מתחילים שנה מלאה בבריאות ובמרץ!

אישה לבושה לבן פושטת ידיים אחורה על רקע שדה ושמים כחולים

ראש השנה, רימונים, תפוחים בדבש והחלטות להתחלות חדשות. השנה החדשה היא זמן להתבוננות בשנה שעברה ולחשיבה על שינויים. ד"ר יונתן אוראל, רופא משפחה ממרפאות מכבי שירותי בריאות בצפת, ממליץ על פעילויות ושינויים קטנים שיעזרו להתחיל שנה גדולה מבחינה בריאותית

השנה החדשה היא הזדמנות טובה להתבוננות על אורח החיים שלנו ולחשיבה על השינויים שכדאי לעשות. כחלק מחשבון הנפש וההחלטות החדשות שלוקחים בשנה החדשה, זה הזמן לחשוב גם על השינויים שיכולים להשפיע ולהיטיב עם הבריאות. יש אנשים שיכולים לקחת על עצמם שינויים גדולים ומאתגרים, אבל חשוב לזכור שאת השינויים ניתן לערוך גם באופן הדרגתי ובצעדים קטנים, כך שלא יידרשו ויתורים גדולים ויהיה קל יותר ליישם אותם. חלק חשוב מרפואת המשפחה שם דגש על הרפואה המונעת וקידום אורח החיים הבריא. שמירה על תזונה מאוזנת, פעילות גופנית סדירה ושינה מספקת יכולים להשפיע לטובה על הבריאות שלנו. כל אלו יכולים לסייע בהפחתת משקל, הפחתת יתר לחץ דם ושמירה על איזון רמות הסוכר והכולסטרול בדם, אשר מהווים גורמי סיכון למגוון מחלות כמו מחלות לב, סוכרת, פגיעה בכליות ועוד.

הפעילויות והשינויים הקטנים לשנה מלאת בריאות ומרץ: 

  • לישון 7 שעות לפחות: אין כמו שינה טובה כדי לפתוח את היום רעננים ומלאי אנרגיה. אנחנו מבלים כשליש מהחיים שלנו בשינה. השינה תורמת לתחושת שביעות הרצון מהחיים, היא משמעותית לבריאות שלנו ותורמת לתהליכים גופניים. השינה מסייעת בין היתר באיזון רמת הסוכר בגוף, לצד איזון לחץ הדם ומשקל הגוף. השינה גם תורמת לתהליכים חשובים כמו למידה, זיכרון ושיפור המצב רוח. איגוד השינה האמריקאי (National Sleep Foundation) ממליץ למבוגרים בגילאי 64-18, להקפיד לישון 9-7 שעות בלילה. צריך לשים לב שמשקאות כמו קפה ומשקאות אנרגיה לצד אור, כולל אור שמפיצים מסכים של מכשירים אלקטרוניים כמו הטלוויזיה או הטלפון החכם, מפריעים למחזורי השינה הטבעיים שלנו, וכדאי מאוד לסגור אותם.
  • שתו מים: התעוררתם רעננים משבע שעות שנת לילה טובה? החזירו לגופכם את המים שהגוף החסיר בשעות השינה הארוכות עם כוס מים גדולה. מומלץ לשתות כ-2 ליטרים של מים ביום, ובימים חמים או כשעורכים פעילות גופנית מומלץ לשתות אף יותר. שתיית המים מסייעת לכל תפקודי הגוף – כשאנחנו מיובשים אנחנו לא מרגישים במיטבנו, אנחנו עלולים לסבול מכאבי ראש, להרגיש איטיים או עייפים. שתיית המים מסייעת לתהליך חילוף החומרים בגוף, ועוזרת לנו להיות רעננים יותר.
  • תכננו היום בערב את הארוחה של מחר: לא לכולנו יש זמן בבוקר. כדי להימנע מקניית מזון מהיר ולא בריא, מומלץ לתכנן או להכין את ארוחת העשר או את ארוחת הצהריים של מחר כבר בערב שקדם להן. כדאי גם לקחת בתיק ירקות חתוכים ופרי להחזרת האנרגיה בין הארוחות.
  • הפחיתו פיתויים: צאו לקניות בסופר שבעים ומצויידים ברשימה מאורגנת. כך לא תתפתו לקנות מאכלים שאינכם זקוקים להם באמת או כאלו שקשה לעמוד בפיתוי שלהם. שיקול הדעת שלנו בזמן רעב מתעתע בנו לקנות מוצרי מזון באריזות גדולות ומזונות שומניים ועתירי סוכר שהם מיותרים, ועדיף להימנע מלהכניס אותם אלינו הביתה.
  • התחילו לצעוד: ההליכה בריאה ותורמת לחיזוק העצמות ולאיזון לחץ הדם. צמצמו ככל האפשר את השימוש בעזרים כדי לבצע פעילויות שאתם מסוגלים לבצע בעצמכם. ותרו על המעלית או על המדרגות הנעות וטפסו במדרגות. אם אפשר מומלץ לצעוד למקומות שונים במקום לנסוע אליהם. אפשר תמיד לחנות את הרכב קצת יותר רחוק או לרדת תחנה או שתיים מוקדם יותר מהאוטובוס וללכת ברגל.
    הורידו גם אפליקציה למדידת הצעדים שלכם ונסו להגדיל בכל שבוע את כמות הצעדים שאתם צועדים בכל יום.
  • הימנעו מישבנות: רבים מאתנו יושבים לאורך רוב יום העבודה. במהלך היום חשוב להקפיד לחלץ עצמות ולעשות סיבוב אחת לשעה או שעתיים. רוצים להעביר הודעה לעובד אחר במשרד? קומו לדבר איתו במקום להשתמש בדואר האלקטרוני או להתקשר אליו.
  • עשו ספורט: הכינו פלייליסט עם המוזיקה המועדפת עליכם וצאו לצעידות. לחילופין אפשר ללכת עם בן או בת הזוג, או עם חברים. הירשמו לחוג שעושה לכם טוב ומפעיל את הגוף, כמו זומבה, פילאטיס, TRX, ריקודי עם, התעמלות בבריכה וכו'.
  • ולסיכום, בואו להתייעץ ולהיבדק: אפשר (ומומלץ) לפנות לעתים לרופא המשפחה גם כשבריאים, לשאול אותו אילו בדיקות מעבדה או בדיקות סקר לגילוי מוקדם של מחלות מסוכנות מומלץ לערוך כדי להמשיך לנהל אורח חיים בריא ולקדם את הבריאות.*

שתהיה שנה טובה מלאת מרץ ובריאות!

*חשוב לשים לב שכל אלו הן עצות והמלצות כלליות אשר אינן מתאימות למצבים רפואיים פרטניים. במידת הצורך חשוב תמיד להיוועץ עם הרופא המטפל.