הנאה מאוכל – גם עם סוכרת

אישה אוכלת

תזונה נכונה היא חלק בלתי נפרד מהטיפול בסוכרת. יחד עם זאת, לרבים, השינוי התזונתי וההקפדה לאורך זמן, הם הדברים המאתגרים ביותר. מהן המטרות של אותו טיפול תזונתי בסוכרת? כיצד אפשר לשמור על תזונה מתאימה ועדיין לשמור על ההנאה מאכילה? שוש אבני, דיאטנית קלינית במכבי, מסבירה.

היעד העיקרי של הטיפול התזונתי בסוכרת הוא לשמור על רמת איזון ברמות סוכר, לחץ הדם ופרופיל השומנים. לכל אחד נקבעים היעדים על סמך מצבו הבריאותי הכללי, הגיל, מידת התמיכה והעזרה שהוא מקבל. מטרה תזונתית נוספת היא למנוע עליה במשקל, ובמצבים מסוימים להפחית במשקל. זאת על מנת להאט ולמנוע הופעת סיבוכים. כיצד שומרים על ההנאה מהאכילה עם כל היעדים הללו?

ההנחיות העולמיות, המבוססות על מחקר רב משתתפים וארוך שנים מלמד אותנו  שאין תפריט אחד נכון לכל חולי הסוכרת. היום אין המלצה אחת נכונה לאחוז אידיאלי של קלוריות מפחמימות, חלבון ושומן לכלל האנשים עם סוכרת . אין תבנית אכילה אידיאלית אחת  שיש לצפות מכל הסוכרתיים לדבוק בה. ההנחיות התזונתיות הניתנות היום על ידי הדיאטנית, יהיו מבוססות על הערכה של תבנית האכילה העכשווית של המטופל. ההנחיות של דיאטנית יתבססו לרוב, על העדפותיו האישיות של המטופל, אורח חייו וסדר יומו, ולכן יכללו גם את המאכלים מהם הוא נהנה. בשיחה עם הדיאטנית היא תברר עם המטופל מהם העדפות המזון שלו, מהן האמונות שלו לגבי בריאות ומהי תפיסתו לגבי המזון אותו הוא מעדיף. בנוסף, היא תתייחס לצרכים התזונתיים האישיים ותשלב ידע לגבי מזון שמקדם בריאות או מונע תחלואה. כמו כן, ההנחיות שיינתנו יתבססו על מוכנותו ומסוגלותו של כל אחד לאמץ שינויים התנהגותיים ולהתגבר על מחסומים. הדיאטנית לא תתמקד במזונות בודדים, אלא תצייד את המטופל הסוכרתי בכלים פרקטיים לתכנון יומי של הארוחות.