איברים בצניחה חופשית

22805-Blog-Photo-NEW_Woman-(19850)2

מהי תופעת "צניחת איברים", מדוע נשים חשופות יותר וכיצד אפשר לטפל בה? נטע ביאר, רכזת ארצית של תחום בריאות האישה בפיזיותרפיה במכבי שירותי בריאות, עם כל התשובות

ידעתם שגם איברים יכולים לצנוח? אף על פי שאין להם מצנח (וחבל), לאיברי האגן יש נטייה לאבד את אחיזתם בחלל הבטן התחתונה, לעשות דרכם מטה ועל הדרך – לעשות לנו צרות.

"מדובר בתופעה שכיחה יחסית", מסבירה נטע ביאר, רכזת ארצית של תחום בריאות האישה בפיזיותרפיה במכבי שירותי בריאות. "צניחת איברי האגן שכיחה יותר בקרב נשים, ומתבטאת בשינוי מיקום שלפוחית השתן והרקטום בקרב שני המינים, וצניחת רחם ואף דפנות הנרתיק בקרב נשים".

כיצד נבחין בתופעה?
"יש ארבע 'דרגות צניחה'. רמה 1 נטולת תסמינים בדרך כלל, אם כי בשלב זה לעתים יש תחושת כובד באזור הבטן התחתונה, הנרתיק או פי הטבעת. ברמה 2 אפשר להרגיש גוש בפתח הנרתיק או פי הטבעת, בשל קרבת האיבר הצונח לאזור. רמה 3 היא יציאת האיבר מחוץ לגוף, דרך הנרתיק. הרקטום בלבד יכול לצנוח גם דרך פי הטבעת. גם ברמה 4 האיבר יוצא אל מחוץ לגוף, אך בניגוד לרמה 3 – במקרה זה הוא יוצא במלואו.
"כ-45% מהנשים מעל גיל 45 סובלות מצניחה מדרגה 1. ככל שמתבגרים הסיכון לצניחת איברי האגן עולה חריפות התופעה מתגברת".

מהם גורמי הסיכון?
"יש כמה גורמי סיכון, ובהם גנטיקה, הרכב רקמות החיבור ועומסים גופניים על מינם. עם העומסים אפשר למנות פעילות גופנית, עצירות כרונית, היריון ולידה – כ-50% מהיולדות סובלות מצניחת איברים בששת השבועות לאחר הלידה. אם הסיבה היא עצירות יש לקבל ייעוץ מדיאטנית ומפיזיותרפיסטים לגבי הרגלי התרוקנות נכונים. גם גיל הוא גורם סיכון, ובסביבות גיל המעבר אפשר להבחין בעלייה משמעותית בתופעה, בעיקר אצל נשים".  

מדוע נשים סובלות מהתופעה יותר משגברים סובלים ממנה?
"ראשית, לנשים יש פתחים רבים יותר ברצפת האגן, אך הן גם יולדות, מה שמעמיס מאוד על איברי האגן. גם השינויים ההורמונליים שנשים חוות בגיל המעבר משפיעים על התופעה".

כיצד מטפלים?
"טיפול שמרני מתאים לרמות 1 ו-2. מדובר בתרגול ואימון על ידי פיזיותרפיסטים של שרירי רצפת האגן, הדרכה על עבודה נכונה של הגוף תוך שמירה על רצפת אגן כמו גם הדרכה על התאמת הפעילות הגופנית לבעיה. כך לדוגמה – משקולות, אירובי, וריצה אינן פעילויות מתאימות, ולעומתן שחייה, פילאטיס ויוגה עשויות להיות מתאימות יותר לסובלים מהבעיה.
"ניתוח להרמת האיבר מבוצע בדרך כלל בדרגות 3 ו-4. במהלך הניתוח משיבים את האיבר למקומו ומקבעים אותו. לאחר הניתוח מומלץ לעבור טיפול פיזיותרפי, שבמסגרתו נחזק את התמיכה השרירית של האיבר".

האם ניתן למנוע את התופעה?
"טרם הוכח מחקרית שאכן ניתן למנוע את הבעיה, אך ההנחה היא שאם נעבוד נכון עם הגוף, נלמד איך להשתמש בו ונבצע פעילות גופנית באופן בריא נוכל למזער את הנזק. נוסף על כך, בחלק מקורסי ההכנה ללידה מדריכים כיצד ללדת באופן שיעמיס פחות על איברי האזור". 

יש לכם שאלות נוספות? הפיזיותרפיסטים שלנו מחכים לשאלות שלכם בעמוד מומחי הפיזיותרפיה של מכבי בפייסבוק.