full screen background image
Search

א א א

בלוג מכבי

בלוג מכבי שירותי בריאות

מה זה גלוטן ולמי אסור לאכול אותו

פנימי

כל מי שסובל מדגנת (צליאק) ודאי מכיר היטב את הגלוטן אך ישנם לא מעט אנשים ברחבי העולם שנמנעים מלצרוך גלוטן מסיבות רבות אחרות. ובכן, מהו גלוטן? מה הן התופעות הבריאותיות הקשורות בו וכיצד מתמודדים עמן? כל זאת ועוד בסקירה שהכינה עבורכם נירה פלדמן M.Sc. R.D, דיאטנית קלינית לילדים, מובילת תחום תזונת ילדים במכבי שרותי בריאות.

אז מה ההבדל בין צליאק, אי סבילות לגלוטן ותגובה אלרגית לגלוטן?

נכון להיום, אוכלוסייה נרחבת בעולם נמנעת  מגלוטן מסיבות שונות: מחלת צליאק, אי סבילות או תגובה אלרגית.

מה זה גלוטן? גלוטן הוא הרכיב התזונתי “חלבון” שנמצא  בדגניים :חיטה, שעורה ושיפון.

צליאק  היא דלקת במעיים (במעי הדק) אצל אנשים הרגישים לכך  גנטית,  והתופעה קיימת אצל 1 מתוך  100 אנשים.  מספיקה פרוסת לחם אחת כדי להתחיל את התהליך של הדלקת במעיים.

דלקת זו יכולה לגרום לחסרים תזונתיים שיבוא לידי ביטוי בצורות שונות, בין היתר אנמיה ועצירה בגדילה אצל ילדים .

 

לעומת זאת אי סבילות לגלוטן (לא צליאק) מאופיינים בתלונות של אנשים על כאבי בטן, בחילה, ואף שלשול לאחר אכילה של גלוטן אבל הבדיקות לא מוכיחות כי קיים  אצלם צליאק.

אין נתונים מדויקים על היקף התופעה אך יותר ויותר אנו שומעים על אנשים שנמנעים מאכילת גלוטן מסיבה זו .

 

תגובה אלרגית לגלוטן היא נדירה יותר, מופיעה אצל 1:250 אנשים.היא נגרמת כתוצאה מתגובה שלילית של מערכת החיסון של הגוף שיבואו לידי ביטוי בפריחה על הגוף, אודם, נפיחות ועוד.

 

איך מאבחנים:

  • צליאק -במידה ויש חשד לצליאק, ניתן לעשות בדיקת דם פשוטה מאתרת את החשד, אחריה מבצעים בדיקת ביופסיה של המעי המגלה האם אכן מדובר בצליאק. זאת בהתייעצות עם רופא מומחה למערכת עיכול.
  • תגובה אלרגית -נבדקת ע”י מבחן בעור זאת לאחר התייעצות עם רופא מומחה לאלרגיה. חשוב אין להתחיל בדיאטה ללא גלוטן כאשר יש חשד לצליאק , לפני אבחנה סופית , היות ואז הבדיקה אינה אמינה.
  • אי סבילות לגלוטן – אין היום דרך מדעית לבדוק זאת .

 

מהי תזונה ללא גלוטן ?

יש להימנע באופן מוחלט מחיטה, שעורה ושיפון ונכון להיום גם משבולת שועל בגלל חשש לזיהום בדגניים האסורים לאכילה.

יש לבדוק כל מזון ומאכל האם הוא מכיל דגניים אלה.

קיימים היום מגוון תחליפים שלא מכילים גלוטן, הטוב ביותר לאכול מוצרים שיש הצהרה של החברה כי הם ללא גלוטן. בשוק ישנן אפליקציות ייעודיות שעוזרות לבדוק כל מוצר שקיים בסופרמרקט האם הוא נקי מגלוטן.
חשוב לדעת שישנו קמח ללא גלוטן  בשם “קונדיטור” היחיד שמסובסד ע”י משרד הבריאות, וניתן לאפות ממנו מאפיים המתאים ל חולי צליאק , רצוי לשלב בתפריט כמקור לפחמימות כוסמת, קינואה וקטניות: חומוס, עדשים, שעועית, אפונה זאת  לאחר שנבררו ונשטפו היטב במים.

 

לפני תחילת שמירה על תזונה ללא גלוטן לגשת  לאבחון רפואי  ורק  אחריו לפנות לייעוץ תזונתי אישי עם דיאטנ/ית קליני/ת מוסמכ/ת

כדי לבנות תכנית תזונה אישית למניעת חסרים תזונתיים מאחר וחיטה שעורה ושיפון מהווים מקור לפחמימות, ויטמינים מקבוצת  B  החיוניים לגוף.




כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *