full screen background image
Search

א א א

בלוג מכבי

בלוג מכבי שירותי בריאות

קיץ וחם… אז לא שוכחים ושותים

אישה עם שיער אסוף שותה מים מבקבוק

מה תפקיד המים בגופנו? אילו משקאות לא באמת מספקים לנו מים וכיצד נלמד את הילדים לזהות האם הם שתו מספיק? מאיה צנווירט, דיאטנית קלינית במכבי, מסבירה את כל מה שרציתם לדעת!

המים הינם רכיב משמעותי וחיוני בגוף האדם ומהווים כ-60% ממשקל גופנו. לדוגמא, אם משקל ילדכם הינו 25 ק”ג, משמע כ-15 ק”ג ממשקלו הינם מים. למעשה, אפשר לחיות תקופה ארוכה ללא מזון וללא ויטמינים ומינרלים מסוימים אך ללא שתיית מים אדם יכול להתקיים ימים ספורים בלבד.

למה אנחנו צריכים כל כך הרבה מים?

למים מספר תפקידים בגופנו: הם מהווים את המרכיב העיקרי בכל תאי הגוף, מעניקים לגוף נפח, מובילים חומרי מזון לתאים, מסלקים חומרים שאינם נחוצים לגוף בעזרת השתן, מווסתים את טמפרטורת הגוף ע”י הזעה ונשיפה ומהווים סביבה מגנה על העובר ברחם (מי השפיר).

 אני יכולה לא לשתות יום שלם ובכלל לא להגיש צמאה, האם משהו לא בסדר אצלי?

תחושת הצמאון אצל בני-האדם איננה מפותחת מספיק (בניגוד לתחושת הרעב…) ולכן אפשר להגיע למצב של מחסור במים מבלי לחוש בכך. אבל גופנו רגיש לירידה בכמות הנוזלים ומבטא זאת בצורות מגוונות: בזמן התייבשות נרגיש תשישות, עייפות, סחרחורת, כאב בטן, עלייה בטמפרטורת הגוף וקצב לב מוגבר. נדע כי שתינו מספיק לפי צבע השתן. השתן אמור להיות שקוף ובהיר כמים וכדאי להתרגל להסתכל על השתן כדי להעריך את מצב הנוזלים בגוף (“מצב ההידרציה”).

חשוב לזכור כי במצבי שלשול, מחלות חום ומזג אוויר חם ויבש הגוף מאבד מים בקצב מהיר. במקרים אלה חשוב להרבות בשתייה ולשתות לפחות 8 כוסות מים ליום.

ולסיום, קבלו כמה עובדות נכונות על מים:

  • שתיית מים מרובה אינה גורמת להשמנה.
  • בזמן שלשול והקאה חשוב לשתות הרבה.
  • אפשר ורצוי לשתות מים לפני, אחרי ובזמן האוכל.
  • מותר לשתות מים אחרי אכילת פירות.
  • שתיית משקאות מוגזים גורמת להרגשת מלאות בקיבה, ולכן מומלץ לא להרבות בשתייתם ובייחוד כאשר יש דרישה גדולה של הגוף לנוזלים.
  • חשוב להתרגל לשתות מים גם כשלא מרגישים צמא.

רוו ממים קרים וצוננים, ניתן לשדרג עם קרח, נענע ופלחי לימון לרענון מושלם!




כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *