טיפים מנצחים למניעה ואיזון נכון של סוכרת

ירקות ומד סוכרת

סוכרת היא מחלה המפריעה לחילוף החומרים בגוף, כאשר הגוף איננו מסוגל לשמור על רומות תקינות של סוכר בדם. נעמה קוסטיס, דיאטנית סוכרת ומנחת קבוצות במכבי, משתפת אותנו בכמה טיפים בנוגע למניעה והתמודדות נכונה עם סוכרת.

ישנם שני סוגים של סוכרת: סוכרת מסוג 1 וסוכרת מסוג 2. בסוכרת מסוג 1 הגוף אינו יכול לייצר אינסולין – ההורמון שמאפשר לסוכר להיספג לתאים בגוף. בסוכרת מסוג 2 הגוף מייצר אינסולין אבל המנגנון של ספיגת הסוכר לתאים אינו יעיל, ולכן רמות הסוכר בדם נשארות גבוהות מהרגיל. סוכרת מסוג 1 נפוצה בעיקר בקרב צעירים, סוכרת מסוג 2 שכיחה יותר בבוגרים הסובלים מעודף משקל.

רמת סוכר גבוהה בדם מזיקה לגוף ולאורך זמן פוגעת בכלי הדם הקטנים. חלק מסיבוכי סוכרת כוללים פגיעה בכליות, לב, עיניים, רגליים , סיכון מוגבר לאירוע מוחי ופגיעה בתפקוד המיני. אפשר להקטין באופן משמעותי את הסיכוי לחלות בסוכרת סוג 2 בעזרת שינויים באורח חיים: מספר שינויים קטנים באורח חיים יכולים לעשות שינוי גדול מאוד. לפניכם 10 טיפים לשינויים באורח החיים שיכולים להפחית בצורה משמעותית את הסיכון לחלות בסוכרת סוג 2 (Diabetes type 2).

  • מומלץ לשמור על משקל תקין. משקל עודף הינו אחד הגורמים המובילים לסוכרת סוג 2. שמירה על משקל תקין או הפחתה של 5-10% במשקל אצל אנשים הסובלים מעודף משקל מקטין את הסיכוי לחלות בסוכרת.
  • כדאי להתחיל לזוז. פעילות גופנית תורמת להפחת הסיכון לחלות בסוכרת במספר דרכים: היא מסייעת בירידה במשקל, משפרת את תהליך ספיגת הסוכר לתאים ומורידה רמות סוכר בדם.
  • כדאי לתכנן את סדר היום התזונתי. מומלץ להתאים מראש את הארוחות לסדר היום ולהימנע משעות ארוכות של צום. בדרך זו נגיע לכל ארוחה רעבים במידה הנכונה ונוכל לאכול את כמות המזון וסוג המזון המתאימים לנו ביותר.
  • מומלץ ליצור תפריט עשיר בסיבים תזונתיים (ירקות, קטניות ודגנים מלאים). מזונות עשירים בסיבים מאטים את קצב הספיגה של סוכרים לדם ומקנים תחושת שובע לאורך זמן.
  • חשוב לשתות מים. שתייה מספקת של מים תורמת לערנות ומפחיתה אכילה עודפת. מומלץ להימנע לחלוטין משתיה מתוקה: שתיה מתוקה היא אחת הסיבות המרכזיות לעליה במשקל וסוכרת. גם מיצים טבעיים מפירות עשירים מאוד בסוכר ולכן לא מומלץ להפריז בשתייתם.
  • כדאי לדבוק בתפריט דל שומן רווי. הפחתה של שומן רווי ושומן טרנס מקטין את הסיכון לעודף משקל, מחלות לב וסוכרת. מאכלים עשירים בשומנים אלו הם עוגות, עוגיות, אוכל מטוגן, חמאה, מרגרינה, מוצרי חלב שמנים ובשר עשיר בשומן. עדיף לבחור שומן מן הצומח שעשיר בשומנים טובים רב בלתי רווים כמו: שמן זית, אגוזי מלך, פישתן, אבוקדו, וטחינה.
  • כדאי להפסיק לעשן. הסיכון של אדם מעשן לחלות בסוכרת גדול פי 2 מאדם שאינו מעשן. כל הפסקת עישון יכולה להקטין את הסיכון. מכבי מעמידה דרכים ושיטות מגוונות לגמילה מעישון.
  • בדיקות סוכר בצום: מעקב אחרי בדיקות דם מאפשר לגלות מצב של טרום סוכרת. זהו מצב בו רמות הסוכרת מתחילות לחרוג מהמומלץ. אבחון טרום סוכרת הוא הזדמנות מצוינת להתחיל בשינוי אורך חיים בכדי למנוע סוכרת.
  • לישון: חשוב לקבל מספיק שעות שינה, לפחות 7-8 שעות בלילה. שינה משפיעה על המאזן ההורמונלי בגוף. בנוסף, כשעייפים, יש נטייה לאכול יותר, במיוחד מאכלים עשירים בסוכר ושומן.
  • הפחתת מתח ולחץ. אנשים הסובלים מלחץ נפשי גבוה, נמצאים בסיכון מוגבר ללקות בסוכרת. רובנו חיים בסביבה עמוסת ריגושים, חשוב לאמץ מספר פעילויות שמפחיתות מתח כגון: פעילות גופנית, יוגה, מדיטציה, יצירת זמן פנאי אישי או קבלת יעוץ.

רוצים לדעת עוד? הצטרפו לעמוד מכבי תזונה בפייסבוק!

חברי מכבי זכאים לבדיקת day2 לאיזון רמות הסוכר. למידע על תנאי הזכאות