מהי רגישות לחלב ומוצריו וכיצד מתמודדים איתה

פנימי

לא מעט אנשים חשים נפיחות, כאבי בטן וחוסר נוחות בכל פעם שהם ניזונים מחלב ומוצריו. רבים מאלו אינם יודעים שהם פשוט רגישים ללקטוז… מהי אם כן רגישות לחלב? האם מדובר באי סבילות או אלרגיה? וכיצד מתמודדים עם התופעה? נירה פלדמן M.Sc. R.D, דיאטנית קלינית לילדים ומובילת תחום תזונת ילדים במכבי שרותי בריאות, מסבירה ונותנת עצות מועילות.

 החלב מכיל בתוכו רכיבי תזונה רבים בין השאר חלבונים, סוכרים, סידן, ויטמין D  ועוד

אי סבילות  ללקטוז שהוא סוכר החלב נגרמת כתוצאה מחוסר יכולת לעכל את סוכר החלב בעקבות מחסור בחומר (אנזים) המפרק את הסוכר הקרוי לקטאז.

ישנן רמות שונות של אי סבילות ללקטוז ובהתאם להן גם הביטוי הקליני, התלונות השכיחות של הסובלים מאי סבילות ללקטוז: כאבי בטן, גזים ואי נוחות בבטן.

כל אחד יכול לבדוק אי סבילות בצורה פשוטה ע"י הפחתה של  מוצרי חלב ניגר וחלב מהתפריט היומי למשך שבוע ובדיקה האם התלונות נעלמו (בשבוע זה כן אפשר לאכול גבינות קשות וחלב דל לקטוז).

יחד עם זאת  הדרך הטובה ביותר לאבחון אי סבילות ללקטוז היא "בדיקת נשיפה", על בדיקה זו יש לדון עם רופא מטפל.

אלרגיה לחלב (בניגוד לאי סבילות לחלב) נגרמת כתוצאה מתגובה שלילית של מערכת החיסון של הגוף לחלבון שבחלב. אלרגיה לחלב ולאותו חלבון בודקים ע"י מבחן עורי וזאת בהתייעצות עם מומחה לאלרגיה.

מפתיע לדעת כי ל-75 אנשים מתוך 100 מבוגרים יש אי סבילות ללקטוז, סוכר החלב, אולם כשמדברים על אלרגיה לחלב, לחלבון החלב, המספרים נמוכים הרבה יותר, השכיחות  היא 1 מכל 100 מבוגרים. יחד עם זאת שכיחות גבוהה יותר אצל תינוקות וילדים בין 2 ל-7 מתוך 100.

חשוב לציין כי למי שמאובחן עם אלרגיה לחלב, לחלבון, אסור כלל לאכול חלב ומוצרי חלב שמקורם מבעלי חיים, פרה וגם עיזים.
היות  ורכיבי התזונה בחלב חשובים לתפקוד הגוף, יש למצוא תחליפים ממקורות אחרים למשל: ביצה, דגים, טחינה, ממרח חומוס, מוצרי סויה: ממרח טופו/ משקה סויה .

באי סבילות לסוכר החלב, ללקטוז, קיימים  מגוון פתרונות של מוצרי חלב מתאימים למשל: חלב דל לקטוז או  גבינות קשות, גבינות אלו לא מכילות לקטוז אך מכילות סידן רב .

כדאי  לפנות לייעוץ תזונתי אישי אצל דיאטנ/ית קליני/ת מוסמכ/ת כדי לבנות תכנית תזונה אישית למניעת חסרים תזונתיים. תכנית שמתבססת על הרצונות וההעדפות האישיות של המטופל ומותאמת לתקציב.