full screen background image
Search

א א א

בלוג מכבי

בלוג מכבי שירותי בריאות

מה אתה עושה כשאתה קם בבוקר?

22805-Blog-Photo-NEW_Mishpaha-(19850)3

 

לא מצליחים להחליט מה ללבוש, לא מצליחים להחליט מה לאכול – והבוקר נהיה לחוץ, מרוץ להתארגנות וליציאה מהבית. רות רוזן צבי, פסיכולוגית ילדים, נותנת לנו כמה טיפים

יש אנשים שמתחילים את הבוקר בחיוך ובנשימות עמוקות, אבל הם מן הסתם לא אמורים להכין מהר ילדים ליציאה מהבית כדי שיספיקו להגיע להסעה או לשיעור הראשון. הילדים “מורחים את הזמן” והתוצאה אצל הורים רבים היא מתח, לחץ, גערות ונזיפות. האם זו גזירת גורל? איך מרגיעים מעט את המרוץ נגד השעון?

“הבוקר הוא זמן של לחץ”, מאשרת רות רוזן צבי, פסיכולוגית ילדים, “וכדאי למזער את הלחץ הזה: לראות מהם הגורמים שסביבם יש הרבה פיצוצים ולנסות למנוע אותם מראש. למשל, אם לילדה לוקח המון זמן לבחור מה היא רוצה ללבוש בבוקר, כדאי להרגיל אותה לבחור את בגדיה בלילה שלפני כן. אפשר גם לחשוב מראש עם הילד מה הוא ירצה לאכול בכריך שלו. כנ”ל לגבי לימודים למבחנים ושיעורי בית ולגבי הכנת לבוש ואביזרים לשיעורים ספציפיים בבית הספר”.

בשונה מהאצה בילד רק כדי “לגמור עם זה כבר”, רוזן צבי טוענת כי דרך ההכנות הללו למסגרת בבוקר אפשר ללמד את הילד איך מתארגנים: תכנון מראש, בדיקה נוספת, הכנת רשימה, קימה בשעה מתאימה להתארגנות וכן הלאה.

מהי באמת השעה המומלצת לקימה?

“אפשר להחליט עם הילד. אם קשה לו לקום בבוקר, כדאי לדבר איתו על סיבה ותוצאה ולסכם שילך לישון מוקדם יותר. לצערי ילדים רבים הולכים לישון מאוחר מדי. לילד בן שמונה 20:30 היא שעה טובה להיכנס למיטה, לקרוא ספר או להאזין למוזיקה – רצוי לא לצפות בטלוויזיה, אלא לבחור בפעילות שקטה – ובתשע לכבות את האור וללכת לישון.

“בדומה, אם הילד הוא מאלה שאוהבים להתהפך במיטה עוד רבע שעה בבוקר, אפשר להחליט יחד שמעירים אותו רבע שעה קודם. ההמלצה שלי היא לערוך עם הילד את תהליך החשיבה לגבי מה מתאים לו, ולפי זה לנסות ולראות. להעביר את האחריות אליו, אבל עם הרבה עזרה ותיווך, עם תמלול של מה ניסינו, מה מתאים ומה לא מתאים. חשוב שהילד יבין כי אנו מצפים ממנו לקבל אחריות ולהתארגן בבוקר בצורה מתאימה, אבל שהוא לא לבד בעסק הזה ואנחנו פה בשביל לעזור. וכמו בבוקר גם בערב, צריך לתת את הזמן ולהיכנס לשגרת השכבה רגועה. זה לא מתג של אור שדי להדליק ולכבות”.

ואיך מספיקים גם לאכול ארוחת בוקר נאותה?

“ארוחת בוקר היא עניין חשוב, ולא כדאי לאכול אותה בלחץ. כדאי לפנות לה כמה דקות, אפילו אם מדובר רק בדגני בוקר או בשוקו. לשבת בנחת, להחליף כמה מילים”.




כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *