אף פעם לא מאוחר: פעילות גופנית בגיל מבוגר

רצים

ההגדרה הרשמית לקשיש היא כל אדם מעל גיל 65. רוב האנשים שעונים על ההגדרה לא רואים עצמם כקשישים כלל וכלל. ישנם אנשים  רבים בגיל 65 ומעלה, שהם חיוניים ונמרצים. היום מציינים ברחבי העולם את "יום בריאות הקשיש"  וזו סיבה מצוינת לחגוג בריאות בגיל השלישי. איך הם "עושים את זה"? שילוב מנצח של גנטיקה ואורח חיים בריא. על הגנטיקה מאוחר מדי להשפיע, אבל שינוי באורח החיים אפשר לעשות בכל גיל, ועכשיו זה זמן נפלא להתחיל! אשרת רונן גולדברג, דיאטנית קלינית מ"מכבי שירותי בריאות" המתמחה בגריאטריה ובתזונת ספורט, תמליץ לכם כיצד להתחיל בשינוי:

מלבד שמירה על תזונה בריאה, מומלץ לשלב פעילות גופנית סדירה. גם אם עד היום לא הייתם פעילים, מומלץ שתתחילו. מדוע? כי היא שומרת על תפקוד יומיומי תקין ומשפרת אותו, משמרת את היכולת הקוגניטיבית, מצמצמת גורמי סיכון למגוון של מחלות (כמו לב וכלי דם, שבץ, סוכרת, סרטן, אלצהיימר, דכאון) ומשפרת תפקודי מערכות בגוף כמו המערכת החיסונית, חוזק עצם, פעילות מעיים ועוד.

האם זה לא מסוכן בגיל מבוגר?

יתרונות הפעילות הגופנית עולים בהרבה על הסיכונים! אם אתם סובלים מבעיות כרוניות ואם בזמן הפעילות או אחריה מתעוררות תופעות כמו קושי בנשימה, סחרחורות וכד' יש ליידע את הרופא המטפל. אם אתם מרגישים מוגבלות או קושי בתנועה, מומלץ להתייעץ עם פיזיותרפיסט/ית.

איך מתחילים?

פעילות גופנית צריך לבצע בצורה בטוחה. יש להתחיל מדרגת מאמץ נמוכה וממשך אימון קצר ולהגביר אותם במשך הזמן.

איזו פעילות כדאי לבצע?

מגוון של פעילויות עונה על מגוון של צרכים. הליכה, שחייה וכד' תורמות לבניית סיבולת לב ריאה, יוגה וטאי צ'י משפרות את הגמישות וגם את היציבות ושיווי המשקל ופעילות עם משקולות בונה את כוח השרירים. למרבית הפעילויות אין צורך בציוד מיוחד וניתן לבצע אותן בבית.

על מה חשוב להקפיד?

כדאי לבחור בפעילות מהנה וזמינה על מנת שתוכלו להתמיד בה, להתאמן עם אנשים נוספים, לבצע פעילות בכל יום, לגוון בסוג הפעילות, להרבות בשתייה (מים!) ולהתאמן במזג אויר מתאים, עם נעלים מתאימות ובמקום מואר ובטיחותי.