מיתוסים נפוצים על אמצעי מניעה

אמצעֵי מניעה היו הראשונים שאיפשרו לנשים את העצמאות והחופש לבחור אם הן רוצות  להרות או לא ומתי להרות.

מעבר לעובדה שאמצעי מניעה הורמונליים (גלולות, טבעת, מדבקה) מספקים הגנה מפני הריון ביעילות  הקרובה ל 100%, יש להם יתרונות רבים נוספים. אמצעי מניעה הורמונליים מסדירים את מחזור הווסת, מפחיתים את הדימום הווסתי, מפחיתים את הכאב הווסתי ואת תופעת התסמונת הקדם ווסתית ובשימוש לטווח ארוך אף מפחיתים את הסיכוי לחלות בסרטן שחלות ובסרטן רירית הרחם… למרות כל אלה, עדיין קיימים מיתוסים שונים על הסכנות והחסרונות של שימוש באמצעי המניעה. ד"ר רונית אלמוג, מומחית בגינקולוגיה ומיילדות במכבי שירותי בריאות ורופאת נשים בכירה בביה"ח "ליס" במרכז הרפואי תל אביב, עושה לנו סדר בבלגן.

אמצעי מניעה הורמונליים גורמים להשמנה ולשׂיעור יתר…

לא נכון. אמצעי המניעה ההורמונליים עלולים לגרום בחודשים הראשונים לעליה קטנה וזמנית במשקל בשל צבירה של נוזלים, עליה שחולפת בהמשך. הם בהחלט לא גורמים לשׂיעור ולפצעי בגרות (אָקנֶה). להיפך, לעיתים גלולות ניתנות כטיפול בשׂיעור יתר ובאָקנֶה, גם בנשים שאינן זקוקות לאמצעי מניעה.

גלולות מורידות את החשק המיני

גלולות עלולות לגרום לירידה בחשק המיני בחלק מהנשים. במקרה זה אפשר לנסות להחליף את סוג הגלולות. לעומת זאת יש נשים המדווחות על שיפור בחשק המיני בשל העדר החשש מפני הריון שאינו רצוי.

יש להפסיק ליטול גלולות מדֵי כמה חודשים כדי "לנקות" את הגוף

לא נכון. אין צורך לבצע הפסקה בנטילת הגלולות על מנת "לנקות" את הגוף. יתרה מזאת, לנשים הסובלות מווסתות כבדות או כאב בזמן הווסת אף מומלץ ליטול גלולות באופן רציף ללא שבוע הפסקה. בשימוש רציף למספר חודשים עלולה להופיע הכתמה דמית.

גלולות פוגעות בפריון

הגלולות אינן פוגעות בפריון. אם אישה אינה מצליחה להרות, ככל הנראה היתה בעיה עוד טרם החלה ליטול גלולות. גלולות אף מונעות הופעה של ציסטות שחלתיות.

התקן תוך רחמי פוגע בפוריות

התקן תוך רחמי אינו פוגע בפוריות. ניתן להתקינו גם בנשים שטרם ילדו  ואינן יכולות ליטול אמצעי מניעה הורמונלי מסיבה כלשהי. דלקת באגן עלולה לפגוע בפריון, אולם התקן תוך רחמי אינו מעלה סיכון לדלקת באגן. לעיתים רחוקות מאוד עלולה להופיע דלקת באגן בשבוע-שבועיים הראשונים סביב החדרת ההתקן, במקרים אלו יש צורך בטיפול.

הטבעת התוך נרתיקית למניעת הריון עלולה להתקע ולא לצאת או עלולה לצאת ממקומה מבלי שנשים לב…

לא נכון. אם האישה אינה חשה את הטבעת, משמע היא ממוקמת היטב. אם קיים ספק, אפשר  להחדיר אצבע לנרתיק ולחוש אותה. הטבעת מותאמת לשרירים הטבעתיים של הנרתיק ואלה מחזיקים אותה. כשהאישה עומדת הנרתיק הוא אופקי ולפיכך הסיכוי שהיא תשמט, הוא קטן.

הטבעת אינה מתאימה לצעירות בשנות ה-20 לחייהן.

לא נכון. הטבעת גמישה ומאד קלה ונוחה לשימוש. נשים לעיתים נרתעות מהחדרת אמצעי מניעה לנרתיק, אולם לרוב אחרי שהן מנסות הן רואות שזה פשוט וקל.

לגלולות הרבה תופעות לוואי.

כמו לכל תרופה גם לגלולות יכולות להיות תופעות לוואי, רובן קלות וניתנות לשליטה. תופעות קשות הן נדירות. העיקרית שבהן היא נטיה לייצר קרישי דם. תופעה זו אינה שכיחה אך עלולה להיות מסוכנת. היא מופיעה בנשים עם גורמי סיכון לקרישיוּת יתר, לכן הרופא מוודא עם המטופלת טרם מתן גלולות, שאין גורמי סיכון כאלה. הרופא ישלול אם קיימת היסטוריה אישית או משפחתית של קרישיות יתר, כגון היסטוריה של קריש דם ברגל, התקף לב בגיל צעיר, שבץ מוחי או עישון מעל גיל 35.

לנשים המעשנות אסור לקחת גלולות.

נשים מעל גיל 35 המעשנות, רצוי שלא תשתמשנה בגלולות משולבות המכילות גם אסטרוגן וגם פרוגסטין. במקרים אלו ניתן להשתמש בהתקנים תוך רחמיים, בזריקות או בגלולות המכילות  פרוגסטרון בלבד.

התקן תוך רחמי מעלה את הסיכון להריון חוץ רחמי.

התקן מונע הריון תוך רחמי ע"י כך שמפריע להשתרשות ההריון בחלל הרחם. הוא אינו מעלה את הסיכון להריון חוץ רחמי.

שכחתי לקחת גלולה, הלך עלי!

לא בהכרח. אם עדיין לא עברה יממה אפשר לקחת את הגלולה שנשכחה וזו שאחריה בו זמנית. אם עברה למעלה מיממה, יש להשתמש באמצעי מניעה נוסף כמו קונדום במהלך השימוש באותה חפיסת גלולולת.

באדיבות MSD.