זה לא גן שעשועים – הכירו את פארק הכושר

האם גם ליד ביתכם בנו עוד פארק כושר חדש? או אולי ליד מקום העבודה? בשנים האחרונות פארקים וגינות הכושר צצים כמו פטריות אחר הגשם והפכו לחלק אינטגרלי מאימון הכושר של רבבות ישראלים. המתקנים, המדמים מתקנים בחדר כושר, יעילים לנו ויכולים לסייע לנו לפתח את הכושר הגופני בעיקר כשהאימון נעשה בנוכחות מדריך כושר

כושר אימון מתאמן בגינה מכשיר
Young man doing fitness exercises on a special hanging device. Fitness male guy doing exercising with suspension trainer slingin a city park. A suspended TRX sport fitness concept.

"הם אסטטיים, זמינים, פשוטים להבנה ולהפעלה, ניתן לראות גברים נשים זקנים וילדים נהנים מהם וזה בעיני העיקר" מסבירה יערה שדור, פיזיותרפיסטית ויועצת לפעילות גופנית במכבי שירותי בריאות. "שימוש במתקני פארק הכושר מתאים מאד להיות התחלה או סיום לאימון אחר באוויר הפתוח כגון הליכה, ריצה, רכיבה באופניים, החלקה בגלגליות ועוד."

קיים הבדל בין אימון בחדר כושר לאימון בפארקים הללו?

"ההבדל העיקרי הוא שכל המכשירים בפארק הכושר בנויים על התנגדות לפי משקל גוף המשתמש, ללא שימוש במשקולות או אמצעים אחרים לשינוי ההתנגדות. בחדר הכושר ניתן ברוב המכשירים לשנות את ההתנגדות על ידי הוספת או הפחתת משקולות או קפיצים".

מה לגבי העובדה שהאימון בפארק נעשה מחוץ לארבעת הקירות של חדר הכושר? יתכן והאוויר הפתוח יכול לתרום לאימון?

"אין לדעתי יתרון אימוני לאוויר הפתוח מלבד למי שהתאורה והרעש בחדרי הכושר מפריעים לו, ויש לא מעט כאלה. אין ספק שהחינמיות של מתקני הפארק כושר הינה יתרון משמעותי. החיסרון הוא אי היכולת לשינוי ההתנגדות וחוסר הדרכה והשגחה –  על החיסרון הזה ניתן להתגבר בקלות, אם מבצעים את האימון בהשגחת מאמן כושר – אז הוא בטוח ואפקטיבי.

האם ישנן סכנות מסוימות שלא קיימות בחדר כושר רגיל?

"כל אימון שנעשה ללא זהירות או בהגזמה טומן בחובו סיכונים. בחדר הכושר יש נוכחות מדריך קבועה אך גם שם (לצערי) לא כל המתאמנים נעזרים בשרותיו. בחוץ אין כל השגחה. הסיכונים העיקריים הינם: שימוש לא נכון במכשיר, דבר העלול לגרום לפציעות, נפילה או חבלה מהמכשיר והגזמה במספר החזרות העלולה לגרום לעומס יתר על שרירים ומפרקים. על כן – יש להשתמש במכשירים על פי ההוראות הכתובות על כל אחד מהם, להיזהר בעת השימוש, להיות בקשיבות לגוף  ולהעלות את רמת התרגול בהדרגה".

איך נדע אם מתקן מסוים בפארק הכושר מתאים לנו כאשר אין בסביבה מדריך כושר שישגיח עלינו כמו בחדר הכושר ויאמר לנו לאילו מתקנים לעלות?

"ברמת העיקרון, המכשירים בפארק כושר מתאימים לכולם. אולם, אם השימוש מעורר כאב או אי נוחות כלשהי יש להפסיקו. ללא מאמן כושר וללא ידע מתאים אכן לא תהיה התאמה מרבית של תכנית האימון. במידת הרצון והיכולת, ניתן לקבוע מספר אימונים עם מאמן אישי לצורך בניית תכנית מסודרת על פי מטרות המתאמן, ולהמשיך וליישם באימונים הבאים.

אם אין מטרה ספציפית לאימון ניתן להשתמש במכשירים בבטחה באופן עצמאי".

"באופן אישי", מסכמת שדור "אני בעד כל דבר שמעודד אנשים לפעילות גופנית והמתקנים הללו בהחלט עושים זאת".