מה אתם יודעים על הפרעות קשב וריכוז?

 ילד עושה ג'אגלינג

הילד מתקשה בהכנת שיעורי הבית, לא מצליח לסיים מטלות שמאמצות את החשיבה ודעתו מוסחת מהר? ייתכן שמדובר בהפרעת קשב וריכוז. אז נדע לזהות את זה? ד"ר מיכאל דוידוביץ מומחה בנוירולוגיית ילדים והתפתחות הילד ומנהל תחום התפתחות הילד במכבי שירותי בריאות מסביר על התופעה ומרגיע

עודכן ב-11.6.19

מהי הפרעת קשב וריכוז? 

המונח המקצועי הנכון הוא הפרעות קשב ופעלתנות יתר (היפראקטיביות). התופעות העיקריות של הפרעות הקשב הן הקושי להתמקד במשימות ומצבים הדורשים מאתנו להיות מרוכזים. למשל, ילדים שסובלים מהפרעת הקשב יתקשו להתרכז בזמן הכנת שיעורי בית ומטלות שמאמצות את המוח. כמו כן, הם עלולים לא להבחין בפרטים כאלה ואחרים בגלל חוסר הריכוז שנובע מההפרעה. בנוסף, יהיה קשה להם לשחק במשחקים שדורשים ריכוז לאורך זמן משום שדעתם מוסחת מהר מאוד. לעומת הקשיים בריכוז, פעלתנות היתר נראית יותר לעין, ולכן קלה יותר לזיהוי כמרכיב בהפרעות הקשב.

ילדים היפראקטיביים נוטים להיות חסרי מנוחה, קשה להם לשבת במקום אחד לאורך זמן, והרבה פעמים הם מניעים את חלקי גופם בחוסר שקט. הרבה מילדים אלו סובלים מאימפולסיביות, שגורמת להם לעשות משהו מסוים ורק לאחר מכן לחשוב על מה שעשו, במקום להפך, ומתוך כך עלולים להכנס לצרות בממשקי החיים השונים שלהם. בבית הספר למשל, הם עשויים לענות על תשובה בלי שנשאלו, לדבר ללא רשות או לזרוק הערה לחבר מבלי לחשוב לפני. לעומת זאת, יש דוגמאות לתגובות במצבים מסוכנים יותר: אם הילד רוצה משהו בקצה השני של הרחוב למשל, הוא עלול להתפרץ לכביש משום שהוא רוצה זאת כאן ועכשיו.

השילוב בין פעלתנות יתר ונטייה לתגובתיות מהירה (אימפולסיביות) היא תופעה שכיחה מאוד ועשויה ללוות את הילדים בקשיים בכל שעות היום, החל מבית הספר וכלה בחוגים, בילויים עם חברים ועם בני המשפחה.

  • האם זה נכון שלכולנו, במידה מסוימת, יש הפרעות קשב וריכוז?

לא. הרבה מאתנו חושבים שיש לנו בעיה כזו, אך אצל רוב האנשים היא אינה קיימת. חשוב להבין כי מטבע הדברים, קשה לנו יותר להיות מרוכזים כאשר אנו מוקפים במספר מסכים שונים, למשל. לא כולנו יכולים לפצל את הקשב שלנו בצורה דומה.

  • אילו סוגים של הפרעות קשב וריכוז יש?

הפרעות הקשב (ADHD) מחולקות ל-3 סוגים:

  1. חוסר קשב וקושי להתרכז במשימות
  2. פעלתנות ואימפולסיביות
  3. שילוב של שניהם יחד

הטיפול הוא טיפול דומה בכל הסוגים הללו. חשוב להבין כי במצבים רבים יש תופעות נלוות להפרעות קשב וריכוז – והן אלו שגורמות לילד לחוות יותר בעיות. התופעות הנלוות השכיחות ביותר הן בעיות רגשיות (חרדה, דאגנות ועוד) בעיות התנהגות (התחצפות, חוסר קבלת גבולות וכללים וכו'), בעיות למידה (וחוויית כשלים לימודיים בעקבות זאת), ובעיות חברתיות.

  • האם הפרעת קשב יכולה להיווצר על בסיס רגשי?

כן. למשל אם הילד בעל חרדות משמעותיות ועיסוק חוזר בהן, הוא יהיה פחות מרוכז. התפקיד של המאבחן הוא לדעת מה מקור הבעיה – בעיית ריכוז או בעיה רגשית.

  • האם התופעה היא גנטית?

כיום אנו עדיין לא יודעים את גנים ספציפיים הם הגורמים לבעיה, אך המשפחתיות היא ברורה. אפשר לראות שלעיתים קרובות בעיית הקשב קיימת גם אצל אחד ההורים או הסבים של הילד. כמו כן, לעיתים אפשר לראות את הבעיה בקרב כמה אחים: הסוג של הפרעת הקשב יכול להיות שונה אך הנטייה הגנטית קיימת.

  • מאיזה גיל אפשר לגשת לאבחון הפרעת קשב?

ניתן לאבחן את הבעיה מגיל 4-5 שנים.

  • איך אוכל לדעת אם הילד בעל הפרעת קשב וריכוז?

כאשר גורם בסביבה של הילד כמו הגננת בגן או המורה בבית הספר מתלונן על התנהגות חריגה, חשוב לקחת זאת לתשומת הלב. אחד הסימנים בא לידי ביטוי כאשר הילד מתקשה לשבת ולהכין שיעורי בית או אם הוא פעלתן, לא נח לרגע וקופץ מדבר לדבר ולכן לא יכול להתמקד במבחן. עם זאת, יש לשים לב שגם אם הילד קפצן יותר מילדים אחרים אך הוא עדיין מצליח לעמוד בכל המטלות וללמוד טוב, זה לא בהכרח אומר שצריך מיד לפעול בעניין.

  • איך מאבחנים הפרעות קשב וריכוז? מה התהליך?

קודם כל, ברגע שמאתרים את הבעיה, מומלץ לגשת לרופא הילדים לקבלת יעוץ. במידת הצורך, רופא הילדים יפנה אתכם לרופא המומחה לאבחון העניין. האבחון כולל קבלת מידע מהסביבה של הילד בצורת שאלונים מיוחדים שימולאו על ידי ההורים ועל ידי הגננת או המורה. הרופא המאבחן ידבר עם הילד ויבצע איתו מבדקים ומבחנים שונים, או יפנה למבחן ממוחשב לקבלת מידע נוסף. כמו כן, הרופא המאבחן יבדוק את הילד מבחינת נוירולוגית על מנת לשלול שאין מחלות רקע הגורמות להפרעת הקשב. בסופו של התהליך הרופא יסכם את כל המידע וייתן המלצות.

  • אילו טיפולים יש לבעיה? האם יש סוגים שונים של תרופות?

קודם כל, חשוב לחפש אחר הקושי העיקרי של הילד. הרבה פעמים קיימת בעיה לימודית וחשוב לבדוק שאין לקות למידה אצל הילד.  כמו כן, יש לבדוק אם קיימת בעיה רגשית ולתת עזרה מתאימה במידת הצורך. להורים, מומלץ לעבור הדרכה להתמודדות נכונה עם הילד בעל הפרעות הקשב – ההדרכה יכולה להינתן על ידי פסיכולוגים, עובדים סוציאליים ועוד.

אם  קיימת בעיית משמעותית המפריעה בתפקוד, יש מקום להציע טיפול תרופתי. תרופה ידועה לטיפול בהפרעות קשב היא ריטלין, ויש תרופות נוספות שניתן לעבור אליהן במידתה צורך.

  • מה מומלץ לעשות כדי להתמודד עם ילד בעל הפרעות קשב וריכוז? 
  1. אם ילדכם אובחן כבעל הפרעות קשב וריכוז, חשוב מאוד להתנהל מולו כמו עם כל ילד אחר.
  2. חשוב להציב גבולות ברורים ולהגדיר מהי התנהגות רצויה ובלתי רצויה.
  3. כדאי להעביר את המסר בצורה ברורה, ולראות שהילד שמע והפנים את ההוראה או הבקשה.
  4. כשהילד צריך לבצע משימה עם אופי לימודי,  חשוב לשמור על סביבה דלת-גירויים והסחות דעת.
  5. חשוב שההורים יבינו שהקושי הוא משמעותי וידעו מה לדרוש מהילד, במה יוכל לעמוד ובמה פחות.
  6. מומלץ לדבר עם הגננת או המורות בבית הספר על מנת שיעשו התאמות וייתנו חיזוקים, בכדי שהילד יתמודד בצורה טובה ובנעימות עם המטלות.