אל תסתכל בקנקן אלא על מרכיביו

 ירקות מצד שמאל לעומת מזון מהיר מצד ימין

מה בריא יותר: שוקולד ללא סוכר או שוקולד בעל 70% מוצרי קקאו? ומה הערכים התזונתיים של שמן הקוקוס לעומת שמן הזית? הדס חרדון, דיאטנית קלינית במכבי, מסבירה לנו כיצד נוכל לבחור מוצרים בריאים לנו ומשתפת אותנו במסקנות.

  • שוקולד ללא סוכר לעומת שוקולד 70% מוצקי קקאו

שוקולד ללא סוכר הוא לכאורה הפתרון המושלם לחולי סוכרת. אותו השוקולד ללא הסוכר. גם כאן, לפני שניגשים לאכול את השוקולד ללא ייסורי מצפון וחשש לעליית סוכר, כדאי בהחלט לבחון אופציות חליפיות. מבחינה קלורית נראה שהשוקולד ללא סוכר מופחת מעט בקלוריות יחסית לשוקולד מריר 70%. ההבדלים המשמעותיים נמצאים להפתעתנו דווקא בפחמימות. כמות הפחמימות מופחתת משמעותית בשוקולד המריר יחסית לשוקולד ללא הסוכר. אמנם בשוקולד ללא סוכר מקור הפחמימות הוא בעיקר הממתיקים הרב כוהליים, גם הם מעלים את רמות הסוכר בגופינו. לכן במקרה זה ייתכן ונעדיף, בכמות קטנה כמובן, את השוקולד המריר 70% מוצקי קקאו על פני זה שאינו מכיל סוכר.

סימון תזונתי ל-100 גר' שוקולד מריר ללא סוכר שוקולד מריר 70% מוצקי קקאו
קלוריות (אנרגיה) 449 520
חלבונים (גרם) 6 8
פחמימות (גרם) 55 33
(29 גרם סוכר)
שומנים (גרם) 31 29
מתוכם שומן רווי (גרם) 19 24
כולסטרול (מ"ג) 0.3 0
נתרן (מ"ג) 5 1
  • שמן קוקוס לעומת שמן זית

שמן הקוקוס נכנס בשנים האחרונות למטבחים ישראליים רבים. במקביל ואולי בגלל שמיחסים לו תכונות בריאותיות רבות כגון שיפור בפרופיל שומני הדם, ירידה בסיכון למחלות לב וכלי דם ושיפור בזיכרון. תכונות אלו יוחסו לו מפני שנמצאו רמות כולסטרול נמוכות ושיעור תמותה נמוך באוכלוסיות מסורתיות שמרבות בצריכתו.
יחד עם זאת, מסקירה מחקרית בנוגע ליתרונותיו של שמן הקוקוס, לא נמצאו הוכחות חד משמעיות לגבי השפעתו על שומני הדם ועל גורמי הסיכון למחלות לב וכלי דם. משערים שהיתרונות הבריאותיים שנמצאו באוכלוסייה שצורכת אותו נבעו מכך שהתזונה הכללית של אותה אוכלוסייה הינה תזונה טבעית, אשר דלה באוכל מעובד ותעשייתי.
בהשוואת הערכים בין שמן הזית לקוקוס ניתן לראות הבדלים משמעותיים בכמות השומן הרווי בשמן הקוקוס לעומת שמן זית. שומן רווי זה נמצא קשור דווקא לעלייה בסיכון לתחלואה במחלות שונות כגון סוכרת ומחלות לב וכלי דם.
גם כמות הוויטמינים E, K גבוהות יותר בשמן הזית. בנוסף, שמן הזית מכיל רמות גבוהות של אומגה 9 – שומן חד בלתי רווי, מאשר שמן הקוקוס. מחקרים רבים מיחסים תכונה זו להשפעה הטובה של שמן הזית בהפחתת לחץ דם, שיפור פרופיל השומנים ובתרומה למניעת סרטן. שמן הזית הוא גם מרכיב עיקרי בדיאטה הים תיכונית שגם היא הוכחה כמפחיתה סיכון למחלות דלקתיות כרוניות ולמחלות לב וכלי דם.

סימון תזונתי ל-100 גר' שמן זית שמן קוקוס
קלוריות (אנרגיה) 884 882
חלבונים (גרם) 0 0
פחמימות (גרם) 0 0
שומנים (גרם) 100 100
מתוכם שומן רווי (גרם) 13.8 86.5
כולסטרול (מ"ג) 0 0
נתרן (מ"ג) 2 0
חומצה אלפא לינולנית אומגה 3
(גרם)
0.76 0
חומצה לינולאית אומגה 6 (גרם) 9.76 1.8
חומצת שומן אולאית אומגה 9 (גרם) 71.27 5.8
שומן רב בלתי רווי (גרם) 10.52 1.8
שומן חד בלתי רווי (גרם) 72.96 5.8
ויטמין E (מ"ג) 14.35 0.09
ויטמין K (מק"ג) 60.2 0.5

מסקירה מדגמית זו ניתן לראות שלא תמיד מה שנראה ומצטייר כמאכל מזין ובריא הוא באמת כזה. תמיד מומלץ לבדוק גם את המרכיבים והערכים התזונתיים של המזונות. בימים אלה שוקדים במשרד הבריאות על דרכים יצירתיות ופשוטות לסמן מוצרים שונים כמומלצים ופחות מומלצים מבחינה בריאותית, על מנת שנוכל אנו הצרכנים לעשות בחירות נבונות ובריאות יותר.

למידע נוסף  ניתן להיכנס ל תזונה בריאה וקנייה נבונה בסופרמרקט.

הערכים התזונתיים שייכים למוצרים ישראליים ונלקחו מאתר foodsdictionary.co.il.

רוצים לדעת עוד? הצטרפו לעמוד שלנו, מכבי תזונה בפייסבוק!