מתדלקים לפני ומתאמנים טוב יותר

ירקות ןביצים

פעמים רבות אנחנו מתלבטים מתי לאכול – לפני האימון או אחריו? בתיה אלימלך, דיאטנית קלינית במכבי שרותי בריאות, אומרת: "יש משמעות גדולה לזמן בו אנחנו אוכלים!"

אכילה לפני אימון משמעותית מאוד ליעילות הפעילות הגופנית. אפשר להסתכל על זה כמו על אוטו שצריך דלק לפני תחילת הנסיעה שלו. המזון מתפרק לאנרגיה זמינה לשרירים אשר עוזרת לנו להתמיד בפעילות אינטנסיבית וארוכה יותר.

יש לחלק את הארוחה לשלוש מנות. המנה הראשונה, כשעה וחצי עד שעתיים לפני האימון, תכלול מזון המשלב פחמימה וחלבון. לדוגמא פרוסת לחם עם גבינה, פסטרמה או ביצה, יוגורט עם מעט גרנולה וכדומה. המנה השנייה כוללת פחמימה פשוטה כגון פרי, פרי יבש או חטיף בריאות דל שומן ויש לאכול אותה כ-15 דקות עד חצי שעה לפני האימון.

את המנה השלישית יש לאכול כחצי שעה לאחר האימון. בדרך כלל, ארוחה זו תהיה מלאה יותר והיא תכלול שילוב של פחמימה וחלבון. לדוגמא, מנה המשלבת לחם וגבינה או פסטה ועוף וכדומה

כדאי להמנע ממאכלים שוּמניים, המאטים את תהליך העיכול, או לחילופין ממאכלים עשירים בסיבים (כמו סלט), המעוררים את מערכת העיכול שגם ככה מושפעת מהפעילות הגופנית.
חשוב לנפץ את המיתוס:לסוג המזון אין שום קשר לאופן פירוק השומנים או לכמות הקלוריות הנשרפות! ככל שהפעילות ארוכה ואינטנסיבית יותר, כך נשרוף יותר קלוריות.

למרות זאת יש קשר בין סוג האימון לבין המזון המתאים לו. בפעילות אֵירוֹבית ארוכה חשוב לצרוך פחמימות, המאפשרות אנרגיה זמינה, ולאחר שעה של פעילות אירובית עצימה (או שעתיים בעצימות בינונית) יש להשלים פחמימות באמצעות צריכת ג'לים מיוחדים או משקאות איזוטונים (המכילים מלחים).

באימוני כוח, לעומת זאת, יש חשיבות גם לפחמימות וגם לחלבון, המאפשרים לשרירים להתאושש ולהגדיל את המסה שלהם. לאלו מאיתנו המעוניינים בפיתוח גוף, יש לשים דגש מיוחד על צריכת חלבון מספקת תוך תמיכה קלורית נכונה.

באופן כללי, שילוב של חלבון ופחמימה לפני ואחרי האימון הוא השילוב האידיאלי, המאפשר התאוששות טובה של השריר. כמובן שיש להקפיד על תפריט יומי מאוזן עם כמות קלוריות מספקת על-מנת שהחלבון אכן ישמש לבניית שרירים ולא לצריכה שוטפת של קלוריות.לבסוף, חשוב מאוד לשתות ולשמור על מאזן נוזלים תקין כדי למנוע התייבשות. בסוף האימון יש להקפיד על מנוחה מספקת להתאוששות כללית של הגוף!

* מבוטחי "מגן זהב" מעל גיל 35 זכאים לקבלת השתתפות במנוי לחדר כושר, בכפוף לכללי הזכאות המפורטים בפרק התקנון של מדריך שירותי הבריאות הנוספים "מגן זהב" לשנים 2012-2013.