פורים שמח ומבדח – הצחוק טוב לבריאות

ילדה מחייכת עם פיאה כתומה ומשקפיים גדולים כתומים מפלסטיק לבושה בחולצה ארוכה עם פסים בכחול ולבן

ידעתם שלצחוק זה לא רק כיף אלא גם בריא? לכבוד חג הפורים שבפתח, נדב הריס, פסיכולוג קליני של מכבי שירותי בריאות, מתאר את היתרונות החשובים של הצחוק, מרחיב על יישום הצחוק בתחומי הליצנות הרפואית והפסיכולוגיה החיובית ומזמין אתכם, גם אם לא בכל יום פורים, להתבונן ברגעים המצחיקים של החיים ולפרוץ בצחוק משמח, בריא ומשחרר

הצחוק, השמחה והחיוך, הם מעמודי התווך של חיינו אשר מתפתחים עוד בגיל הינקות, ומלווים אותנו לאורך כל החיים. החיוך, ההומור והצחוק מאפשרים לנו לקחת חלק בפעילויות מהנות, והם אף מעניקים לנו משאבים להתמודדות עם רגשות שליליים בחיינו. בנוסף לכך, הם מסייעים לנו להעצים רגשות חיוביים, וגם ליצור קשר, תקשורת והנאה משותפת עם הסובבים אותנו. זאת ועוד, כשאנחנו צוחקים, מופעלים תהליכים פיזיולוגיים ורגשיים חיוביים שמשפיעים לטובה לא רק על הנפש אלא גם על הגוף.

יתרונות הצחוק אשר תורמים לבריאות: 

  • הצחוק תורם לחיזוק מערכת החיסון ולפעילות התקינה של הלב: כשאנחנו צוחקים משתחררים בגופנו אנדורפינים שהם מוליכים עצביים (נוירו-טרנסמיטורים) המקושרים לרגיעה ולהנאה. כתוצאה מכך, מופחתים הורמוני המתח והדחק, באופן המיטיב עם פעילות הלב ומסייע למערכת החיסונית להילחם בווירוסים ובמחלות.
  • הצחוק מסייע בהרפיית הגוף ומפחית כאב: צחוק טוב מפיג מתח, מסייע לשחרר את הגוף ומסייע להרפות השרירים, למשל את חגורת הכתפיים, ובכך גם מפחית כאב.
  • הצחוק מגביר את תחושת הרווחה הנפשית: הצחוק מייצר הנאה, עמדה חיובית, אופטימיות ותחושה טובה.
  • הצחוק שורף קלוריות: לא מדובר בשריפת קלוריות גדולה שתחליף אימון ספורט, אבל בכל זאת, נמצא כי כמה דקות טובות של צחוק בכל יום יוכלו לסייע לכם לשרוף כמה עשרות קלוריות.
  • הצחוק מסייע בתהליכי החלמה: הצחוק עוזר לעידוד השקפה חיובית, מגביר את סיכויי העמידה בתהליכים רפואיים שונים ומסייע בהאצת ההחלמה ממחלות ומצבים רפואיים שונים.

ליצנות רפואית ופסיכולוגיה חיובית – היישומים הטיפוליים של הצחוק:

ליצנות רפואית:

הליצנים הרפואיים מסייעים לצוות הרפואי ולמטופלים בבתי החולים. הם מסיחים את דעתם של החולים המאושפזים, דואגים לצרכים הנפשיים והחברתיים שלהם, תומכים בהם במהלך תהליכים כואבים ומפחידים ומשתמשים בצחוק ובהומור בכדי להפיג את המתח ולהשכיח לרגע את מחלתם. הליצנים הרפואיים מסייעים לילדים המאושפזים הרחק מהבית להסתגל לשגרת בית החולים, ומחזקים את הקשר של המטופל עם הצוות המטפל. כאשר יש צורך במתן טיפול רפואי שעלול להכאיב לילד, הליצן יכול לסייע בהסחת הדעת באמצעות בדיחות, קסמים, פיסול בבלונים ועוד, ואף להפחית מהמתח וליצור הרפיה, על מנת להפחית מהכאב בטיפול, ולהגביר את שיתוף הפעולה של הילד.

פסיכולוגיה חיובית:

מדובר בתחום פסיכולוגי העוסק בחקר האושר תוך ניסיון למצוא ולטפח תכונות חיוביות וכישרון אנושי ובכך, להפוך את החיים למספקים יותר. הרגשות החיוביים נותנים לנו משאבים להתמודדות עם החיים ומכוונים אותנו לאורח חיים מותאם יותר עבורנו. כחלק מכך, הצחוק הוא סממן ודרך להנאה ולעניין, לתחושת התחדשות, סקרנות, שביעות רצון שייכות ואהבה. הצחוק וההומור יכולים לסייע   בהתמודדות עם רגשות שליליים כמו מתח, ייאוש או כעס. ההתייחסות אליו ולרגשות החיוביים בתוך טיפול פסיכולוגי יכולה לסייע למטופלים לחיות חיים מספקים יותר תוך איזון גדול יותר בין הרגשות השליליים לחיוביים.

טיפים בנושא הצחוק:

גם אם לא בכל יום פורים, קחו לכם בכל יום כמה רגעים לפעילות נעימה ומצחיקה שתעזור לכם לצחוק צחוק טוב ומשחרר. בין אם תבחרו להיפגש עם חברים, לקרוא סיפור מצחיק, לצפות בתכנית טלוויזיה אהובה או פשוט לחייך לאנשים הסובבים אתכם ואפילו לעצמכם במראה – הביטו ברגעים היפים והמצחיקים שבחיים, והעלו על שפתיכם חיוך וצחוק… זה בריא!

חג פורים שמח!:)