אין גיל להפרעות אכילה

22805-Blog-Photo-NEW_Dor-3-(22282)6

כשאנחנו מדברים על הפרעות אכילה אנו מדמיינים לעצמנו סצנה מוכרת: נערה צעירה שלא מרוצה ממראה גופה ומתחילה סדרת דיאטות שיוצאת מכלל שליטה ונגררת להרעבה עצמית או אכילה בלתי נשלטת והקאה מיד לאחר מכן. אז זהו, שהפרעות אכילה אינן רק מנת חלקן של נערות צעירות. סקר חדש שנערך בקרב נשים בנות 50+, מעלה כי גם בגיל המבוגר קיימות הפרעות המתבטאות בדיאטות קיצוניות או עיסוק אובססיבי בפעילות גופנית. 

מתוך 1,900 נשים שהשתתפו בסקר, 62% העידו כי אינן מרוצות ממשקל גופן או צורתו וכי יש לכך השפעה שלילית על איכות חייהן. 8% דיווחו על הקאה במטרה לרזות במהלך 5 השנים האחרונות ו-3.5% דיווחו על בולמוסי אכילה במהלך החודש שקדם לסקר. מידע זה היה בעל ערך רב לחוקרים והצביע על כך שהפרעות אכילה אינן משויכות לגיל מסוים, אלא יכולות להתרחש בכל גיל ויש הרבה שצריך לעשות על מנת שגם בגיל השלישי יהיה מענה ראוי לבעיות אלה.

בחלק מהמקרים, הפרעות האכילה הן "סבב ב" אצל אותן נשים, כלומר, הן סבלו מהפרעות בצעירותן, החלימו מהן וחזרו אליהן שוב בגיל מבוגר יותר. אבל במקרים רבים ההפרעות הופיעו אצל נשים שלא סבלו מהפרעות אכילה קודם לכן. צריך להבין כי המשבר אותו חוות נשים עם הגיען לגיל מבוגר הוא לא פשוט, כיוון שגופן "בוגד" בהן ונוצר קושי להתמודד עם המציאות החדשה, במיוחד כשהסביבה מעודדת רזון וסוגדת לכל מה שצעיר ויפה.

כשליש מהנשים העידו כי השקיעו לפחות חצי מזמנן ב-5 השנים שקדמו לסקר בשיטות שונות של הרזיה. חלק מהן אף הודה בשימוש באמצעים כמו גלולות הרזיה, אימונים מופרזים, הקאה יזומה ושימוש בחומר משלשל ובתכשירים משָתנים.

הפרעות אכילה בגיל מאוחר עלולות לגבות מחיר כבד מגוף האישה, שכבר איננו צעיר ועמיד כמו שהיה. מעבר לכך, חלק מהרופאים עלולים לא לזהות את התסמינים כהפרעת אכילה ולהתייחס לתופעות כאל שינויים ביולוגיים ופתולוגיים המתרחשים כתוצאה מגיל המעבר – לכן חשוב להעלות את המוּדעוּת לקיומן של הפרעות אכילה גם בגיל המבוגר יותר.

http://www.webmd.com/healthy-aging/news/20120620/eating-disorders-in-women-over-50