full screen background image
Search

א א א

בלוג מכבי

בלוג מכבי שירותי בריאות

תזונה נכונה לסוכרתיים

מד סוכרת וירקות

יש המון דעות קדומות בנוגע לתזונה לסוכרתיים… בדקו את עצמכם: עד כמה אתם מעודכנים בנושא? על ידי השאלון הבא מפי שרון גולדשטין, דיאטנית קלינית ומחנכת סוכרת במכבי.

  • בתזונת סוכרתיים אסור לחלוטין לאכול סוכרים פשוטים: נכון או לא נכון?

התשובה: לא נכון. על פי איגוד התזונה האמריקאי 10% מסך הפחמימות בתפריט יכולות להגיע מסוכרים פשוטים. אולם מאחר ומזונות רבים מכילים סוכרים באופן סמוי, מומלץ להימנע מתוספת סוכרים בתפריט.

  • החלבונים בתפריט לא משפיעים על רמות הסוכר בדם. נכון או לא נכון?

התשובה: לא נכון. 50% מהחלבונים הופכים לסוכרים בדם ולכן גם אכילה מופרזת של חלבונים עשויה לעלות את רמת הסוכר בדם.

  • שוקולד ללא סוכר עדיף על שוקולד רגיל. נכון או לא נכון?

התשובה: לא נכון. שוקולד ללא סוכר מכיל סוכרים כוהלים אשר הופכים לגלוקוז בדם ומעלים את רמת הסוכר בדם.

  • ירידה במשקל עוזרת לשפר את רמות הסוכר בדם. נכון או לא נכון?

התשובה: נכון מאוד. כל ירידה במשקל ושיפור הרגלי אכילה יוביל לאיזון טוב יותר של רמות הסוכר. לא תמיד ירידה במשקל תעלים את הסוכרת, אבל היא לרוב תאפשר איזון קל יותר.

  • כל אדם מושפע באופן שונה מסוג הפחמימה הנאכלת. נכון או לא נכון?

התשובה: נכון. חוקרים במכון וייצמן מצאו כי אותה פחמימה משפיעה באופן שונה על אנשים שונים. עבור אנשים הבודקים את רמות הסוכר שלהם עם מכשיר ביתי, ההמלצה היא לבדוק כיצד מושפעת רמת הסוכר מכל סוג פחמימה (אורז, פסטה, פרי וכדומה). עבור אנשים שאינם עוקבים אחר רמות הסוכר בביתם, ניתן לגשת ליעוץ אצל דיאטנית מכבי ולהבין יחד מה נכון עבורם.

  • פעילות גופנית מומלצת לסוכרתיים. נכון או לא נכון?

תשובה: נכון מאד! פעילות גופנית מאפשרת לסוכר בגופנו להיקלט מהר וטוב יותר ברקמות השונות. הפעילות הגופנית משפרת את רגישות הגוף לאינסולין אף 12 שעות לאחר האימון. מכאן, שגם אם הפעילות אינה מובילה בהכרח לירידה במשקל, היא מובילה לאיזון סוכר טוב יותר.

  • אלכהול מעלה את רמת הסוכר בדם. נכון או לא נכון?

תשובה: לא נכון. אלכהול מעכב פירוק של סוכר בכבד ועשוי לגרום לירידה חדה מידי ברמות סוכר. לכן, מומלץ לאכול פחמימה יחד עם כוסית יין אדום או משקה אלכוהולי אחר שאינו מכיל סוכר (לדוגמה: קוקטיילים).

  • הפירות מכילים סוכר רב ולכן עדיף להימנע מפירות. נכון או לא נכון ?

תשובה: לא נכון. אמנם יש בפירות סוכר אך מאחר והם מכילים גם ויטמינים, מינרלים וסיבים תזונתיים מומלץ לאכול עד 1-2 מנות ביום. את הפירות מומלץ לאכול בין הארוחות. כמו כן, כדאי להקפיד על גודל מנה שאינו עולה על גודל אגרוף.

  • הבצל, הסלק, העגבנייה והגזר מכילים הרבה סוכר ולכן מומלץ להימנע מהם. נכון או לא נכון?

תשובה: לא נכון. כמות הסוכרים בירקות זניחה באופן יחסי ואינה מובילה בדרך כלל לעליה גדולה ברמות הסוכר. חשוב להקפיד על אכילה קבועה של ירקות על מנת לתקן את נזקי החמצון של הסוכרת.

  • תפריט לסוכרתיים שונה לחלוטין מתפריט של אנשים ללא סוכרת. נכון או לא נכון?

תשובה: לא נכון. תפריט לסוכרתיים זהה לתפריט בריא לאנשים שאינם סוכרתיים. מומלץ לאכול בו הכל במידה. מומלץ לשלב עד 2 מנות פרי ביום, לאכול ירקות בקביעות, להקפיד על אכילת קטניות, דגנים מלאים, שומנים מהצומח וחלבונים רזים. חשוב לשמור על משקל גוף תקין ולהקפיד על  פעילות גופנית יומית.

 

רוצים לדעת עוד? הצטרפו לעמוד שלנו, מכבי תזונה בפייסבוק!




כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *