full screen background image
Search

א א א

בלוג מכבי

בלוג מכבי שירותי בריאות

מוסיפים צבע לחיים!

22805-Blog-Photo-NEW_Bari-(21942)-3

 

 

 

 

 

 

 

האנושות יצרה פריצת דרך אדירה ב-100 השנים האחרונות בכל תחום הרפואה. תרומה מאסיבית הייתה להתפתחות הטכנולוגית שיצרה כלים והזדמנויות חדשות לחקר והתקדמות המדע והרפואה.
עם זאת, ישנן עדיין מחלות שטרם הספקנו לנצח במאבק הזה. סרטן לדוגמא, הוא גורם התמותה המוביל השני בעולם המערבי. המונח סרטן מתייחס למספר רב של מחלות המאופיינות בהתחלקות לא מבוקרת של תאים ופגיעה ברקמות הגוף. נוסף על הפסקת העישון, יש ראיות לכך ששינוי הרגלי תזונה יכול למנוע חלק ממקרי הסרטן.

קבלו המלצות תזונתיות ממרב מור-אופיר, תזונאית קלינית M.Sc., יועצת מדעית למועצת הירקות.

בין המומחים ישנה הסכמה על כך שהדרך הטובה ביותר להפחתת הסיכון לסרטן הקשור בתזונה היא להגביר את הצריכה היומית של ירקות ופירות ל-500 גר’ ויותר. הקפידו לאכול מדי יום 5-9 מנות של ירקות ופירות, בהתאם לצריכת הקלוריות.
ירקות – מומלץ לצרוך ללא הגבלה! – לפחות 3 מנות ביום (מנת ירקות = 100 גר’ ירק, 1 כוס ירק חי חתוך,  1/2 כוס ירק מבושל,  1/2 כוס מיץ).  פירות – מומלץ לצרוך לפחות 2 מנות ביום (מנת פירות = 1 פרי בינוני (כ-100 גר’),  2 פירות יבשים בינוניים, 1/2 כוס מיץ טבעי). ההמלצות שלהלן מתאימות לאנשים שלא חלות עליהם הגבלות תזונתיות ו/או אחרות. מומלץ שאנשים הזקוקים לדיאטה מיוחדת, למשל סוכרתיים, חולי כליה, או אחרים יקבלו ייעוץ מדיאטן/ית קליני/ת מוסמך.

אכלו ירקות ופירות מכל קבוצות הצבעים! רשויות הבריאות האמריקניות יצאו בהמלצה רשמית לאכול ירקות ופירות במגוון צבעים. מדריך הצבעים האמריקני החדש מחולק לחמש קטגוריות צבע: אדום, כחול/סגול, ירוק, לבן, צהוב/כתום. אכילה של ירקות ופירות בשלל צבעים תגדיל את הסיכוי שלכם ליהנות מבריאות טובה, אנרגיה, הגנה מפני תהליכי הזדקנות והפחתת הסיכון למחלות סרטן ולב. להגנה זו אחראים הפיטו-כימיקלים (פיטו=צומח ביוונית) וכן ויטמינים, מינרלים וסיבים – הפועלים יחד בסינרגיה ונמצאים בשפע בירקות ופירות צבעוניים. כוח הצבע כנגד הזדקנות ומחלות. בירקות ובפירות נמצאים כ-25 אלף פיטוכימיקלים. חלקם משמשים כנוגדי חמצון – אנטי-אוקסידנטים.

תוך כדי פעילות הגוף הרגילה (מטבוליזם) נוצרים חומרים מזיקים המכונים רדיקלים חופשיים של חמצן, אשר הורסים תאים מעודדים הזדקנות ומחלות. נוגדי החמצון מנטרלים את הרדיקלים החופשיים ובכך מסייעים בהקטנת הסיכון למחלות. הירקות והפירות השונים מכילים קומבינציות ייחודיות של רכיבים בעלי השפעה מגינה. לכן חשוב להקפיד על צריכה מגוונת וצבעונית שלהם נוסף על הגדלת צריכתם.




כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *