full screen background image
Search

א א א

בלוג מכבי

בלוג מכבי שירותי בריאות

יום השעועית הבינלאומי

לכבוד יום השעועית הבינלאומי מספרת לנו אלה קליוט, דיאטנית במכבי מדוע השעועית כה בריאה, שישנם מקומות בעולם בהם מכינים ממנה אפילו קינוחים! וגם נותנת מתכון נהדר 🙂

בתאריך 6 לינואר, מציינים את יום השעועית הבינלאומי. היום הזה מנציח את זכרו של הגנטיקאי גרגור מנדל שנפטר ב-6 בינואר 1884.גרגור מנדל נחשב לאבי הגנטיקה וניסויי הרבייה שלו עם צמחי האפונה מהווים בסיס של הגנטיקה המודרנית.

שעועית כמו האפונה מניסויי מנדל, היא צמח ממשפחת הקטניות, בעלת פרי בצורת תרמיל עם שתי קשוות וזרעים.

אחד המינים הבולטים ביותר המשתייכים לסוג זה היא שעועית מצויה. מקורה של השעועית המצויה הוא במרכז האמריקה. עם הגילוי של היבשת  הגיעה השעועית גם לאירופה והיום נפוצה בכל העולם.

שעועית היא מזון נפוץ מסביב לעולם מסיבה טובה – היא עשירה בסיבים תזונתיים, ברזל, חלבון ופחמימות מורכבות.

בארץ אנחנו מכירים היטב את השעועית הלבנה, השחורה ואדומה וגם שעועית ירוקה וצהובה, אשר גם שייכת למשפחה הזו, אך מכילה פחות חלבון ופחמימות וברזל, לעומת הסוגים היבשים (שעועית לבנה/אדומה וכו’) של שעועית.

בישראל האסוציאציות הקולינאריות הראשונות הקשורות בשעועית הן כמובן חמין ומרק שעועית, אך ניתן להכין ממנה מגוון רחב מאוד של תבשילים. ביפן למשל שעועית אדומה משמשת להכנת קינוח.  גם בסין ישנן ממתקים שמכילים שעועית אדומה או שעועית מש. שעועית היא אכן חומר גלם “קסום” שיכול להיות גם בסיס לקינוח (ניתן למצוא בקלות מתכונים לעוגות המבוססות על השעועית) וגם להמבורגר.

אז איך חוגגים את יום השעועית? פשוט מאוד, נסו לשלב כמה שיותר תבשילים המכילים שעועית במהלך היום.  והכי חשוב זה “להמשיך” לחגוג גם במהלך השנה ולא לשכוח ששעועית יכולה להיות תוספת מזינה ובריאה בתפריט שלנו.

אפשר להתחיל כבר עכשיו עם מתכון קליל לשעועית ירוקה מוקפצת:

מצרכים:

  • חבילת שעועית ירוקה קפואה שלמה או חתוכה
  • 2 כפות שמן זית
  • 4 שינים שום כתושות
  • 4 כפות רוטב סויה
  • 2 כפות שומשום קלוי
  • מלח ופלפל לפי הטעם

אופן ההכנה:

  1.  מרתיחים את המים ומבשלים את השעועית ( כ-10 דקות) , מוציאים ומסננים, שוטפים במים קרים.
  2. מחממים בווק את השמן ומוסיפים לו שום כתוש, מלח ופלפל, מערבבים.
  3. מוסיפים  את השעועית, רוטב סויה, ומערבבים. מבשלים כ-7 דקות.
  4. מוסיפים את השומשום הקלוי ומערבבים.

והנה קישור נוסף למתכון נהדר.

בתיאבון ו… יום שעועית שמח! 🙂




כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *