full screen background image
Search

א א א

בלוג מכבי

בלוג מכבי שירותי בריאות

עוברים את הצום בשלום!

 

מזיגת מים לכוס מקנקן על רקע צמחייה ירוקה

איך מומלץ להכין את הגוף לקראת הצום, מה כדאי לאכול בארוחה המפסקת, ואיך רצוי לשבור את הצום? דיקלה דוד, דיאטנית ממכבי שירותי בריאות נותנת המלצות תזונתיות שיעזרו לעבור את הצום בקלות 

תקופת החגים בפתח ועמה יום הכיפורים והצום. הצום והחזרה לאכילה עם שבירתו יכולים ליצור עומס על מערכת העיכול ותחושה לא נעימה בגוף ולכן מומלץ להתכונן לקראתו. לפני שמחליטים לצום חשוב לשים לב כי לנשים הרות, נשים מניקות ולמנותחים בריאטרים (קיצור קיבה) בשנה הראשונה שלאחר הניתוח מומלץ שלא לצום. כמו כן, לאנשים החולים במחלות כרוניות כמו מחלות לב, סוכרת ומחלות כליות או אנשים אשר נוטלים תרופות באופן קבוע, מומלץ להתייעץ עם הרופא המטפל ולברר עמו האם יש באפשרותם לצום.

מהם הדגשים שיעזרו לעבור את הצום בקלות עד כמה שאפשר:

בימים שלפני הצום: בימים אלו מומלץ להפחית בהדרגה את צריכת המשקאות המכילים קפאין כמו קפה או תה. אפשר להפחית את מספר כוסות המשקה ששותים בכל יום או לחילופין את כמות אבקת הקפה שמשתמשים בה. אם אתם נמנים עם האנשים שלא יכולים להתחיל את הבוקר בלי שני ספלי קפה לפחות, כדאי לדעת שההפסקה הפתאומית עלולה לגרום לכאבי ראש כחלק מ”תסמונת הגמילה” מקפאין. לכן, המטרה היא להפחית את כמות הקפאין עד הגעה לכמות קפאין שמכילה כוס קפה אחת לכל היותר ביום שלפני הצום.

ביום הצום: הקפידו על שתייה מרובה של 10 כוסות מים לפחות כדי שלא תגיעו מיובשים לצום, והימנעו ממזונות עתירי מלח כמו חטיפים או מזונות קנויים ו/או מעובדים.

בארוחה המפסקת: מטרת הארוחה המפסקת היא לספק אנרגיה בטווח הקצר ולמלא את מאגרי האנרגיה לטווח הארוך יותר. מומלץ להזין את גופכם בפחמימות מלאות, בחלבונים ובשומנים מהצומח שנותנים תחושת שובע לטווח ארוך. בעת הארוחה המפסקת חשוב להגיע עד לנקודת השובע ולא לעבור אותה. רבים חושבים שארוחה גדולה ועמוסה ואכילה עד כדי “התפוצצות” תקל על הצום, אך למעשה ארוחה גדולה עלולה להכביד על מערכת העיכול, והיא לא תדחה את הרעב.

ארוחה מפסקת לדוגמה:

  • סלט ירקות ברוטב טחינה מטובל עם שמן זית
  • קציצות בשר או דג (שלא עברו טיגון) ברוטב לצד תוספת תבשיל אורז מלא וקטניות
  • למנה אחרונה (רק אם מתחשק): תמרים עם אגוזים לא מומלחים

לשבירת הצום: אחרי הצום הקיבה שלנו “ריקה”. לכן בעת שבירת הצום מומלץ לאכול מזון קל, שיעזור להחזיר נוזלים וסוכרים לגוף, ולא יכביד על מערכת העיכול למשל:

  • כוס תה עם כפית סוכר
  • פרי: כמו תמר, בננה או תפוח
  • אם יש ברשותכם מכונת מיצים, תוכלו להכין מיץ על בסיס מלפפונים ותפוחי עץ

מומלץ לאכול ארוחה גדולה יותר רק כעבור שעה.

 

צום קל וחתימה טובה!




One thought on “עוברים את הצום בשלום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *