אתם מריחים את זה?

לחוש הריח מקום חשוב בחיינו. הוא חשוב וחיוני לחיי היום יום, להנאות הקטנות והגדולות בחיים, אך גם לבריאות ולהישרדות הבסיסית שלכם. מריח של לחם טרי וקפה דרך ריח של תיק חדש או דליפת גז הריחות נמצאים סביבנו כל הזמן גם אם אנחנו לא תמיד מבינים זאת במודע

זה נשמע מצחיק אבל בעצם אנחנו טועמים עם האף. רבים חושבים שאת הטעימות מבצעים רק עם בלוטות הטעם, אבל  האמת היא שאנחנו גם "טועמים" עם האף, (וגם עם העיניים והאוזניים).

כ-80 אחוז ממה שאנו טועמים הוא למעשה מותאם לפי חוש הריח שלנו. זו הסיבה שהטעם שלנו פוחת בזמן הצטננות או שפעת.

מה פוגם בחוש הריח?

הריח משתנה ככל שאנו מתבגרים. כתינוקות, חוש הריח שלנו מפותח הרבה יותר ממערכות הראייה והשמיעה שלנו. ככל שחולפות השנים חוש הריח שלנו הופך דל. מאחר ולחוש הטעם והריח קשר הדוק – כאשר הריח נפגם, גם הטעם בעקבותיו ואף הרגלי התזונה שלנו.

חשיפה ממושכת לריחות לא נעימים עלולה למעשה לפגוע ביכולת שלך להריח. חבישת מסכה על האף והפה יכולה לעזור להפחית את ההשפעות של ריחות רעים.

למעשה יש סיבות רבות שיכולות להשפיע על חוש הטעם כמו למשל הצטננות או שפעת, לכן כאשר מרגישים שינוי כלשהו בחוש הריח, יש לשתף בכך את הרופא.

בשעת סכנה

חוש הריח יכול להזהיר אותנו מפני אוכל מקולקל,  ויותר מכך הוא עשוי לסייע בשעת סכנה, ולהתריע על קלקול או דליפה של חומר רעיל, גז או עשן. אם הוא נפגם אנחנו עלולים להיות חשופים למספר סכנות. במצב כזה חשוב להקפיד על מספר כללים:

  1. אם פועל בביתך גלאי עשן, הקפד לבדוק את תקינותו אחת לשנה.
  2. וודא באמצעות גלאי, שאין דליפות בצינורות הגז בביתך.
  3. זרוק לאשפה מזון שנמצא זמן ארוך במקרר.
  4. אם אתה עובד עם חומרי ניקוי וכימיקלים, הקפד לאוורר היטב את המקום.

כאשר חוש הטעם נפגע

בלוטות טעם זעירות מפוזרות בחלל הפה, על הלשון, הגרון, ובחך העליון. חוש זה מבוסס על חמישה בסיסים: מר, חמוץ, מתוק, מלוח וחריף.

כאשר לאוכל טעם תפל, אנשים רבים מנסים לשפר אותו באמצעות מלח או סוכר, המזיקים לבריאות בעיקר כאשר סובלים מיתר לחץ דם או סוכרת. במקרים אחרים הטעם התפל עלול למנוע מלאכול מאכלים החיוניים לבריאות הגוף ולגרום לירידה במשקל ונזק בריאותי ונפשי.

ישנן הרבה סיבות לשינוי בחוש הטעם ובחלקן ניתן לטפל. במקרה של תרופות שמשפיעות על טעם האוכל, מומלץ להיוועץ עם רופא. אך לא רק שינוי בטעם האוכל באופן ישיר הן עילה לפנייה לרופא, אלא גם יובש בפה או קושי בבליעה עשויים להשפיע על חוש הטעם.

גורמים נוספים המשפיעים על הטעם הם מחלות חניכיים, שיניים תותבות וזיהומים בפה. במקרים אלה מומלץ לפנות לרופא השיניים ולהשתמש במי פה, בחוט דנטאלי ובמוצרים מתאימים.

עישון ושתיית אלכוהול מופרזת משפיעים אף הם על חוש הטעם. הפסקת העישון וצמצום כמות השתייה יסייעו בהחזרת הטעמים לחך.

לסיכום, אם מרגישים שחוש הריח או הטעם נפגעו, אם האוכל האהוב כבר לא מריח כבעבר וטעמו השתנה, חשוב לדבר עם רופא המשפחה או רופא אף-אוזן-גרון – כדי לאבחן את הבעיה ולהמליץ על טיפול

מקצה שיפורים

אם יש בעיה בטעם ובריח האוכל, הוספת צבעים ומרקמים עשויה לסייע ולגוון את המזון. גם מזונות שמדיפים ריח אהוב יכולים לעזור, למשל תיבול האוכל בחמאה, שמן זית, אגוזים, או עשבי תיבול טריים – אלו יוסיפו טעם, ריח וגיוון למנה היומית.

זוכרים שאמרנו שאנו אוכלים גם עם העיניים? בחירת מזונות שנראים טוב גם עשויה לסייע – למשל ירקות צבעוניים כגון גזר, תרד, בטטה, ברוקולי, דלעת, עגבניות, פלפלים אדומים וירוקים.