full screen background image
Search

א א א

בלוג מכבי

בלוג מכבי שירותי בריאות

תזונה להפחתת לחץ דם גבוה? יש דבר כזה!

תזונה לחץ דם

האם ישנה דרך להקטין את הסיכוי לסבול מלחץ דם גבוה בעזרת תזונה? ודאי שיש!  נעמה רשף, דיאטנית קלינית במכבי, נותנת לכם טיפים תזונתיים שיעזרו לכם להפחית את הסיכון לסבול מלחץ דם גבוה.

הירידה הטובה ביותר בלחץ הדם מושגת אם מקפידים על מכלול ההנחיות, אולם, מחקרים הראו כי גם אם מקפידים על כל הנחייה בנפרד יש לה תרומה להפחתת לחץ הדם.

  • חשוב להקפיד על הפחתת צריכת הנתרן = המלח בתזונה. הפחתת מזון מתועש: חמוצים, זיתים, אנצ’ובי, פיצוחים מלוחים, חטיפים מלוחים, גבינה קשה מלוחה נקניקים ונקניקיות, אוכל מוכן לאכילה כגן סלטים, מרקים בשקית, תבשילי אורז בשקית וכדומה, רטבים לבשר וסלט, רוטב סויה ואבקות מרק.

 

  • מומלץ לאכול 4-5 מנות ירק ביום בצבעים שונים. לדוגמא: מלפפון, פלפל צהוב, עגבנייה, גזר, ברוקלי מבושל וכרובית וכן צריכת שתי מנות פרי ביום בצבעים שונים. לדוגמא: תפוח עץ, בננה, תותים, תפוז, אגס וכגדומה. הירקות והפירות – עשירים במינרלים – אשלגן ומגנזיום, שלהם תפקיד חשוב באיזון הנוזלים ובהפרשת נתרן עודף מן הגוף. ירקות ופירות עשירים  בסוגי ויטמינים שונים, ביניהם ויטמין C השומר על תקינות ואלסטיות של כלי הדם. בנוסף, ערכם הקלורי נמוך (בעיקר של הירקות), והם עשירים בסיבים תזונתיים המקנים תחושת שובע. בכך הם עוזרים בצמצום הצריכה הקלורית ובשמירת משקל תקין לאורך זמן.

 

  • חשוב להקפיד על צריכת מזונות העשירים בסידן – יוגורט, גבינה לבנה עד 5% שומן, סרדינים, טחינה, חלב סויה, טופו, סייטן, כרוב ושקדים.

 

  • מומלץ לשלב במשך היום דגנים וקטניות העשירים בסיבים תזונתיים כגון: אורז מלא, בורגול, כוסמת, שיבולת שועל, לחם דגנים מלאים, פסטה מחיטה מלאה, גרגרי חומוס, שעועית, מש, עדשים. כל אלו המעלים תחושת שובע, משפרים את תנועתיות מערכת העיכול ומסייעים באיזן רמות הסוכר.

 

  • מומלץ להפחית צריכת בשר אדום שמן, המבורגר, או מוצרי בשר מעובדים כגון נקניקים ונקניקיות.

 

  • מומלץ להגביר צריכת מזונות עשירים בפלאבנואדים – הפלאבנואידים (flavonoids) הינה קבוצה גדולה של רכיבים המצויים בצמחים אשר מיטיבים עם הבריאות. הפלאבנואידים מקנים קשת רחבה של צבעים וטעמים למזונות השונים. . רכיבים אלו הינם בעלי השפעה אנטיאוקסידנטית (נוגדת חמצון). במחקרים נמצא כי הפלאבנואידים מפחיתים לחץ דם ומגנים מפני התפתחות טרשת העורקים ומחלות לב. מזונות העשירים בפלאבנואידים – בצל, תפוח, תותים, פירות הדר, תה ירוק, שוקולד מריר ויין אדום.



כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *