full screen background image
Search

א א א

בלוג מכבי

בלוג מכבי שירותי בריאות

קיץ בטוח עם הילדים

ילדה רוכבת על אופניים וחובשת קסדה כחולה ולצדה אביה שאוחז בכידון האופניים

הקיץ והחופש הגדול כבר כאן, ואיתם שפע של זמן פנוי לילדים אשר מזמן להם בילויים, משחקים והתנסויות רבות אך גם סכנות. אחמד גבן, מרפא בעיסוק מסניף גרנד קניון בחיפה של מכבי שירותי בריאות ומדריך בתכנית בטיחות בראש, נותן עצות לשמירה בטיחות הילדים בבית ובחוץ, לקיץ מהנה, בריא ובטוח  

הקיץ והחופש הגדול שהגיעו מזמנים לילדינו התנסויות רבות. הם מבלים זמן רב יותר מחוץ לבית, לעתים ללא מסגרת קבועה, ופנויים למשחק עם ילדים אחרים, עם מבוגרים או למשחק עצמאי. זהו הזמן לעצור, להיות ערניים ומודעים לסכנות האופייניות לקיץ, ולהכיר את הדרכים למנוע אותן כדי לשמור על הילדים.

בטיחות על גלגלים:

  • עזרו לילדיכם ליהנות מרכיבה מהנה ובטוחה: בעת רכיבה על אופניים או נסיעה בקורקינט, רולרבליידס או סקייטבורד, שימו לב כי הילדים מרכיבים קסדה, ומגינים כדי לשמור על גופם מפני פציעות.
  • עודדו את ילדיכם לנסיעה במקומות בטוחים: חשוב לוודא כי הילדים נוסעים רק במקומות בטוחים כמו רחבות המיועדות לכך או שבילי אופניים, וכי הם אינם נוסעים במקומות המועדים לפגיעת כלי רכב. וכמובן, כמו בכל פעילות גופנית, הזכירו להם לשתות הרבה מים.
  • מנעו מילדיכם את הנסיעה בכלי תחבורה חשמליים לפני גיל 16: בשנים האחרונות השימוש בכלי תחבורה חשמליים כמו האופניים החשמליים, ההוברבורדס (סקייטבורדים חשמליים) וקורקינטים חשמליים הפך לנפוץ. חשוב לדעת כי החוק אוסר על ילדים מתחת לגיל 16 להשתמש בכלי תחבורה מעין אלו, וחשוב שלא לאפשר לילדים להשתמש בהם. השימוש בכלי התחבורה האלו הוא מסוכן מאוד לילדים ועלול לגרום לפציעות. השלכות שליליות נוספות של כלי התחבורה החשמליים נובעות מכך שהם אינם מצריכים כמעט פעילות גופנית. הפעילות הגופנית וההתנסות המוטורית חשובות בגילאים הצעירים להתפתחות המוטורית. הפחתת ההתנסות עלולה לפגוע בהתפתחות המוטוריקה הגסה ולהגברת הסיכון להשמנת יתר.

בים ובבריכה:

  • שימרו על הילדים בים או בבריכה: בחופשת הקיץ הילדים מרבים לבלות בבריכה או בים. יחד עם הבילויים עולה הסכנה לאסונות טביעה. לכן, חשוב תמיד להשגיח על הילדים במים, גם אם הם שוהים במים עם מצופים ועם גלגלי הצלה.
  • למדו את ילדיכם לשחות: מומלץ ללמד ילדים שחייה ומהם כללי הזהירות במים. האקדמיה האמריקאית לרפואת ילדים ממליצה כי ילדים ילמדו לשחות מגיל 5 ועד לרכישת מיומנויות השחייה, אך לא לפני כן מכיוון שבגילאים צעירים יותר הם עדין אינם בשלים התפתחותית לשיעורי שחייה קבועים.
  • צאו לשחות ולבלות בחופים ובריכות בטיחותיים: חשוב להקפיד לבלות עם הילדים בבריכות ובחופים מסודרים, שבהם יש מציל. הימנעו מכניסה לים סוער, או למים עמוקים בבריכה אם הילדים לא יודעים עדין לשחות, וכמובן תמיד להשגיח עליהם. בשעות בהן עוצמת השמש היא מירבית (16:00-10:00) מומלץ לבחור, במידת האפשר, לבלות בבריכה מקורה.

בטיחות שמש:

  • עזרו להגן על ילדיכם מפני השמש: הימנעו ככל הניתן משהייה בשמש, בעיקר בשעות 16:00-10:00, בהן עוצמת קרינת השמש היא מירבית. חשוב לשים לב כי קרינת השמש פוגעת בעור גם בעת השהייה בצל. לכן, בכל עת שיוצאים מהבית מומלץ להקפיד על חבישת כובע, הרכבת משקפי שמש, שתיית נוזלים, מריחת קרם הגנה, ולבישת שרוולים ארוכים.

בטיחות בבית:

  • תכננו והתאימו את מרחב הבית לילדיכם: התאימו את הרהיטים שסביבם ילדיכם מציירים, משחקים, או כותבים לגובהם על מנת לאפשר ישיבה מותאמת, ומנח גוף בריא.
    מקמו את החפצים הנחוצים להם במקום נגיש, המותאם לגובהם, על מנת למנוע צורך בטיפוס, המעלה את הסיכון לנפילה שלהם או לנפילת חפצים עליהם.
    הרחיקו חפצים מסוכנים כמו כלי עבודה או חומרים רעילים כמו חומרי ניקוי, מהישג ידם של ילדיכם.
  • עזרו למנוע כוויות והחלקה בעת הרחצה: חשוב לשים לב כי המים במערכות החימום של דודי השמש מתחממים בקיץ לטמפרטורות מאוד גבוהות ויכולים לגרום לכוויה. חשוב להשגיח על הילדים ברחצה, בהתאם לגילם, ובמידת הצורך, לכוון עבורם את חום המים. מעבר לכך, מומלץ לפרוש באמבטיה שטיחון למניעת החלקה.
  • צמצום החשיפה למסכים: בשנים האחרונות ילדים חשופים יותר למסכים. לצד מכשירי הטלויזיה, הם חשופים יותר מתמיד למחשבים, לטאבלטים ולסמארטפונים. מחקרים מראים כי החשיפה למסכים עלולות להוביל להשלכות שליליות.
    מחקרים מצאו כי החשיפה למסכים יכולה להזיק לילדים בגיל הרך. הישיבה הממושכת מול מסך, יוצרת הפחתה בהתנסות המוטורית החשובה להתפתחות. כמו כן, נמצא קשר בין הפרעות קשב וריכוז לבין חשיפה למסכים. מחקרים נוספים מצביעים על השפעת החשיפה למסכים על ויסות המערכת החיסונית ועל ויסות השינה בקרב ילדים. מסקירת מחקרים שנערכה בנושא עולה כי לא מומלץ לחשוף ילדים מתחת לגיל שנתיים למסכים כלל. זמני החשיפה המומלצים ביתר הגילאים הם:  בגילאי 7-3 עד כחצי שעה ביום,  בגילאי 15-12 כשעה וחצי, ומגיל 16 עד כשעתיים ביום.
    כאשר הילדים משתמשים במחשב או בטאבלט לצרכים לימודיים כמו הכנת שיעורים, מומלץ לדאוג לישיבה נכונה המותאמת לגובה הילד ולתאורה נכונה.

בטיחות כשמגיעים ליעד הנסיעה: 

  • הימנעו מהשארת ילדים ברכב ללא השגחה: אחת הסכנות הבולטות בקיץ נובעת מהשארת ילדים בכלי הרכב במזג האוויר הלוהט. חשוב לדעת כי בקיץ טמפרטורת הרכב עולה במהירות וכך גם חום גופם של הילדים עד לסכנת חיים. חשוב לדעת שהשארת ילדים בכלי הרכב ללא השגחה היא מסוכנת גם אם מדובר בזמן קצר מאוד. לכן, בכל יציאה מהרכב ודאו לפני שנעלתם אותו כי הרכב ריק מנוסעים. חשוב לשים לב כי אין להשאיר ילדים צעירים ברכב סגור, גם לא לדקה. מומלץ להניח את התיק או הארנק ליד הכיסא של הילד, ולהמנע משיחות טלפון כשנוסעים עם הילדים מאחר והטלפון הסלולרי מסיח את הדעת. כמו כן,  חשוב להקפיד על נעילת הרכב בחנייה לשם מניעת כניסת ילדים לרכב ושימוש בו כמקום משחק.

קיץ נעים, בריא ובטוח!

 




כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *