אובדן בגיל השלישי – קשה יותר?

אובדן אדם קרוב הוא אירוע קשה לכל הדעות. זוהי חוויה מטלטלת המלווה בתהליכים נפשיים קשים.

הפסיכולוג בעז גסטהלטר, העובד במכבי, מתייחס לנושא דווקא בהקשר הגיל השלישי.

האם יש הבדל בין צעירים ומבוגרים במאפייני האבלות או בתחושות הנלוות לו?
כל אדם חווה את האבל בצורה שונה, הן כלפי חוץ והן בתהליכים הפנימיים שהוא עובר. ביטוי האבל תלוי במאפיינים אישיותיים כיצד האדם מנתב את התחושות שלו, החוזק הנפשי הבסיסי שלו, חוויות החיים שעיצבו את אופיו וכדומה וגם במעגלי תמיכה, ניסיון חיים וחוויות דומות שעבר.
פעמים רבות בני הזוג חיו חיים ארוכים יחדיו ובנו לעצמם מסגרות משותפות. ייתכן שהאובדן הופך משמעותי וקשה יותר משל אדם צעיר כיוון שהוא משפיע גם על הסטאטוס החברתי, תחושת הזהות, ותחושת הבדידות.
מעגלי התמיכה של האדם חשובים מאוד בזמן האבל ופעמים רבות עוזרים בתהליך ההתמודדות וההתגברות על האובדן. לאדם בגיל השלישי יש לעיתים פחות מעגלי תמיכה מאשר לאדם צעיר יחסית אשר מוקף ביותר חברים, בני משפחה וקולגות. לעומת זאת, אנשים בגיל השלישי למודי ניסיון חיים. ייתכן שדווקא חוויות דומות שעברו, באופן ישיר או עקיף, ישפיעו על מאפייני האבלות שלהם ועל האופן בו הם חווים את הדברים. הדבר כמובן אינו מפחית מהצער אך הוא מאפשר לבטא אותו באופן אחר.

הזכרת את מעגלי התמיכה, כיצד ניתן לתמוך ולעזור?
קודם כל חשוב להבין שאבל הוא תגובה טבעית לאובדן. אדם אבל צריך לעבור מספר תהליכים כגון תחושת געגוע, כעס וצער ועל הסביבה לאפשר לו לבטא זאת. כמו כן, יש לתת לו הרגשה של תמיכה, שהוא לא נשאר לבד, למרות האובדן.
אסור לשכוח שכאשר האובדן הוא של בן או בת הזוג, ישנו גם אובדן של פונקציות מסוימות אותן מילא/ה בן/ת הזוג. פעולות שלאורך השנים נעשו על-ידי האחר וכעת עליו לעשות אותן בעצמו ואולי אף ללמוד מחדש. אלו יכולות להיות פונקציות פשוטות כגון כביסה או ניקיון אבל גם מורכבות, כגון ניהול חשבונות. כך שהאובדן הוא מצד אחד רגשי ומצד שני פונקציונאלי ויש לתת על כך את הדעת.
כל אדם חווה את התהליכים באופן שונה. לא כדאי לקצר תהליכים אך חשוב לנסות ולשמר רמת חיים סבירה כפי שהייתה קודם לכן. חשוב לעבור את תהליכי האבל אך בתוך כך לשמור על שיגרה תקינה ככל שניתן ולא לשקוע.

האם האבל מזרז היווצרות של מחלות חדשות או אף גורם להם?
כמובן שככל שהגיל מתקדם כךישנן יותר תחלואות גופניות. אובדן של אדם קרוב ותחושת האבל גורמים למתח, כעס ופעמים רבות אף לדיכאון ותחושת חרדה. המוות הופך למוחשי יותר ומאיים. כתוצאה מכך יכולים להיות ביטויים פסיכוסומאטיים,הופעת מחלות חדשות או התחזקות מחלות קיימות. על הסביבה להיות ערה לביטויים הפיזיים ולמחלות של האדם האבל ולכן כשיש סימנים של מחלה חשוב לבדוק זאת גם עם רופא משפחה.