full screen background image
Search

א א א

בלוג מכבי

בלוג מכבי שירותי בריאות

התעמלות כאנטי-אייג’ינג

נעלי ספורט על דשא

גם אם עד היום לא עסקתם בפעילות גופנית – עוד לא מאוחר מדי. חנה אלקלעי, רכזת של תחום פעילות גופנית בפיזיותרפיה, מסבירה על התועלות של התעמלות כדרך להישאר בריאים וחיוניים

כולנו יודעים שספורט מומלץ בכל גיל – אבל איזו תרומה יש לו לאנשים בגיל המעמד? ומה אם עד כה מעולם לא עסקנו בספורט? “התרומה המרכזית של פעילות גופנית היא בתחום של הפחתת גורמי סיכון ומניעת הפחתת תמותה ממחלות קרדיו-מטבוליות”, מסבירה לנו חנה אלקלעי, מנהלת שירותי הפיזיותרפיה במחוז ירושלים והשפלה ורכזת של תחום פעילות גופנית בפיזיותרפיה. “פעילות גופנית עוזרת גם למנוע אירוע מוחי, התקפי לב, לחץ דם גבוה, שומנים בדם וסוכרת – ואם אנחנו כבר סובלים מהם, היא עוזרת להפחית את התמותה מהם. יש מחקרים שמהם עולה כי פעילות גופנית מועילה גם בתחום האונקולוגי – היא עוזרת במניעת סרטן המעי הגס, הערמונית, הריאות ועוד. ושוב, מי שהסרטן כבר התפרץ אצלו, הפעילות מוריד את הסיכויים לתמותה מהסרטן”.

ומה בנוגע לתרומה של ספורט לשמירה על הגוף שלנו צעיר ופעיל?

“אם נדבר על ההיבט הזה, אז יש יותר ויותר עדויות שפעילות גופנית יכולה לשפר את הזיכרון ולהפחית את הסיכון ללקות באלצהיימר. נוסף על כך, בניגוד לדעה הרווחת שככל שאנו פעילים יותר כך יש יותר סיכון שנשחק את המפרקים – ההפך הוא הנכון. ספורט למעשה מגן מפני שחיקה של מפרקים, כמובן אלא אם כן יש איזושהי פציעה קודמת, ואז יש להתאים את הפעילות. פעילות גופנית מפחיתה את הסיכון לאוסטאופניה – יריצה בצפיפות עצם – ומפחיתה גם אוסטאוארטריטיס – מחלה ניוונית של הפרקים – ועוזרת לשמור על הפרקים”.

אם עד כה הסתמכתי על הגנים הטובים ולא עסקתי בפעילות – איך מתחילים?

“דבר ראשון שעליך לעשות הוא לשאול את עצמך אם יש גורמי סיכון – למשל אם חווית כאבים בחזה, אם יש היסטוריה של מחלות לב במשפחה וכו’. בני 40–50 צריכים להבין שהם לא יכולים פתאום להתחיל להתאמן כאילו הם עדיין בני 20 ובצבא, וחשוב לבנות מדרג של מאמצים, להתחיל בפעילות מתונה עם זמן חימום ארוך: משך החימום עד העצימות המשמעותית צריך להיות 7–10 דקות לפני שמגיעים לעצימות הרצויה באימון.

“אם סובלים ממצבי חולי מסוימים, אז אפשר לקבל מהרופא במכבי הפניה לשירות שנקרא ‘יועצי פעילות גופנית’. אלה פיזיותרפיסטים שעוזרים לבנות תכנית שמתאימה למדדים האינדיווידואליים של כל מתאמן”.

איזו פעילות היא המומלצת ביותר?

“הכי חשוב שהספורט יהיה כיף וזמין – זה חשוב יותר מכל דבר אחר. צריך לצאת מהקיבעון ששחייה זה הכי טוב – כי מה שמתמידים בו הוא הכי טוב. להרבה אנשים כיף להיות חלק מקבוצה, למשל קבוצה שרוכבת על אופניים או משחקת כדורסל, והפעילות יחדיו תורמת להתמדה”.




כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *