פוריות בעידן המודרני

121213333

אחד הדברים שמטרידים ביותר זוגות צעירים הרוצים להרחיב את התא המשפחתי הוא בעיות פוריות. ד"ר משה רויבורט, מומחה לרפואת נשים ופריון במרכז לבריאות האישה בסניף הדר יוסף, מונה כמה פעולות שגרתיות שכדאי שנשים אליהן לב ובכך נפחית את הפגיעה בפוריות.

"רמת הפוריות, במיוחד אצל האישה, הולכת ויורדת כל הזמן. ככל שהאישה מתבגרת כך רמת הפוריות שלה יורדת. נוסף על כך, אורח החיים שלנו גורם גם הוא לירידה בפוריות. למרות זאת, יש כמה פעולות שאם נקפיד לעשות, או ליתר דיוק אם נמנע מלעשות דברים מסוימים, נוריד את הסיכון לפגיעה בפוריות".

משקל: עודף משקל עלול לפגוע בתהליך הביוץ ולגרום לאי-סדירות במחזור. לעתים ההפרעה נראית לעין (איחור בולט במחזור) ולעתים אי אפשר להבחין בכך ללא בדיקת רופא. באופן כללי, הנזק הפיך – כלומר, אם ישנה ירידה מבוקרת במשקל המצב חוזר להיות תקין. למרות זאת, כפי שאמרנו קודם, ככל שהגיל עולה הפוריות יורדת, ולכן יש להביא זאת בחשבון. גם תת-משקל או פעילות גופנית מאומצת עלולים להפריע למהלך התקין של הביוץ ומכאן להוריד את רמת  הפוריות.

קרינה וחום: ידוע כי קרינה אלקטרומגנטית עלולה לפגוע בפוריות, ובמיוחד בפוריות הגבר. כאשר אנו מניחים את המחשב הנייד או את הטלפון הסלולרי שלנו באזור החלציים או באזור האשכים אנו פוגעים ישירות בפוריות. כאשר אישה נמצאת בשלבים הראשונים של ההריון מומלץ גם להימנע מחימום יתר של אזור הבטן (סאונה, אמבטיות חמות או ג'קוזי). זה עלול לפגוע בעובר ולגרום להפלה בשלבים מוקדמים. נזק הנגרם מקרינה סלולרית עלול להיות בלתי-הפיך.

רעלים וחומרי הדברה: הימנעו מחשיפה ממושכת לחומרי הדברה, לרעלים ולחומרי ניקוי חזקים במיוחד. חשיפה ממושכת עלולה לפגוע ישירות בפוריות האישה. הנזק הפיך ובר-שיקום.

עישון: רובנו יודעים שעישון מזיק לפוריות הגבר, אבל לא פחות מכך גם לפוריות האישה. העישון משפיע על אספקת דם לרירית הרחם ועל היכולת שלו לקלוט את הביצית. גם כאן הנזק הפיך וגמילה מעישון עשויה למנוע את הנזקים.

קפאין: אין צורך לוותר לגמרי על קפאין, אך מומלץ לשתות אותו במידה, לא יותר מכוס אחת-שתיים ביום. שתייה בלתי-מבוקרת של קפאין או צריכה מוגזמת עלולה לגרום לירידה בפוריות האישה. כמו כן, קפאין ואלכוהול עלולים לפגוע גם בתהליך ההתעברות או לגרום להיווצרות של עובר לא תקין ולהגביר את הסיכויים להפלות מוקדמות.

"לכל אחד מאינתנו יש רמת פוריות שונה ודברים דומים עלולים להשפיע אחרת על כל אחת. לכן כדאי לשים לב לאורח החיים שלנו ולדברים שאנחנו עושים ועלולים לפגוע בבריאותנו, ובכל מקרה של ספק מומלץ לפנות לרופא המטפל ולבחון את הבעיה".