הצטננות או שפעת?

חורף. התקופה הזאת של השנה מוּכרת לכולנו מצוין. הימים מתקצרים, הטמפרטורות יורדות, כולנו מנוזלים וחברות התרופות נערכות למבול של קונים. אך לא כל הצטננות היא שפעת.

שפעת היא מחלה מסוכנת הרבה יותר ויכולה להוביל לדלקת ריאות ואף למוות. זיהוי וטיפול מוקדם בה, יכול לקצר את זמן המחלה.
הצטננות פשוטה מתבטאת בעיקר באף גדוש ובנזלת החולפים תוך שבוע. אם לעומת זאת, אתם מרגישים כאילו פגעה בכם רכבת, זאת כנראה שפעת. השפעת תוקפת מהר – כאב ראש וגרון, כאב שרירים, גודש בדרכי הנשימה וחום. התסמינים ישתפרו אחרי יומיים עד חמישה ימים, אבל התשישות תורגש גם לאחר שבוע. אצל אנשים הסובלים ממחלות כרוניות עלולה התשישות להישאר אפילו עד 3 שבועות.
חום
אצל אדם בוגר, שפעת מלווה בד"כ בעלייה של חום הגוף ל-38-39 מעלות, כתוצאה מפעילות מערכת החיסון כנגד הנגיף. הצטננות, לעומתה, לא מלווה בעלייה של טמפרטורת הגוף ואם יש עלייה, היא לא משמעותית. אצל ילדים המצב קצת שונה והם עלולים לפתח חום גבוה יותר כתוצאה משפעת וסביר שיפתחו חום גם בהצטננות.
כאב ראש
עוד סימן לשפעת הוא כאב ראש רציני. נכון, גם הצטננות עלולה לגרום לכאב ראש, כתוצאה מהלחץ בסינוסים, אך כאב הראש שמגיע עם השפעת עוצמתי וקשה יותר.
שיעול
שיעול יכול להופיע גם בהצטננות וגם בשפעת, כיוון שאלה מחלות משפיעות על מערכת הנשימה, אולם שפעת עלולה להסתבך לדלקת ריאות לכן חשוב לעקוב אחרי השיעול ואם הוא טורדני ומלווה בליחה ירוקה, צהובה או דמית, פנו לרופא לבדיקה.
כאב אוזניים
כאב אוזניים יכול להופיע גם בשפעת וגם בהצטננות, כיוון שמערכות האף האוזן והגרון מחוברות יחד בתעלות, אך אם הכאב נמשך בכל זאת לאחר ההחלמה גשו לרופא אוזניים – ייתכן ופיתחתם זיהום באוזניים שיש לטפל בו.
זיהוי וטיפול
במקרים בעלי סיכון גבוה לסיבוכים, ניתן לשלוח בדיקת דם לזיהוי מדויק של השפעת והנגיף הספציפי שגרם לה. יש מרפאות בהן ניתן לבצע בדיקה באמצעות מקלון ולקבל תוך חצי שעה או פחות אבחנה האם מדובר בשפעת או בהצטננות. אם מדובר בשפעת והתסמינים שלה הופיעו ב-48 השעות האחרונות, ימליץ הרופא על טיפול כנגד הנגיף. טיפול זה יכול לחסוך ימי מחלה וסבל מיותר.
קיימות כמובן תרופות שיכולות לסייע בהרגעת התסמינים, אותן ניתן לרכוש ללא מרשם רופא.
חשוב לקרוא את העלון לצרכן לפני שימוש בתרופה.
טיפול מונע
החיסון התקופתי נגד שפעת, הניתן כל שנה עם תחילת הסתיו ובמשך החורף, יכול לחסוך כאב ראש (תרתי משמע) ואפשר לקבל אותו בסניפים או אף אצל רופא המשפחה.
בנוסף, חשוב לשמור על היגיינה ולהקפיד לרחוץ ידיים בסבון ובמים חמים, על מנת למנוע הדבקה. הידיים שלנו נוגעות בחפצים שונים במהלך היום ומשמשות את הנגיף כטרמפ קל אל פתחים נוחים כמו הפה והאף.