full screen background image
Search

א א א

בלוג מכבי

בלוג מכבי שירותי בריאות

מרגיעים את המעי

תזונה מתאימה יכולה להקל את הסימפטומים של תסמונת המעי הרגיז

 

   בטן נפוחה, עצירות, שלשולים ואי-נעימות בבטן הם חלק מהתסמינים המאפיינים את הסובלים מתסמונת המעי הרגיז. אך יכול להיות שהתאמת התזונה יכולה לסייע

בהרצאה השנתית של המרכז האמריקאי לגסטרו בנושא בחירת מזון כאסטרטגיה לניהול סימפטומים במערכת העיכול שוחח ד”ר פיטר גיבסון, ראש בית הספר הקליני באוניברסיטת מונאש, על האופן שבו מרכיבי מזון מסוימים יכולים לעורר סימפטומים במעי. הוא בחן כיצד הימנעות ממזונות אלו יכולה להוביל לשיפור בכל המערכות אצל פציינטים אשר חולים במחלות מעי, כולל בתסמונת המעי הרגיז.

ד”ר גיבסון הוא ממייסדי שיטת דיאטה דלת FODMAP, ששמה מורכב מראשי תיבות של שמות הפחמימות הקצרות האלה:

Fermentable, Oligosaccharides, Disaccharides, Monosaccharides and Polyols

גיבסון טוען כי אותן פחמימות הן האשמות בסימפטומים כגון נפיחות הבטן, ולטענתו דיאטה דלת FODMAP, כלומר דיאטה דלת מזונות המכילים פחמימות קצרות, יכולה להפחית את הסימפטומים המופיעים אצל מטופלים עם בעיות במעי, בהן תסמונת המעי הרגיז.

ד”ר גיבסון טוען כי אם נוכל לדעת אלו מרכיבים בדיאטה גורמים לבעיה, התסמינים יפחתו.

שאלנו את תמר קורנף, דיאטנית קלינית במכון הגסטרו מכבי השלום, כיצד פחמימות FODMAP יכולות להשפיע על סימפטומים של המעי הרגיז כגון כאבי בטן, נפיחות, גזים ויציאות לא סדירות.

“הפחמימות הקצרות לא נספגות במעי הדק, הן ממשיכות למעי הגס, שבמצב נורמלי הוא עשיר באוכלוסיית חיידקים. לאחר פירוקן הפחמימות הקצרות משמשות מזון לחיידקים ולתאי המעי הגס. בתהליך פירוקן משתחרר גז אשר עשוי לגרום לנפיחות הגורמת לכאב ולשלשול”.

האם שינוי התזונה יכול להקל את הסימפטומים של תסמונת המעי הרגיז?

“כן, בתזונה מתאימה מפחיתים את הפחמימות שיש להן פוטנציאל ליצור נפיחות וגזים. בהתאמת התזונה ואופן האכילה ניתן לשפר את הסימפטומים. אמנם זו לא תרופה למחלה – מדובר במחלה כרונית – אך מטרת התזונה המתאימה היא לשפר את הסימפטומים. השינוי התזונתי לא משפיע על כולם באותה צורה, אבל לרוב להתאמת תזונה יש השפעה כזו או אחרת”.

האם בכל פעם שאדם אשר סובל מהתסמונת יאכל ארוחה עשירה בפחמימות פשוטות הוא יסבול מהסימפטומים שגיבסון מדבר עליהם?

“התגובה של אדם הסובל מתסמונת המעי הרגיז משתנה מתקופה לתקופה. יש חולים אשר בתקופות מסוימות יכולים לאכול כמעט הכול, ויש תקופות שרמת הרגישות במערכת העיכול גבוהה יותר. רמת הרגישות עולה לעתים בתקופה של סטרס, אצל הסובלים מתסמונת המעי הרגיז. גם ברמה נמוכה של סטרס, למשל כאשר יש לחץ בעבודה, הסימפטומים יכולים להופיע. בכל מקרה, למי שסובל מהסימפטומים האלו מומלץ לפנות לדיאטנית המתמחה בגסטרו”.

מקור : http://www.medscape.com/viewarticle/752779




2 thoughts on “מרגיעים את המעי

  1. יפה שושה

    שלום רב ,
    אני מבקשת לקבל מה הם המזונות שגורמים לנפיחות בבטן.
    אני ממש סובלת מבטן נפוחה שמציקה לי . ומכאבי בטן
    אני לא מצליחה לרדת במשקל מכיוון שאני בת 53 והבנתי מחברות שהגיל עושה את שלו !
    האם אפשר לקבל תפריט לדיאטה למעי רגיז.
    אני שוקלת 73 וגובהי 155.
    תודה
    יפה שושה

    1. admin Post author

      הי יפה,
      המזונות שעשויים לגרום לכאבי בטן הם כרוב, כרובית, ברוקולי, קולרבי, קטניות, לעתים חלב ומוצריו ומזונות רבים נוספים.
      חשוב לזכור שלא תמיד המזון הוא זה שגורם לכאבי הבטן, לעתים גם אופן האכילה וגורמים נוספים. לא הייתי ממליצה להפסיק לאכול מזון מסוים ללא המלצת דיאטנית גסטרו’ שמתמחה בנושא.
      אין תפריט למעי רגיש מכיוון שכל אחד מגיב שונה למזונות שונים.
      ירידה במשקל היא נושא נפרד לחלוטין.
      אני ממליצה לך לפנות לדיאטנית גסטרו’ שמתמחה בנושא על מנת שתתאים תפריט שמתאים לך ויענה על הצרכים שלך.
      תמר קורנף, דיאטנית מכבי, מומחית במחלות מעי ומומחית בעמוד מכבי תזונה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *