full screen background image
Search

א א א

בלוג מכבי

בלוג מכבי שירותי בריאות

מה אוכלים, כשההורמונים משתוללים…

inside

בתקופת גיל ההתבגרות גופם של הנערים והנערות מוצף בהורמונים הגורמים לשינויים רבים בגופם ובנפשם. שינויים אלו אינם פוסחים גם האופן בו מתנהלת התזונה שלהם. הרגלי אכילה שמשתנים, חיבה או סלידה ממאכלים או מרקמים, תיאבון חסר גבולות והנטייה “לגור במקרר”, כל אלו ועוד יכולים להוות בעיה עבור המתבגר עצמו וסביבתו. רעות גולדשמיט, דיאטנית קלינית במכבי, מסבירה ונותנת טיפים חשובים שיעזרו לכם לנהל את התזונה של המתבגרים שלכם עד שהתקופה הסוערת תחלוף.

גיל ההתבגרות מאופיין בעליה ברמות הורמוני מין ובהתפתחות סימני המין המשניים. למעשה גופם של המתבגרים עובר בתוך תקופה קצרה שינוי משמעותי כל כך עד שנראה שהם”גדלים על שמרים”.

תקופת ההתבגרות בנערות מתחילה בין גיל 8 ל- 13 שנים, ובנערים בין גיל 9 ל- 14 שנים.

בתקופה זו מתקיימת האצה בקצב הגדילה ולכן גם ישנה עלייה במשקל הגוף.

נערות יוסיפו בממוצע 8 ק”ג למשקלן ו- 22 ס”מ לגובהן.

בעוד שנערים יוסיפו בממוצע 11 ק”ג למשקלם ו- 28 ס”מ לגובהם.

מתוך נתונים אלו, אנו מבינים שבתקופה זו, כאשר “ההורמונים משתוללים”, מתקיימת אכילה מוגברת.

על מה חשוב להקפיד בתקופה זו?

1. לא מוותרים על ארוחת בוקר: ארוחה זו פותחת את היום ולכן חשוב שתתקיים ותהיה מאוזנת – כריך עם טחינה, יוגורט עם פרי וכו’.

2. מקפידים על סדר יום המאפשר אכילה מסודרת:  לא אוכלים תוך כדי צפייה בטלוויזיה או בזמן  משחק במחשב – מומלץ להתארגן תמיד על  3 ארוחות עיקריות (ממש להתעקש שיגיעו הביתה  לארוחת ערב רצוי משפחתית אפילו עם היא מאוחרת בגלל עסוקים שונים כגון חוגים ,וחשוב שההורים ,או אחד מהם , יהיה נוכח ויאכל יחד עם הילדים ארוחה משפחתית. מומלץ  2-3 ארוחות ביניים הכוללות פירות,פרוסה עם ממרח, ולפעמים גם פינוק כמו גלידה אבל  לא כל הזמן…

3. משלבים במהלך השבוע פעילות גופנית מכל סוג שהוא – ג’ודו, כדורגל, כדורסל, ריקוד וכו’. הפעילות הגופנית תורמת לבניית דימוי הגוף ולפעילות התקינה של מערכות הגוף השונות.

4. מקפידים לישון 8 שעות בלילה. חוסר שעות שינה מוביל לאכילת יתר ולפגיעה במטבוליזם של הגוף.

5. לא לשכוח מים! נערות זקוקות ל- 2.5 ל’ מים ביום בעוד שנערים זקוקים ל- 3 ל’ מים ביום. נוער העוסק בספורט זקוק לכמות גדולה אף יותר. לעיתים אנחנו עשויים לבלבל בין תחושות צמא ורעב ולתת מענה לצימאון באוכל. בנוסף, מים חיוניים לתפקוד התקין של הגוף, ולא – שתייה מתוקה אינה מהווה תחליף!

6. למרות שמתבגרים רבים חשופים לשתייה מתוקה, חשוב להדגיש להם עד כמה זה לא בריא. לא להכניס הביתה ולא לקנות באירועים חברתיים!

לסיכום,

הסדרת אכילה, פעילות גופנית, מים ושינה נאותה יאפשרו גדילה והתפתחות תקינים בגיל ההתבגרות.




כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *