ניקוי רעלים, האם זה באמת עובד?

ניקוי רעלים

חג הפסח קרב ואיתו גם הניקיונות… ואם בניקיונות עסקינן, ייתכן וגם לכם הציעו להשתתף בסדנה לניקוי רעלים ולא הבנתם במה מדובר. אך אל דאגה, אנחנו כאן כדי לעזור לכם. רותי פינק, דיאטנית קלינית במכבי, מסבירה ונותנת טיפים חשובים שיעזרו לכם להבין את היתרונות, החסרונות והסכנות שבתהליך שכזה

הגוף שלנו מקפיד על תהליכי ניקוי שוטפים. כל תא וכל איבר בגופנו עסוקים ללא הרף בתהליכי ניקוי באופן קבוע. אין יום שאנחנו לא מפנים רעלים מגופנו.

המערכות שמשתתפות בניקוי הגוף הם הכבד, הכליות ומערכת השתן, מערכת הלימפה, מערכת הדם, הטחול וכל מערכת העיכול. או במילים אחרות – רוב איברי גופנו!

מה שקרוי ברפואה האלטרנטיבית “ניקוי רעלים” הוא בסך הכל שיטות שונות להוריד את העומס מהמערכות האלה או נסיון להגביר את הפעולה שלהם.

אך האם זה תמיד טוב?

האצת תהליכי הניקוי יכולה לפעמים ליצור יותר נזק מתועלת, וזו סיבה טובה לזהירות הנדרשת כשאנחנו שוקלים לנסות “ניקוי רעלים” כלשהו.

ישנן שיטות רבות ל”ניקוי רעלים”. ניקח כדוגמא כמוסות של שיטות “ניקוי רעלים” שונות. לרוב נמצא בהן בין היתר צמחים כמו מרווה או פטרוזיליה, שהם צמחים משתנים (גורמים להפרשה של יותר שתן). במצב כזה נפריש יותר שתן, וזה ייראה כאילו אנחנו “מנקים” יותר את הגוף. אבל בפועל, עם השתן אנחנו עלולים לאבד גם מינרלים חיוניים שיכולים ליצור תופעות כמו חולשה, הפרעות דופק ועוד. יותר מזה, אנשים הלוקחים תרופות משתנות ועושים במקביל “ניקוי רעלים” כזה עלולים לסבול מסיבוכים רפואיים כי כמוסות כאלה יכולים ליצור הגברה מסוכנת של פעילות התרופות האלה.

דוגמא נוספת היא “צום מיצים”. בשיטות כאלה צורכים מספר ימים מיצים סחוטים מירקות ופירות שונים. לרוב מיצים כאלה יכילו כמות סוכר אדירה שמגיעה מהפירות ויכולה להגביר משמעותית את הסוכר בחולי סוכרת או טרום סוכרת. במצב כזה אנחנו יותר “מזהמים” את הגוף בעודף סוכר מאשר עושים לו ניקוי… אבל גם אם זה לא המצב, ונגיד שהמיצים מכילים כמות יחסים מועטה של פירות ומבוססים בעיקר על ירקות, תזונה שמכילה רק מיצים כאלה למשך כמה ימים יכולה ליצור ירידה חדה בלחץ דם אצל חלק מהאנשים, במיוחד אלה הנוטלים טיפול תרופתי ללחץ דם. לכן בכל שיטת ניקוי חשוב ביותר להתייעץ עם איש מקצוע מוסמך ומנוסה שמכיר גם את המדע שמאחורי שיטות אלה.

חיסרון נוסף לשיטות רבות של “ניקוי רעלים” הוא ששיטות אלה מיועדות למספר ימים. נגיד ואפילו הן ינקו איזשהם רעלים – הדבר משול למשאיות זבל שינקו את הרחובות וימרקו אותן לקראת פסח. אבל מה אחר כך? אם העיר תמשיך לשפוך זבל לרחוב – הניקיון החד פעמי הזה לא יספיק כלל. כמה ימים עד שבועות של “ניקוי” לגוף לא ימנעו נזק שנצבר במשך שנים של אורח חיים מזיק, במיוחד אם חוזרים להרגלים הישנים זמן מה אחרי ה”ניקוי”.

יחד עם זאת, ישנה שיטת “ניקוי” אחת שצוברת יותר ויותר מחקרים חיוביים, והיא שיטת ה”צום לסירוגין”. צום לסירוגין צום שבו שותים נוזלים לא קלוריים (בעיקר מים, תה ללא ממתיק וקפה ללא חלב או ממתיק) ומתספים מעט מלח באורך ותדירות המשתנה לפי המצב הבריאותי. מרווחי צום כאלה יכולים לנוע בין 16 שעות ביום (ואז 8 שעות אכילה) שמבוצעים על בסיס יומיומי, לבין 36 שעות שמבוצעים 1-4 פעמים בשבוע. במחקרים נראה כי צום כזה שמבוצע כחלק משגרת תזונה (ולא כאירוע חד פעמי!) יכול ליצור הגברה בטוחה של תהליכי ניקוי מסויימים בגוף, להפחית דלקתיות ולעורר אוטופאגיה (שהיא אחד מתהליכי הניקוי הפנימיים הנחקרים ביותר כיום). יתרונות נוספים שרואים במחקרים על צום לסירוגין הוא הגברת רגישות לאינסולין, להורמון השובע (כלומר – עם הזמן שבעים יותר), תורם לירידה במשקל ולהורדת שומן תוך-בטני. אולם יש להדגיש כי צום כזה לא מתאים לכל אחד וחייב להיות מפוקח על ידי אנשי מקצוע, כיוון שהוא מכיל סיכונים כמו ירידה חדה בסוכר ובלחץ דם באוכלוסיות שלוקחות תרופות מסויימות. סיכון נוסף הוא הגברה של הפרעת אכילה באנשים עם הפרעת אכילה קיימת.

אבל יש ניקוי רעלים אחד שעובד תמיד, והוא בטוח תמיד. וזה – הורדה של חומרים המעמיסים על מערכות הניקוי שלנו – באופן קבוע ולא רק למשך מספר ימים. בסופו של יום, הדבר החשוב ביותר לבריאות הוא לתמוך במערכות הניקוי שלנו באופן שוטף ולא להעמיס עליהם.

מה מעמיס על מערכות הניקוי שלנו? מה יוצר “עודף רעלים” בגוף? מזון מעובד, אלכוהול, עישון, עודף אכילה (גם אם זו אכילה בריאה!), חוסר שינה ושימוש בכלי פלסטיק לא מתאימים (למשל שמכילים ביספנול A, או כלי פלסטיק שרוטים).

רק שמירה על אורח חיים בריא לאורך זמן תביא את הניקוי בגוף שלנו למצבו המיטבי והמדוייק בכל רגע ורגע באופן שוטף.

אז בואו ניקח את החג הזה כהזדמנות להתחיל לנקות את הגוף באופן קבוע – פשוט על ידי הפחתת העומסים עליו.

חג שמח!