לא רק סמים ואלכוהול: כל מה שצריך לדעת כל התמכרויות

28367 Blog_photo_INSIDE_v75

מה אתם באמת יודעים על נושא ההתמכרות, וכיצד נוכל לזהות בעיה שכזו? לכבוד יום בעולמי למאבק נגד שימוש בסמים החל השבוע, כמה עובדות שכדאי לדעת בנוגע לעניין ההתמכרות והשפעותיו.

  • מהי התמכרות?
    להתמכר פירושו לפתח תלות בחומר מסוים או במצב. כשהחומר או המצב אליו מתמכרים וממנו שואבים הנאה אינו בנמצא, נוצרת תחושה קשה ומתפתחות תופעות גופניות ונפשיות הנקראים "סימפטומי גמילה". ככל שהתלות בחומר או בפעולה הממכרת עולה, כך עולה גם כמות ותדירות הצריכה כדי להשיג השפעה זו, משום שהגוף "מתרגל" למצב או לחומר – ודורש לצרוך עוד ועוד.
  • מהם הסיכונים המלווים להתמכרות?
    ההתמכרות מביאה לחוסר שליטה על התנהגות האדם. היא יכולה לנבוע מסיבות נפשיות או כתוצאה משימוש בחומר כזה או אחר הגורם להתמכרות כמו אלכוהול, ניקוטין או סמים. חשוב לציין כי אפשר להתמכר כמעט לכל דבר. המתמכרים הופכים להיות תלויים בגורם הממכר, בזמן שהתמכרות זו גורמת לנזק לגופו ולתפקודו השוטף.
  • האם יש אוכלוסייה מסוימת בה הנטייה להתמכרות היא גבוהה יותר?
    הנטייה להתמכרות שונה בין אדם כזה לאחר. מה שמשפיע לרוב על נטייה זו היא הגנטיקה. ברוב המקרים, אדם אשר קיימת אצלו הנטייה הגנטית להתמכרות לא יהפוך למתמכר פעיל, אלא אם ייחשף לגורם המסוים שיעורר אצלו את ההתמכרות.
  • אילו גורמים יכולים להגביר את הסיכון להתמכרות?

גורמים סביבתיים שונים עלולים להגביר סיכון זה, כמו למשל: מצבי לחץ נפשי, עומס רגשי, עוני, אבטלה, חיים לצד הורה שסובל מהתמכרות כלשהי, ועוד. ההתמכרות מפתחה בטווח הקצר משום שהיא מהווה לכאורה דרך להתמודדות עם מצבים בעלי קושי רב.
חשוב לדעת כי כל התמכרות נחשבת לבעיה שדורשת התייחסות ופתרון.

  • איך נזהה התמכרות?
    נוכל לשים לב כי בזמן שרוב האנשים יצרכו חומרים שונים במידה וללא בעיה, המתמכרים יחוו צורך מתמשך לצרוך אותם בצורה מ וגזמת, בזמן שהם חווים השפעות גופניות ונפשיות מזיקות, שייגרמו להם לחוות חוסר שליטה שישבש את יחסם עם הסביבה, יצרו בעיות בעבודה, בבית הספר או בבית.

רוצים לדעת עוד? בקרו אותנו  בעמוד הפייסבוק