full screen background image
Search

א א א

בלוג מכבי

בלוג מכבי שירותי בריאות

מה אתם יודעים על הפרעות קשב וריכוז?

 ציוד לימודי מבולגן

הפרעות קשב וריכוז הן הדבר החם כרגע: כולם מדברים על זה, מנסים להבין מה הדבר אומר והכי חשוב, רוצים לפענח אם התופעה קיימת אצל ילדינו. מהי בעצם הפרעת קשב וריכוז, ואיך נדע לזהותה? ד”ר מיכאל דוידוביץ מנהל תחום התפתחות הילד והפרעות קשב, מכבי שירותי בריאות ויו”ר החברה להתפתחות הילד  מסביר לנו על התופעה ומרגיע.

  • כולם מדברים על הפרעות קשב וריכוז, אבל מה המונח בעצם אומר?

המונח המקצועי הנכון הוא הפרעות קשב ופעלתנות יתר (היפראקטיביות). התופעות העיקריות של הפרעות הקשב הן הקושי להתמקד במשימות ומצבים הדורשים מאתנו להיות מרוכזים. למשל, ילדים שסובלים מהפרעת הקשב יתקשו להתרכז בזמן הכנת שיעורי בית ומטלות שמאמצות את המוח. כמו כן, הם עלולים לא להבחין בפרטים כאלה ואחרים בגלל חוסר הריכוז שנובע מההפרעה. בנוסף, יהיה קשה להם לשחק במשחקים שדורשים ריכוז לאורך זמן משום שדעתם מוסחת מהר מאד. לעומת הקשיים בריכוז, פעלתנות היתר נראית יותר לעין, ולכן קלה יותר לזיהוי כמרכיב בהפרעות הקשב. ילדים היפראקטיביים נוטים להיות חסרי מנוחה, קשה להם לשבת במקום אחד לאורך זמן, והרבה פעמים הם מניעים את חלקי גופם בחוסר שקט. הרבה מילדים אלו סובלים מאימפולסיביות, מה שגורם להם לעשות משהו מסוים ורק לאחר מכן לחשוב על כך במקום להפך. האימפולסיביות עלולה להכניס את הילדים לצרות במעגלי החיים השונים שלהם. בבית הספר למשל, הם עלולים לענות על תשובה בלי שנשאלו, לדבר ללא רשות או לזרוק הערה לחבר מבלי לחשוב לפני. אימפולסיביות זו יכולה לגרום גם למצבים מסוכנים: אם הילד רוצה משהו בקצה השני של הרחוב הוא עלול להתפרץ לכביש משום שהוא רוצה זאת כאן ועכשיו. השילוב בין פעלתנות יתר ונטייה לתגובתיות מהירה (אימפולסיביות) היא תופעה שכיחה מאד ועשויה ללוות את הילדים בקשיים בכל שעות היום, החל מבית הספר וכלה בחוגים, בילויים עם חברים ועם בני המשפחה.

  • האם זה נכון שלכולנו, במידה מסוימת, יש הפרעות קשב וריכוז?

לא. הרבה מאתנו חושבים שיש לנו בעיה כזו אך אצל רוב האנשים היא אינה קיימת. חשוב להבין כי מטבע הדברים, קשה לנו יותר להיות מרוכזים כאשר אנו מוקפים במספר מסכים שונים, למשל. לא כולנו יכולים לפצל את הקשב שלנו בצורה דומה.

  • אילו סוגים של הפרעות קשב וריכוז יש?

הפרעות הקשב (ADHD) מחולקות ל-3 סוגים:

  1. בעיקר חוסר קשב וקושי להתרכז במשימות
  2. בעיקר פעלתנות ואימפולסיביות
  3. שילוב של שניהם יחד

הטיפול הוא טיפול דומה בכל הסוגים הללו. חשוב להבין כי במצבים רבים יש תופעות נלוות להפרעות קשב וריכוז – והן אלו שגורמים לילד לחוות יותר בעיות. התופעות הנלוות השכיחות ביותר הן בעיות רגשיות (חרדה, דאגנות) בעיות התנהגות (התחצפות, חוסר קבלת גבולות וכללים), בעיות למידה (וחוויית כשלים לימודיים בעקבות זאת), ובעיות חברתיות.

  • האם הפרעת קשב יכולה להיווצר על בסיס רגשי?

כן. למשל אם הילד בעל חרדות משמעותיות ועיסוק חוזר בהם, הוא יהיה פחות מרוכז. התפקיד של המאבחן הוא לדעת מה מקור הבעיה – בעיית ריכוז או בעיה רגשית.

  • האם התופעה היא גנטית?

כיום אנו עדיין לא יודעים את הגנים הספציפיים הגורמים לבעיה, אך המשפחתיות היא ברורה. אפשר לראות שלעיתים קרובות בעיית הקשב קיימת גם אצל אחד ההורים או הסבים של הילד. כמו כן, לעיתים אפשר לראות את הבעיה בקרב כמה אחים: הסוג של הפרעת הקשב יכול להיות שונה אך הנטייה הגנטית קיימת.

  • מאיזה גיל אפשר לגשת לאבחון הפרעת קשב?

ניתן לאבחן את הבעיה מגיל 4-5 שנים.

  • איך אוכל לדעת אם הילד בעל הפרעת קשב וריכוז?

אם בסביבה של הילד יש גורם שמתלונן על משהו מסוים, למשל, הגננת בגן או המורה בבית הספר, כדאי לשים לב לכך. כמו כן, אם הילד מתקשה לשבת ולהכין שיעורי בית או אם הוא פעלתן ולרגע לא נח ולא יכול להתמקד במבחן כי הוא קופץ מדבר לדבר. עם זאת, יש לשים לב שגם אם הילד קפצן יותר מילדים אחרים אך הוא עדיין מצליח לעמוד בכל המטלות וללמוד טוב, אין זה אומר שצריך לעשות משהו בעניין.

  • איך מאבחנים הפרעות קשב וריכוז? מה התהליך?

קודם כל, ברגע שמתארים את הבעיה מומלץ לגשת לרופא הילדים לקבלת יעוץ. במידת הצורך, רופא הילדים יפנה אתכם לרופא המתאים לאבחון העניין. האבחון כולל קבלת מידע מהסביבה של הילד בצורת שאלונים מיוחדים שימולאו על ידי ההורים ועל ידי הגננת או המורה. הרופא המאבחן ידבר עם הילד ויבצע איתו מבדקים ומבחנים שונים, או יפנה למבחן ממוחשב לקבלת מידע נוסף. כמו כן, הרופא המאבחן יבדוק את הילד מבחינת נוירולוגית על מנת לשלול שאין מחלות רקע הגורמות להפרעת הקשב. בסופו של התהליך הרופא יסכם את כל המידע וייתן המלצות.

  • אילו טיפולים יש לבעיה? האם יש סוגים שונים של תרופות?

קודם כל, חשוב לחפש אחר הקושי העיקרי של הילד. הרבה פעמים קיימת בעיה לימודית וחשוב לבדוק שאין לקות למידה אצל הילד.  כמו כן, יש לבדוק אם קיימת בעיה רגשית ולתת עזרה מתאימה במידת הצורך. להורים, מומלץ לעבור הדרכה להתמודדות נכונה עם הילד בעל הפרעות הקשב – ההדרכה יכולה להינתן על ידי פסיכולוגים, עובדים סוציאליים ועוד.

אם  קיימת בעיית משמעותית המפריעה בתפקוד, יש מקום להציע טיפול תרופתי. תרופה ידועה לטיפול בהפרעות קשב היא ריטלין, ויש תרופות נוספות שניתן לעבור אליהן במידתה צורך.

  • שתף אותנו בטיפים להתנהגות עם ילד בעל הפרעות קשב וריכוז. מה כדאי לעשות ומה פחות?

אם ילדיכם בעל הפרעות קשב וריכוז – חשוב מאד להתנהל מולו כמו עם כל ילד אחר. עם זאת, הכללים צריכים להיות מאד ברורים בדברים מסוימים. כדאי להעביר את המסר בצורה ברורה, ולראות שהילד שמע והפנים את ההוראה או הבקשה. כמו כן, כדאי להגדיר גבולות מאד ברורים בנוגע להתנהגות רצויה ובלתי רצויה. כשהוא צריך לבצע משימה עם אופי לימודי –  חשוב לשמור על סביבה דלת גירויים והסחות דעת. חשוב שההורים יבינו שהקושי הוא משמעותי וידעו מה לדרוש מהילד, במה יוכל לעמוד ובמה פחות. חשוב לדבר עם הגננת או המורות בבית הספר על מנת שיעשו התאמות וחיזוקים בכדי שהילד יתמודד בצורה טובה ובנעימות עם המטלות.




כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *