full screen background image
Search

א א א

בלוג מכבי

בלוג מכבי שירותי בריאות

מה כדאי לאכול בארוחת חג החנוכה

אז מה אתם אומרים, להתנפל על הסופגניות והלביבות בלי חשבון או שאולי צריך להתנזר ולתת לחג עתיר הקלוריות הזה פשוט לעבור? רונית בר כוכבא- דיאטנית ומנחה קבוצות במכבי מנפצת כמה מיתוסים ונותנת לכם עצות שימושיות שיעזרו לכם לעבור את החג בלי להרגיש שוויתרתם על משהו ומצד שני מבלי להוציא מאיזון את הרגלי התזונה שלכם.

חג החנוכה הוא חג האורות והנרות, חג הניסים וחג הטיגונים.

בכל שנה מחדש אנחנו מקבלים הנחיות ועצות  איך להעביר את החג במינימום נזקים ובמינימום קלוריות. אך האם באמת בא לנו להיות מוגבלים בכמויות או לאכול סופגניות אפויות? סביר להניח שלא. חג החנוכה מגיע פעם בשנה ובא לנו ליהנות.

מצד שני כשאנחנו אוכלים בארוחת החג יותר מידי אנחנו אומנם נהנים באותו הרגע אך מרגישים רע מאוד פיזית ורגשית לאחר מכן, אנחנו מלאים מידי ונפוחים ועייפים ובנוסף אכולים ברגשות אשמה. רגשות אשמה הם אחד הדברים ההרסניים ביותר שאנחנו עושים לעצמינו לאחר האכילה.

מה שווה לאכול סופגנייה או לביבה ולאחר מכן להסתובב כל היום או כל הערב עם מחשבות של– ” למה אכלתי?”, ” למה אני צריך את זה?”, “הרסתי את הדיאטה”, “אני לא מספיק חזק או יכול עומד בפיתויים / אין לי כוח רצון” וכד’

אם בחרנו לאכול סופגנייה או לביבה בכמות גדולה מידי אז כבר אכלנו אותן,  אין טעם ברגשות אשמה. אלה מביאים רק לאכילה נוספת ומיותרת בפעם הבאה. אפשר ללמוד מההתנסות הלא נעימה של הרגשה פיזית לא טובה לאחר ארוחה כזאת (נפיחות, מלאות, צרבות, חוסר שינה בלילה ועוד…) ולשנות את הבחירות שלנו בפעם הבאה, אך לעולם לא להיכנס למלכודת של רגשות אשם כי אז אנחנו מרגישים רע יותר גם רגשית ולא רק פיזית.

מחקרים הראו שההבדל בין “חשיבה רזה” (אנשים רזים) לעומת “חשיבה שמנה” (אנשים שסובלים מהשמנה ומדיאטות מרובות) הוא אופן ההתייחסות להרגשה הפיזית לאחר האכילה.

אדם רזה (לפעמים בלי לשים לב ולא באופן מודע) יבחר מה לאכול וכמה לאכול בארוחה לפי איך שהוא רוצה להרגיש לאחר הארוחה. אדם עם חשיבה רזה  יבחר לאכול סלטים או בורקס אחד כי הוא רוצה להרגיש טוב לאחר הארוחה – חיוני, פעיל, ערני, לא נפוח… ולא כי הוא מפחד להשמין או כי הדיאטנית אמרה לו. כלומר, זוהי בחירה שלו כי הוא פשוט רוצה להרגיש טוב!

לכן, מה שבא לנו לאכול בחגים בכלל ובחנוכה בפרט זה חשוב וזה כיף,  וצריך  ליהנות מהארוחה ולא להרגיש שאסור לנו או שאנחנו מוגבלים. אך ליהנות באמת מהארוחה זה גם להרגיש חופשיים לאכול וגם להרגיש טוב לאחר מכן פיזית ורגשית.

הטיפ שלי לחג הזה: תעצרו שניה לפני תחילת הארוחה,  תחשבו מה בא לכם להרגיש לאחר הארוחה, ולפי זה תבחרו מה לאכול וכמה לאכול. תעמדו מאחורי הבחירה שלכם ותיהנו מהארוחה- כי הפעם אתם בחרתם ולא בחרו עבורכם.. ואם עדיין בחרתם לא נכון לגבי איך תרגישו מבחינה פיזית  לאחר הארוחה, גם זה בסדר- תלמדו מזה ובפעם הבאה תבחרו טוב יותר עבור עצמכם.

 

חג שמח, טעים ומהנה 🙂




כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *