לעבור את החגים בבריאות טובה

תפוח וצנצנת דבש

החגים כבר ממש בפתח ואיתם הארוחות המשפחתיות הדשנות, הבילויים החברתיים, הנסיעות לחו"ל והיציאה מן השגרה. איך נצליח לשמור על תזונה בריאה גם בתקופה זו? דנה קורין-פת, דיאטנית קלינית מוסמכת B.sc M.sc Nutr במכון סוכרת – מכבי השלום, משתפת אותנו במספר טיפים בנושא.

שמירה על תזונה מאוזנת ואורח חיים בריא בתקופת החגים יסייעו לנו לשמור על בריאות טובה. כיצד נצליח לבצע את המשימה?

  • קניות חכמות – התנהלות נכונה בחג מתחילה בקניות חכמות לפני החגים: מומלץ להקפיד לצאת לקניות עם רשימת קניות מסודרת. כדאי לרכוש מוצרים בריאותיים כמו ירקות, פירות, מוצרי חלב רזים ודגנים מלאים. אין טעם להצטייד בכמויות מזון לא פרופורציונלית עבורנו. כמו כן, מומלץ לרכוש אריזות קטנות וקופסאות פלסטיק איכותיות להקפאת השאריות בחג.
  • תכנון סדר היום – בחג מומלץ לתכנן את סדר היום כך שיכלול את ארוחת החג כארוחה עיקרית ובשאר היום, לאכול ארוחות קטנות וקלות: סנדוויצ'ים, ירקות, פירות, יוגורטים וכו'.
  • כשמצפה לנו ארוחה גדולה בערב, כדאי להימנע מצום לפני הארוחה. חשוב להקפיד לאכול דבר מה קטן טרם הארוחה, לדוגמא: פרי וחופן שקדים או אגוזי מלך טריים, 2-3 קרקרים מחיטה מלאה עם טחינה, אבוקדו או גבינה 5% שומן.
  • תכנון ארוחת החג – כדאי לתכנן את הארוחה כך שתהיה מבוססת גם על תבשילים מאוזנים ובריאים כמו דגים, עוף ובשר רזה בתוספת ירקות מבושלים, אנטיפסטי, סלטים, ודגנים מזינים – אורז מלא, כוסמת, קינואה וקטניות. במידה והנכם מתארחים, כדאי לדאוג להביא איתנו תבשיל בריא ומזין.
  • בישול – מומלץ להעדיף צורות בישול בריאות כמו בישול רגיל, אידוי ושימוש בגריל על פני טיגון.
  • שתיית מים מרובה – חשוב להקפיד על שתייה מרובה בתקופה זו: כ-10 כוסות מים ליום לפחות, לפני, במהלך ולאחר הארוחה – בפרט כשמדובר על ארוחה דשנה. מים תורמים לתחושת מלאות מוקדמת ומקדמים שובע.
  • מתוקים – מומלץ להעדיף קינוחים בריאים כמו סלט פירות, תפוח עץ אפוי בתוספת קינמון או כדור גלידה על פני עוגות וקינוחים עתירי פחמימות פשוטות וקלוריות.
  • שאריות ופיתויים – כדאי להיזהר משאריות והרחיקו פיתויים: מומלץ להקפיא אותם מיד בתום הארוחה בקופסאות פלסטיק איכותיות או חלקו לאורחים. בכל מקרה, רצוי לא להניחם במקומות גלויים לעין.
  • שבירה – גם אם נשברתם, לא נורא! אל תשברו את הכלים לאחר חריגה מן המותר. זכרו שכל יום הוא יום חדש וחזרו בהקדם לשגרת אכילה בריאה.
  • פעילות גופנית – רצוי להקפיד לבצע פעילות גופנית לכל אורך החג. במידה ומזג האוויר נוח, נצלו אותו לביצוע הליכה, רכיבה על אופנים וטיולים בחיק הטבע. גם כאן הדרך הטובה ביותר היא לשמור על "טקס" קבוע. רצוי לקבוע ימים ושעות קבועות לשמירה על רצף שגרת האימונים.
  • תיאום ציפיות ויעדים – חשוב להיות כנים עם עצמינו ולהציב מטרה ראלית וראויה שנוכל לעמוד בה. עבור חלק מאיתנו מטרה מעין זו עשויה להיות שמירה על משקל קיים או עליה קטנה במשקל בתקופת החגים. כל אחד מכיר את עצמו, את הרגליו ומנהגיו ויודע מה יהיה עבורו יעד ראוי שניתן לעמוד בו, וכך להימנע מתחושת אכזבה שעלולה לגרור התנהלות לא רצויה.

בברכת בריאות טובה וחג שמח!

רוצים לדעת עוד? הצטרפו לעמוד שלנו, מכבי תזונה בפייסבוק!