצה הפולית הינה הצורה הסינטטית של פולאט, אותה אנו מקבלים בתוסף – צורה זו נספגת טוב יותר.
הפולאט הכרחי ליצירת תאים חדשים ולחלוקת תאים תקינה, ליצור ולשכפול DNA ולמניעת טעויות או שינויים בו. לכן, הוא חשוב בעיקר בתקופות של חלוקת תאים מהירה כמו בתחילת הריון. חסר בו מפריע ליצירת DNA ולחלוקת תאים. כמו כן, הוא חיוני ליצור תאי דם אדומים ולכן חסר יוביל לאנמיה. בנוסף, פולאט שותף להרבה תהליכים בגוף, כמו למשל סילוק הומוציסטאין, המגביר את קרישיות הדם, ועוד.
בהריון, ביום ה-28 מההפריה לערך (שבוע 4), נסגרת התעלה העצבית בעובר. במידה והתעלה לא נסגרת כראוי ונשאר פתח, ייווצר בעובר מום בתעלה העצבית (NTD), שיופיע בהתאם למיקום הפתח במוח, או בעמוד השדרה.
כדי להבהיר את חשיבות התוסף מבחינת היקף המניעה חשוב לדעת כי בשנת 2000 יצא משרד הבריאות במסע הסברה על חשיבות התוסף לפני ההיריון. עד שנה זו רק 5% מהנשים נטלו את התוסף לפני הריון. בשנת 2009, לאחר ההסברה, כבר 50% מהנשים נטלו את התוסף, ונצפתה ירידה של 30% במומים בתעלה העצבית (NTD), כש-80% מהנשים עם עובר בעל מום זה לא נטלו את התוסף.

  • חשוב לציין ששבוע 4 להריון הינו שלב בו נשים רבות עוד לא יודעת כלל שהן בהריון ולכן ישנה חשיבות קריטית לנטילת חומצה פולית עוד לפני הכניסה להריון, במיוחד בשלושת החודשים לפני הכניסה להריון.
  • ההמלצה העולמית היא שכל אישה בגיל הפוריות, שעשויה להרות ולא לוקחת אמצעי מניעה – תיקח מדי יום תוסף חומצה פולית במינון 400 מק"ג.
  • מי שמשתמשת באמצעי מניעה – מומלץ ליטול את התוסף החל מחודש לפני הפסקת השימוש בהם.
  • נשים שמתחילות בטיפולי IVF – מומלץ להן להתחיל נטילה עוד לפני התחלת הטיפולים.
  • מקורות תזונתיים לפולאט: קטניות (בעיקר עדשים), דגני בוקר מועשרים, תרד, חסה ערבית, ברוקולי, כרובית, כרוב ניצנים, עלי בייבי, תפוז, סלק. עם זאת, מומלץ כי גם נשים שהתזונה שלהן עשירה במזונות אלו, ייטלו את התוסף באופן קבוע. הסיבה לכך נעוצה ברגישות הפולאט: כל חימום, חשיפה לאור או לחמצן מוגברת עלולה להפחית את ריכוז הפולאט במזון.
  • ישנן מספר קבוצות של נשים בסיכון מוגבר ל-NTD, אשר זקוקות בשל כך למינון גבוה יותר של חומצה פולית: 4-5 מ"ג חומצה פולית ליום בשליש הראשון. מינון זה ניתן כתרופה עם מרשם רופא.
  • כל אישה שנוטלת תרופות באופן קבוע, חשוב כי תוודא עם הרופא הנשים שלה מה המינון המומלץ עבורה. בנוסף, חשוב לציין כי עישון ואלכוהול משפיעים לרעה על ספיגת התוסף.

רוצים לדעת עוד? הצטרפו לעמוד שלנו, מכבי תזונה בפייסבוק!