אז מה כואב לכם בעצם?

10

תופעת העצם הבולטת, או בשמה הלטיני Hallux Valgus,(או "בוהן קלובה"), היא תופעה השכיחה בעיקר אצל נשים, המושפעת מנטיה גנטית אך נגרמת לעיתים קרובות משימוש ממושך בנעליים צרות (במיוחד נעלי עקב). ד"ר נתן ברוק, מומחה בכירורגיה אורטופדית של כף הרגל והקרסול מסביר על התופעה.

עצם בולטת הוא מצב בו הבוהן הגדולה של כף הרגל נוטה כלפי הבוהן השניה וכך נוצר עיוות ומעין בליטה של המפרק שבבסיס הבוהן. הדבר גורם לעיתים קרובות לכאב באזור בליטת העצם ובנקודות החיכוך והלחץ שבין הבהונות. לעיתים מופיע גם אודם על גבי העור מעל המפרק הבולט.
הסובלים מהתופעה מתקשים בהליכה ומתקשים למצוא נעליים מתאימות שלא לוחצות וכואבות.

הטיפול

הטיפול הוא מניעתי והוא מתרחש ע"י הימנעות מנעילת נעליים צרות. כאשר כבר יש עצם בולטת הרי שהטיפול מבוסס על הורדת הלחץ המקומי על ידי נעליים מרווחות מספיק כך שלא ילחצו. לעיתים ניתן למתוח את הנעל מעל בליטת העצם או להשתמש בפד על מנת להקטין את החיכוך על גבי בליטת העצם.

במקרים בהם העיוות קשה יותר או קיימת מגבלה קשה בהליכה, יש צורך בניתוח.
הבליטה של המפרק איננה גדילת יתר של עצם, אלא תוצר של עיוות האצבע. לפיכך כשאנו נזקקים לטיפול ניתוחי – הורדת בליטת העצם בלבד אינה פותרת את הבעיה, אלא הינה חלק מתיקון מורכב יותר הכולל ניסור העצם הסטתה וישור הבוהן הנוטה החוצה.
אם יש גם עירוב של הבהונות הקטנות יש צורך בניתוח תיקון הבהונות הקטנות בנוסף ליישור הבוהן הגדולה. ניתוחים אלה נעשים בהרדמה אזורית של כף הרגל. מיד לאחר הניתוח משתחררים הביתה.
זמן ההחלמה מהניתוח הוא בין חודשיים לארבעה חודשים.

למידע נוסף:

http://www.footdoc.co.il/hallux_valgus.html