ניתוחים בריאטרים- חלון הזדמנויות לשינוי

רופא

ניתוחים בריאטרים, או בשמם הנוסף, ניתוחים לירידה במשקל, קיימים כבר עשרות שנים. הם אינם פתרון קסם להשמנת יתר, אלא מאפשרים לאנשים הסובלים ממנה "חלון הזדמנויות" לשינוי באורח החיים. ענבל בלוג, מנהלת ודיאטנית המכון הבריאטרי במחוז השרון, משתפת 5 עובדות חשובות על ניתוחים בריאטרים, ומדגישה את כל מה שכדאי לדעת לפני ואחרי שעוברים את ניתוחים אלו.

  • בשנה הראשונה לאחר הניתוח יש תחושה של ״ירח דבש״ היות ויש ירידה משמעותית במשקל. אך אם לא לומדים לעשות הן שינוי התנהגותי והן שינוי מחשבתי באכילה, קיים סיכוי גבוה לעליה חזרה במשקל.
  • ישנם מנגנונים שונים לירידה במשקל לאחר הניתוח, בהתאם לסוג הניתוח. חלק מהמנגנונים כוללים הקטנה בצריכת המזון, ירידה בספיגה של המזון, שינויים הורמונאליים האחראים על מנגנוני רעב ושובע, ואף תתכן השפעה של המקרוביוטיקה במעי, המשפיעה על תהליך הירידה במשקל.
  • ירידה בצריכה וספיגת המזון אומנם תורמת לירידה במשקל, אך היא גם גורמת למחסורים של מרכיבים חיוניים לגופנו כמו ויטמינים ומינרלים. כתוצאה מכך אנשים הפונים לניתוח בריאטרי נמצאים בקבוצת סיכון לסבול מאנמיה, ממחסור של ויטמין D וסידן (מחסור לאורך זמן עשוי לגרום לאוסטאופורוזיס). לכן מומלץ ליטול לאחר הניתוח תוספי תזונה בכדי למנוע מחסור במרכיבים תזונתיים אלו.
  •  לאחר הניתוח יש ירידה דרסטית במשקל ולכן הקפדה על צריכה מספקת של חלבון היא חיונית בכדי לשמור על מסת הגוף הרזה (מסת השריר).
  •  ״הניתוח הוא בבטן ולא בראש״ – זו אחת האמרות הידועות של מנותחים בריאטריים. לניתוחים בריאטריים אחוזי הצלחה גבוהים, אך לא מוחלטים, וחלק מהמנותחים מעלים בחזרה את המשקל שהורידו לאחר הניתוח. בכדי למנוע עליה חוזרת במשקל, מומלץ לבצע פעילות גופנית ולהיות במעקב של צוות רב מקצועי, בכדי להפוך את השינוי גם לשינוי בראש.

מידע ותמיכה לחברי מכבי

מכבי שירותי בריאות הבינה את החשיבות במתן מענה למטופלים אלו ופתחה מרפאות בריאטריות הכוללת צוות רב מקצועי של דיאטנית, עובדת סוציאלית, רופאה, יועצת לפעילות גופנית ומזכירה. מרפאות בריאטריות מפוזרות ברחבי הארץ, וב-30.7.15 תיפתח מרפאה נוספת בסניף פתח תקווה, רחוב שפיגל 3, קומה 5. פעילות המכון תתקיים בימי חמישי בין השעות 14:00-19:00 ותכלול ייעוצים פרטניים וקבוצתיים. כמו כן, במכון יתקיימו הרצאות טרום ניתוח למבוטחים לפני ניתוח המעוניינים לקבל מידע ופרטים נוספים לגבי הניתוח, תהליך ההכנה והשינויים הדרושים לאחר הניתוח.

 המרפאה לא כוללת ועדה לפני ניתוח.

לקביעת תור ניתן להתקשר לזימון תורים (*3555) או בטלפון : 03-9392626. מייל: Ptbariatric@mac.org.il