העתיד שלו, ההזדמנות שלך

אישה וסיגריה
הקמת משפחה חדשה לעתים מחייבת היערכות מחדש והסתגלות. עם זאת, היא טומנת בחובה גם הזדמנויות חשובות להיפטר מכמה הרגלים רעים – למשל, מה דעתכם להיגמל מעישון סיגריות? לכבוד יום המודעות הבינלאומי לנזק העישון (31.5) הנה כמה דברים שכדאי לדעת על עישון בזמן ההריון, לאחר הלידה ובכלל…

המודעות לנזקי העישון בכלל ולעובר בפרט גדולה מאוד, אך רק 60%-55% מהנשים מפסיקות לעשן בתחילת ההריון. 17% מהן יחזרו לעשן במהלך ההריון וכ-80% מהנשים יחזרו לעשן לאחר הלידה.
במקרים רבים, החזרה להרגל המגונה מתרחשת דווקא בגלל בן הזוג המעשן – הפיתוי גדול והרצון לחזור לתחושת ההנאה או שחרור המתחים המדומה שהסיגריה מספקת גובר.

חשוב לזכור, העישון אינו משפיע רק על בריאות האם. גם בריאות העובר מושפעת. העישון מגביר את הסיכון לפגיעות הבאות: הפלות, דימומים, לידה מוקדמת, משקל לידה נמוך מהרצוי, לידת ולד מת, בעיות נשימה בששת החודשים הראשונים לחיי התינוק ועלייה בסיכון למוות בעריסה. הרפואה מצביעה על מקרים רבים של פגיעה בהתפתחות הריאות בפרט ובהתפתחות התקינה בכלל. עובר לאם מעשנת שוקל בממוצע 200 גר' פחות מעובר לאם לא מעשנת. ההפחתה במשקל סימטרית בגוף וכוללת גם את גודל מוח העובר.
העישון מוביל לעלייה בשכיחות ירידת מים מוקדמת. עובר לאם מעשנת נמצא בסיכון כפול להיוולד עם חך או עם שפה שסועים והוא בסיכון מוגבר לדימום מוחי. נוסף על כך, ישנה עלייה של 36% סיכון למוות בתוך הרחם לעומת עובר לאם שאינה מעשנת. אם האם מעשנת יותר מחפיסה ליום, הסיכון עולה ל-62%.
העישון פוגע גם בהנקה. הניקוטין מפחית את ייצור הפרולקטין, ההורמון הגורם לייצור החלב, ולכן יגרום להפחתה בכמות החלב ולפגיעה באיכותו.
הנזקים הגופניים וההתנהגותיים אינם נובעים רק מעישון האם. גם אב מעשן פוגע בבריאות האם והתינוק. מחקרים רבים מראים שחשיפה של האישה ההרה לעשן הנפלט על ידי המעשנים שבסביבתה פוגעת גם בבריאותה וגם בבריאות העובר. אם בן זוגך מעשן, זוהי ההזדמנות להפסיק ולעבור לאורח חיים בריא יותר.

דוגמה אישית כבר מינקות!
עד כה ציינו נזקים הנגרמים ישירות ממרכיבי הסיגריה, אך מה עם נזקים עקיפים כגון השפעה התנהגותית? באופן טבעי, הורים מהווים דוגמה אישית לילדיהם. ילדים מחקים אותם ומאמצים דפוסי התנהגויות שונים. ילדים לא יודעים לזהות בגיל ינקות וילדות מתי פעולה מסוימת מטיבה עמם ומתי עלולה להזיק. חוקרים מצאו כי ילדים להורים מעשנים נוטים יותר להתחיל לעשן בעצמם בגיל הבגרות. פעולת החיקוי מתבצעת כבר מגיל צעיר, לכן אל תמתינו לרגע שבו הם יתבגרו. הימנעו מעישון בנוכחותם כבר בהתחלה.

מה עושים? נגמלים?
נכון, זה לא פשוט להיגמל מהתמכרות, אך זה אפשרי. ההתמכרות לסיגריה משלבת התמכרות גופנית והתמכרות נפשית, ולכן מומלץ להתייחס לשני המרכיבים בעת התהליך.
מכבי שירותי בריאות מלווה את החברים המבקשים להיגמל בסדנאות גמילה קבוצתיות, במרכז תמיכה טלפוני ובייעוץ אישי לגמילה מעישון.

  • סדנת גמילה – סדנה בת 8 מפגשים למתן כלים לגמילה מעישון. הסדנה מלווה בתמיכה קבוצתית ומועברת על ידי מנחים מקצועיים. הסדנאות מתקיימות במרכזים רפואיים של מכבי ברחבי הארץ. השירות ניתן במסגרת סל הבריאות.
  • מרכז טלפוני לגמילה מעישון – שירות טלפוני ייחודי הפועל בהצלחה ונותן שירות למטופלים בכל חלקי הארץ. השירות מורכב מ-6 שיחות טלפוניות באורך 30 דקות עם יועץ מומחה לגמילה, במועד קבוע מראש. השירות פתוח לכל חברי הקופה מגיל 18 ומעלה.
  • מרכז פרטני לגמילה מעישון במרכז הרפואי השל"ה, ת"א – מרכז ייחודי לטיפול פרטני לגמילה מעישון. הטיפול מתאים למעשנים הזקוקים לליווי אישי והוא כולל 8 מפגשים שבועיים עם רופא ועם עובדת סוציאלית מומחים לגמילה מעישון. התכנית כרוכה בתשלום ויש לקבל הפניית רופא.

את נמצאת בתקופה משמעותית וחשובה בחייך, כשבגופך נוצרים חיים חדשים. בוודאי חשוב לך לשמור על בריאותו של העובר ועל הריון תקין. אם בן זוגך מעשן, תוכלו להפסיק יחד וליהנות ממשפחה בריאה ונקייה מעישון. כך גם תפחיתי את הסיכון שלך לחלות במחלות.
אנחנו, צוות מכבי שרותי בריאות, יכולים לסייע לך בתהליך!