ארוחות חג לאחר ניתוח בריאטרי: איך מתמודדים?

זוג שאכל יותר מדי

ארוחת חג ממוצעת מכילה מרק, מנה ראשונה, מנה עיקרית עם תוספות וסלטים, קינוח וכמובן – יין ושתייה. "אני לא מבין איך יכולתי פעם לאכול כך הרבה" זהו משפט נפוץ בקרב מנותחים בריאטריים שצופים מהצד על בני משפחה או חברים מפרספקטיבה של מישהו שכעת מרגיש תחושת שובע רק לאחר מספר כפות בארוחה. ארוחות החג מהוות, לכן, פעמים רבות אתגר לאלו שעברו ניתוח לקיצור קיבה- גם מבחינת חווית האכילה וגם מבחינה חברתית. אמירה דני בן שושן, דיאטנית קלינית במכבי, משתפת בעצות שימושיות לאכילה נכונה בחגים, לאחר ניתוח בריאטרי.

עודכן בתאריך: 26.9.19

קחו את הזמן

קצב האכילה אחרי ניתוח יכול לקבוע האם תרגישו טוב או רע בסיום הארוחה. עצרו שנייה לפני הביס הראשון ונתקו עצמכם מקצב האכילה של הסובבים בשולחן, נשמו עמוק והקפידו על המתנה בין ביס לביס. כדאי אפילו להניח את הסכו"ם על השולחן בין ביס לביס.

כמה?

לפני הניתוח הקיבה שלכם יכלה להתמודד היטב עם ארוחות קטנות כמו עם ארוחות גדולות, אך היום זה כבר לא המצב. לכן, כדאי לבחור מזונות הנכונים לכם בשלב בו אתם נמצאים (זהירות מהרימון), ולהעביר בעזרת קצה המזלג או כפית לצלחת האישית שלכם מבחר טעימות מהמזונות שהכי נכונים עבורכם.  אל תתביישו להשתמש בצלחת המנה הראשונה לאורך כל הארוחה. בחירה היא שם המשחק: בררו מראש אילו מנות הולכות להיות מוגשות ובחרו מתוכן את אלו שאתם הכי רוצים לאכול.  לא הספקתם לטעום מהכול? לא נורא, עדיף שתבקשו מארז הביתה מאשר שתסיימו את הארוחה עם תחושת מחנק ואי נוחות.

הפרדת שתייה מאוכל

הקפידו על שתייה מרובה במהלך היום לפני הארוחה על מנת שלא תגיעו מיובשים לארוחה עצמה, ותתקשו לעמוד בהפרדת השתייה מהאוכל.

לשכוח חוקי דיאטות קודמות

בעבר אם נהגתם לצמצם את האכילה במהלך היום לקראת ארוחת החג כדי "לשמור קלוריות", לאחר ניתוח הכלל הזה איננו תקף. הקפידו גם במהלך יום החג לאכול כל 3 שעות כדי להימנע ממצב של רעב מוגבר או חולשה בעת הארוחה עצמה.

"בקושי אכלת משהו"

מה שעבור מנותח טרי מהווה ארוחה שלמה ומספקת לצופה מהצד יראה ככלום על כלום. למדו לענות באסרטיביות שכרגע שבעתם, אבל תמיד תשמחו לקחת הביתה את הדברים שלא ניסיתם (כדי לשמור עם יחסים טובים עם הדודה והדוד…), חבל שתרגישו רע רק כדי לשמח אחרים.  זכרו שלא מומלץ לשתות אלכוהול ב-3 חודשים הראשונים לאחר הניתוח. גם אח"כ – מומלץ לעשות זאת במשורה, ולא על בטן ריקה. אכלו קודם, המתינו 20 דקות לפחות ורק אז תיהנו מכמות קטנה של יין. זכרו- הגוף והקיבה עברו שינויים רבים, גם כמות שתייה קטנה לאחר הניתוח יכולה להשפיע בצורה שונה לגמרי מאשר פעם.

יש משיחין בשעת הסעודה 

אנחנו נוהגים לחגוג הרבה פעמים דרך האוכל, אך מנותחים רבים מרגישים שההנאה סביב האכילה פוחתת, מה שמעלה קשיים במיוחד בחגים. זכרו שאתם מוקפים באנשים שאתם אוהבים ואוהבים אתכם, ושימו דגש על ההנאה החברתית והשיחה מסביב לשולחן.