ילדי מפתח – ארוחות לחימום עצמי

ארוחה לחימום

"מה להכין לילד בצהריים?", שאלה זו מדאיגה הורים רבים וגורמת לא פעם ל"כאב ראש" אמיתי. אז כיצד להכין אוכל מזין, בריא, טעים, שהילד יחמם לבד וגם יאכל? טיפים ורעיונות לארוחות שהילדים ישמחו לפגוש כשהם חוזרים הביתה

לקראת תחילת שנת הלימודים ההורים עומדים שוב בפני אותה בעיה – איך נוודא שהילד אוכל "כמו שצריך" ולא מכרסם חטיפים וממתקים עד לבואם של ההורים הביתה?

ובכן, ראשית כל, כדי שארוחת צהריים של הילד תהיה מזינה, חשוב שהיא תכלול:
מנת חלבון: חזה עוף בגריל, קציצות עוף/הודו/בקר, שניצל,  עוף מוקפץ, דג, קציצות דג
מנת פחמימה: תפוח אדמה בתנור, פירה, אורז, בורגול, כוסמת, פסטה, קינואה ועוד
וירקות: ירקות מבושלים או טריים, סלט או ירקות טריים שטופים ומוכנים לאכילה.
אבל השלב המאתגר הוא להביא את הילד לאכול את מה שהכנו, במיוחד כשאימא לא נמצאת כדי לפקח על העניין.
הנה 3 טיפים לגיוס הילד למשימה משותפת:

1. חשוב לנהל עם הילד שיחה על חשיבות התזונה לצמיחה, גדילה והתפתחות המוח והחשיבה
כדאי למצוא מה בדיוק חשוב לילד שלכם ועל זה לשים את הדגש. כי אם ילד לא מבין את החשיבות וההורה הוא האחראי הבלעדי על נושא האכילה, רוב הסיכויים שגם אם נשקיע ונטרח להכין ארוחה מאוזנת, טעימה וארוזה יפה , היא תשאר  ארוזה במקרר והילד יראה טלויזיה תוך כדי כרסום ממתקים. רק אם נעביר את האחראיות  לילד, תוך הסבר על חשיבות התזונה בשבילו, יש סיכוי ששנחזור הביתה ונראה צלחת ריקה בכיור.

2. כדאי להשקיע קצת זמן  ולבנות, יחד עם הילד, מערך שבועי של ארוחות צהריים לחימום עצמי
אם הילד יהיה שותף לכתיבת הארוחות של עצמו, יש סיכוי טוב שגם שיאכל אותן. אפשר להכין טבלה בה תרשמו מנת חלבון לבחירה, מנת פחמימה לבחירה וירקות שהוא אוהב. תיצרו ארוחות מאוזנות ותשבצו אותן במהלך השבוע.

3. לפעמים מה שקובע זו צורת ההגשה
יש ילדים שיעדיפו שנפריד להם את מנת הירק או הרוטב בצלוחית נפרדת. חשוב לסדר את האוכל בצורה נעימה על הצלחת ולעטוף בניילון על מנת שלא יתייבש. לפעמים פתק קטן עם "בתיאבון " עושה את כל ההבדל.

4. חשוב לעקוב ולקבל משוב מהילדים
בתום השבוע הראשון קיימו שיחה על הארוחות שהיו. תבדקו מה אהב יותר ומה פחות, האם יש משהו שכדאי לשפר, לשנות, להוסיף או להוריד מהתפריט השבועי שבניתם ביחד. זכרו לחזק אותו על היותו בוגר וכמה אתם סומכים עליו שיאכל את האוכל שהכנתם.

אין ספק שארוחות צהריים, כאשר ההורים לא בבית, הן אתגר. יחד עם זאת, אם נשתף את הילד ונהפוך אותו לשותף פעיל  גם בהכנה (לפחות של התפריט, אך אפשר גם של הארוחות עצמן), נעלה את הסיכויים שיאכל.

מצרפת מספר ארוחות צהריים לדוגמה שילדים אוהבים (כמובן, שתלוי בטעם של הילד ובדברים קטנים שיש לשים לב אליהם – לדוגמה, אם הילד לא אוהב ירקות שמוציאים  נוזל – עגבניות, כדאי להמנע מלשים אותם באותה צלחת עם מנה העיקרית).

קציצות הודו + פתיתים + עגבניות שרי ופלפלים קטנים
שניצל + בורגול + סלט כרוב
קציצות דגים + פירה  + שעועית ירוקה
חזה עוף צלוי + צ'יפס בתנור ומלפפון בייבי

שנת לימודים פוריה (וטעימה 🙂 )

השתתפה בכתבה: רעיה ויינשטיין, דיאטנית ומנחת קבוצות מכבי קל.