טיפול תזונתי קליני לחולי סרטן

לתזונה המותאמת אישית תפקיד חשוב בהצלחת הטיפול בסרטן ובמניעת חזרת המחלה. מצב של תת תזונה המלווה את המחלה בשלביה השונים אינו דבר נדיר וחשוב לטפל בו מבעוד מועד. ייעוץ תזונתי נכון ומותאם יבטיח לכם יכולת להתמודד טוב יותר עם הטיפולים. אם כן מתי כדאי לפנות לדיאטנית? אורלי וייסיד מזרחי, דיאטנית טיפולי בית, ומנחת קבוצות במכבי מסבירה.

תזונה נאותה הינה חשובה ביותר לכל אדם, כל שכן למי שגופם נתון כרגע במערכה מתישה הן גופנית והן נפשית. הבשורה על גילוי המחלה מכניסה את החולה והאנשים בסביבתו למערבולת רגשות לא פשוטה ושגרת החיים משתנה ללא היכר. אחת ההשלכות הישירות על חיינו בתרחיש שכזה הנה כמובן הטלטלה שעובר גם על מארג התזונה שלנו. אך זאת יש לדעת – לתזונה תפקיד משמעותי ולעיתים קריטי במאבק במחלה. תזונה לא מאוזנת/מותאמת תחריף מיד את חולשתו של הגוף שגם ככה מתמודד עם קשיים עצומים ולכן, למרות שלכאורה התזונה כאילו נדחקת לתחתית סדר העדיפויות חשוב לא לתת לה להגיע לשם ולהקדיש לה תשומת לב. חולים שהקפידו על תזונה נכונה יכולים להעיד כמה זו סייעה להם במאבק והקלה עליו.

אם כך, מה עליכם לעשות לו חלילה התגלתה המחלה אצלכם או אצל הקרובים אליכם?
ובכן, הדבר הנכון לעשות הוא לקבוע בהקדם תור אל דיאטנית/ן ולשלב אותה/ו בתהליך ההחלמה בצורה הבאה:

  1. עם גילוי המחלה: לפני התחלת הטיפולים השונים כדאי להגיע עם בדיקות מעבדה עדכניות. הדיאטנית תשאל אתכם לגבי הרגלי האכילה, תשקול אתכם וכך תוכל להעריך את מצבכם התזונתי. בהתאם לממצאים ולתוכנית הטיפול העתידית היא תוכל לקבוע את המלצות התזונתיות שיובילו  לחיזוק הגוף טרם תחילת הטיפולים. מצב תזונתי תקין חשוב לשם התמודדות טובה יותר של הגוף עם המחלה והטיפולים בה.
  2. במהלך הטיפולים: לטיפולים כימותרפיים תופעות לוואי רבות כגון: פצעים בפה, ירידה בתאבון, שינויים בטעם, בחילות, הקאות, שינויים ביציאות, אנמיה ועוד.
    טיפולי הקרנות או רדיותרפיה לאזורים כמו הראש, הצוואר, הפה, הבטן ומערכת העיכול העליונה והתחתונה עלולים להביא למצב של ירידה בצריכת המזון, לבעיות בלעיסת המזון ובליעתו והן לבעיות בעיכול המזון וספיגתו. גם לתרופות הורמונליות או ביולוגיות עלולות להיות תופעות לוואי כגון שינויים בתאבון, שינויים ביציאות, בחילות, הקאות, שינויים במשקל, פגיעה בבריאות העצם ועוד. בכל מקרה, יהיה הטיפול אשר יהיה, הדיאטנית תוכל לייעץ לכם אילו מזונות יקלו על התופעות, ואילו מזונות חשובים יותר לצריכה במצבכם הנוכחי ואם יידרש אף תמליץ על העשרה במזון רפואי מותאם לכם.
  3. לאחר ניתוח להסרת גידול או איבר פגוע: הדיאטנית תיתן המלצות מותאמות לסוג הניתוח שעברתם. בנוסף, תעריך את מצבכם התזונתי הכללי ויחד תוכלו למצוא פתרונות תזונתיים לשיפור מצבכם התזונתי.

זכרו – הזנחת התזונה שלכם עלולה לפגוע בסיכויי ההחלמה שלכם, אל תתעלמו ממנה…
ובינתיים שתזכו לרפואה שלמה  ובריאות איתנה.