כך תגני על עורך מפני השמש

בלוג שמש קון

הקיץ כבר כאן, הבגדים הופכים קצרים יותר ואנחנו מבלים שעות רבות בשמש. הנה כמה כללים לשמירת בריאות העור, שכדאי להזכיר לעצמנו דווקא עכשיו. 

"קרני השמש ידועות בכך שהן תורמות להתפתחות סרטן העור. סרטן עור מסוג קרצינומה בארה"ב פוגע ב- 39% מהגברים בהירי העור וכן, ב-32% מהנשים בהירות העור. בישראל, ככל הנראה, האחוזים דומים אם לא מעט גבוהים יותר", מזהיר רופא העור, דוקטור רונן אלקלעי. אל הנתון המפחיד הזה מצטרפים גם מחקרים המראים כי לקרינת קרני השמש (UV) יש תרומה ברורה בהתפתחות של סרטן עור מסוג מלנומה. "בעוד שקרצינומה גורמת בעיקר לנגעים אסטטיים, מלנומה שולחת גרורות, מה שהופך אותה למחלה ממיתה ללא אבחון וטיפול בזמן".

אבל לא רק מחלות של ממש נחשבות לנזק. גם פיגמנטציה, כתמים וקמטים עלולים להופיע בעקבות חשיפה ממושכת לקרני השמש.

דווקא תכשירים לטיפול בפיגמנטציה או להצערת העור, עשויים לגרום נזק מוגבר. "תכשירים אלו, כמו ראטין A והידרוקינין מכילים חומצה רטינולית, שהיא חומר פוטוטוקסי- כלומר, חומר העשוי לגרום לגירוי העור וכוויות בחשיפה לשמש", מסביר דוקטור אלקלעי "לכן, ההמלצה היא להשתמש בחומרים האלו רק בעונת החורף. מי שבכל זאת חייב גם בקיץ, צריך להיזהר הרבה יותר מחשיפה ולהשתמש בתכשירים רק בשעות הערב".

רפואת העור מבחינה בין נזקים בריאותיים, כגון זנים שונים של סרטן עור לבין נזקים שהם נטו אסטטיים, בעיקר בתחום הטיפול. אלא שמסתבר שדרכי ההתגוננות מנזקי השמש זהות בשני המקרים ותמיד כדאי לחזור ולהזכיר אותם:

לבוש ארוך– נכון, זה נשמע מוזר בקיץ, אבל אם תסתכלו טוב מסביב במזרח התיכון, תגלו את הבדואים והתורכים עם בגדים ארוכי שרוולים מבד נושם במהלך כל השנה. את הגופיות אפשר לשמור לערב.

כובעים– החדשות הטובות הן שכובעים רחבי שוליים חזרו לאופנה ומאפשרים לנו להיות גם אופנתיות וגם מוגנות. כובע כזה מגן גם על הפנים וגם על העורף.

מקדמי הגנה– רצוי למרוח קרם הגנה על חלקי עור חשופים בכל שעות היום ולא רק כשהולכים לים או לבריכה. קיימים כיום בשוק גם תכשירים מקדמי הגנה עם איכויות של קרם פנים ותוספות של לחות.

הימנעות משהיה בשמש בשעות הקריטיות– לים ולבריכה רצוי ללכת או לפני 10 בבוקר או אחרי 5 בערב ובאופן כללי, רצוי לדחות פעולות לא דחופות מחוץ לבית או למשרד לשעות אחרי הצהריים.