full screen background image
Search

א א א

כמה מלוח זה בריא ובטוח?

מזון מומלח 2

מלח הנו תבלין המורכב משני חומרים- נתרן וכלור, כאשר הרכיב הבעייתי במלח הנו נתרן. צריכה גבוהה של נתרן קשורה לעלייה בלחץ הדם ובעקבות כך גם לעלייה בסיכון למחלות לב וכלי דם, אילנית (ילנה) סנדרוביץ, דיאטנית קלינית RD במכבי מסבירה כיצד לעשות שימוש במלח כך שיתן טעם, אבל לא יזיק.

כמות המלח המומלצת ביום היא 6 גרם מלח (2400 מ”ג נתרן)- רובנו צורכים למעלה מפי 2 מהכמות המומלצת!!!

כשרוצים להפחית את צריכת המלח, הדבר הטבעי והראשון שעולה לנו בראש הוא להיות פשוט עם האצבע על הדופק, או במקרה הזה על המלחייה, ולהפסיק את ההמלחה האוטומטית שאנחנו כל כך רגילים לעשות, אפילו לפני שטעמנו את האוכל.

עם זאת, המלח שאנחנו מוסיפים הוא רק קצה הקרחון, ומה שבאמת חשוב לשים לב אליו הוא כמויות המלח העצומות שמסתתרות לנו באוכל, בלי שבכלל נדע שהוא שם: דגני בוקר, לחמים ומאפים (כולל חלק מלחמי הבריאות העשויים חיטה מלאה ושיפון), נקניקים, פסטרמה, גבינות שונות, חטיפים, קרקרים, אבקות מרק, רטבים (סויה, טריאקי, ברביקיו, צ’ילי, קטשופ), סלטים מוכנים, שימורים, פיצוחים ואפילו עוגיות, מכילים לעתים כמויות נתרן גבוהות (מעל 400 מ”ג נתרן ב- 100 גרם מוצר).

קיבלתם החלטה להפחית בכמויות המלח? מצוין! גלו עולם חדש של תבלינים לא פחות טעימים אך דלים בנתרן: זעתר, פפריקה, כמון, כורכום, פלפל, עשבי תיבול טריים ומיובשים כגון אורגנו, בזיליקום, שמיר, פטרוזיליה, כוסברה, שום, בצל, טימין ורוזמרין. כמו כן ניתן להוסיף לתבשילים מיץ לימון שיחזק את טעמם.

בעת הבישול הקפידו על הכנת עצמאית של רטבים במקום שימוש בצירים, רטבים ואבקות מוכנות. ברגע שנעשה שימוש בירקות ובתבלינים טריים, הטעמים חזקים יותר ויש פחות צורך בתוספת מלח.

התמדתם 3 שבועות? הרווחתם! פקעיות הטעם הנמצאות על הלשון מתחלפות מדי 3 שבועות, ולכן אם תתמידו בשינוי לפרק זמן זה, הפקעיות החדשות יהיו רגילות לטעם הרבה פחות מלוח ותגלו שהמלחייה היא כבר לא יד ימינכם.

אחד הנשנושים האהובים ביותר הוא חמוצים, אך הם גם מסוג המזונות בהם יש כמות אדירה של נתרן…
אז כיצד ניתן ליהנות מחמוצים טעימים מבלי להסתכן בצריכת נתרן מוגזמת? פשוט מאד, מכינים חמוצים לפי המתכון הבא:

ירקות מוחמצים ללא מלח

500 גר’ מלפפונים פרוסים או ירקות מעורבים (כרוב, כרובית, גזר, גמבה)

1 כוס חומץ

1 כוס מים

1-2 שיני שום פרוסות

1 כפית סוכר או ממתיק מלאכותי המתאים לבישול (לדוגמא: דיאט טיפ או ממתיק על בסיס סוכרלוז)

2 עלי דפנה- לא חובה

3 כדורי פלפל אנגלי- לא חובה

כורכום- לא חובה

פלפל חריף – לא חובה

מרתיחים את המים עם החומץ והתבלינים.

מוסיפים את הירקות החתוכים ומבשלים כ- 2 דקות.

מכבים את האש, מצננים ומוציאים את עלי הדפנה.

שומרים במקרר בכלי סגור.

 

בתיאבון! 🙂




One thought on “כמה מלוח זה בריא ובטוח?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *